Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
851846_0001.png
851846_0002.png
J.nr. 2010-518-0128Dato: 25. maj 2010
TilFolketinget - Trafikudvalget
Hermed svar på spørgsmål nr. 1150 af 6. maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen(DF).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen
/ Per Bach Jørgensen

Spørgsmål 1150:

Ministeren bedes kommentere vedlagte forslag om, at der for taxier indføres særlige grønnenummerplader.

Svar:

Efter gældende ret skal en taxa vise nummeret på tilladelsen til taxikørsel på en plade påtaget eller bag på bilen. Tilladelsesnummeret skal vende bag ud. Et tilladelsesnummer be-står af et kommuneidentificeringsnummer efterfulgt - efter en bindestreg - af et løbenum-mer. Den plade, tilladelsesnummeret vises på, er grøn og mindre end en almindelig num-merplade til en bil.Forslaget går ud på at afskaffe kravet om en særlig tilladelsesnummerplade på taxa’er. Istedet indføres særlige grønne nummerplader med taxa’ens tilladelsesnummer i stedet forregistreringsnummer.Forslaget begrundes med, at det vil give større sikkerhed for taxachaufførerne, gøre detnemmere for kunder at identificere en taxa ved henvendelse til taxiselskab eller myndighe-der og dæmme op for snyd med tilladelsesnumre.Lad mig først oplyse, at taxakørsel henhører under transportministerens ressort. Under skat-teministerens ressort henhører registrering af køretøjer i Centralregisteret for Motorkøretø-jer.Jeg kan af flere grunde ikke støtte forslaget.For det første har vi her i landet omkring 60 forskellige typer nummerplader, der viser kø-retøjers registreringsnummer i Centralregisteret for Motorkøretøjer. Det er efter det forelig-gende flere end noget andet land i Europa. Og der bliver løbende fremsat ønsker - med go-de begrundelser - om endnu flere typer af særlige nummerplader.For det andet er der fra gammel tid reserveret særlige registreringsnumre i Centralregisteretfor Motorkøretøjer for køretøjer til taxikørsel. Det er registreringsnumre, der begynder med98 eller 99.For det tredje udstedes tilladelser til taxakørsel i kommunalt regi, mens Centralregisteret forMotorkøretøjer er statsligt.Sammenfattende er det vigtigt at værne om, at vi her i landet registrerer køretøjer på en klarog entydig måde, så myndigheder, borgere og virksomheder sikkert kan identificere de kø-retøjer, der bruges på veje og gader.Jeg medvirker gerne til at forenkle eller styrke kontrollen med taxikørsel, men vejen fremer ikke yderligere nummerpladetyper.
Side 2