Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
856715_0001.png
856715_0002.png
856715_0003.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
1. juni 20102010-2519
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 5. maj 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1146(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål nr. 1146:

"Transportkommissær Siim Kallas har den 16. marts 2010 i et svar til MEP Mi-chael Cramer (E-200/10 – spørgsmål og svar vedlagt) taget stilling til brugen aflastbiler, der i længde eller vægt overskrider Ministerrådets retningslinje96/53/EF, idet han præciserede, at dette kun kan ske hvis Kommissionen erblevet orienteret. Dette gælder for national trafik – grænseoverskridende trafikmed modulvogntog vil ’under ingen omstændigheder være i overensstemmelsemed retningslinjerne’.Vejdirektoratet oplyser imidlertid i et notat (udvidelse af modulvogntogsforsø-get – status maj 2009): "Fra tællinger på Øresundsbron vides, at der i de første3 måneder af året i gennemsnit passerede ca. 1500 køretøjer pr. måned sam-menlagt for begge retninger.” På baggrund heraf bedes ministeren oplyse:- Har regeringen underrettet Kommissionen om forsøget med modulvogntog?- Har regeringen herunder eksplicit underrettet om at forsøget også omfattedegrænseoverskridende trafik?- Hvis ja – i hvilket omfang er det sket? Hvis nej – hvorfor ikke?- Hvis regeringen har informeret om de grænseoverskridende transporter medmodulvogntog, hvordan var reaktionen fra EU-Kommissionen? Hvorfra iKommissionen kom i givet fald reaktionen?- I fald der ikke var en positiv reaktion fra Kommissionen, hvorfor finder der såalligevel grænseoverskridende trafik med modulvogntog sted? Hvad påtænkerregeringen i givet fald at gøre for at standse den traktatstridige trafik?

Svar:

Til de enkelte spørgsmål kan jeg oplyse følgende:- Har regeringen underrettet Kommissionen om forsøget med modulvogntog?Trafikstyrelsen (tidligere Færdselsstyrelsen) har den 6. juni 2006 orienteretKommissionen om, at Danmark med virkning fra 1. juli 2006 har iværksat for-søg med modulvogntog i overensstemmelse med meddelelse nr. 1884 ’Modul-vogntog, forsøg i Kastrup og visse færgehavne’.Ved introduktion af det udvidede forsøg i 2008, blev Kommissionen ligeledesorienteret. Det skete ved brev af 18. november 2008.- Har regeringen herunder eksplicit underrettet om at forsøget også omfatte-de grænseoverskridende trafik?Meddelelse 1884, som i detaljer gennemgår forsøget blev vedlagt i 2006. Med-delelsen nævner direkte i indledningen, at forsøget: ”… har til formål at gøredet muligt for modulvogntog, der skal køre i Sverige, at starte eller slutte turen iDanmark…”.I 2008 var det fulde regelgrundlag ligeledes vedlagt, herunder kort, der viser, atdet godkendte vejnet på Øresundsbron går til den svenske grænse.- Hvis regeringen har informeret om de grænseoverskridende transportermed modulvogntog, hvordan var reaktionen fra EU-Kommissionen? Hvorfrai Kommissionen kom i givet fald reaktionen?Generaldirektoratet for Energi og Transport kvitterede ved brev af 25. septem-ber 2006 for modtagelsen af Danmarks første orientering. Af brevet fremgårbl.a., at Kommissionen takker for brev af 6. juni 2006 i hvilket, der informeresom starten af forsøget med modulvogntog i Kastrup og i færgehavne. Kommis-sionen benytter lejligheden til at notere sig, at forsøgene ikke markerer startenpå en generel anvendelse af modulvogntog i Danmark, og at det ikke var nød-vendigt at lave lovændringer for at kunne gennemføre forsøget. Kommissionenanmoder om at blive orienteret så meget som muligt om udviklingen og resul-tater fra forsøget.
Side 2/2
- I fald der ikke var en positiv reaktion fra Kommissionen, hvorfor finder derså alligevel grænseoverskridende trafik med modulvogntog sted? Hvad på-tænker regeringen i givet fald at gøre for at standse den traktatstridige tra-fik?Kommissionens reaktion i brev af 25. september 2006 må tolkes som positiv,idet Kommissionen anmoder om at blive orienteret så meget som muligt omudviklingen og resultater fra forsøget.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt