Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
31. maj 20102010-2475
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 3. maj 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1141-1144 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 1141:
"Ministeren bedes kommentere materialet fra Celebrity Limousine Servicevedrørende godkendelsen af lange limousiner, jf. TRU alm. del - bilag 204 og325."Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålene for Trafikstyrelsen (tidl. Færdselsstyrelsen), somoplyser følgende:Limousiner er i denne forbindelse personbiler, som er produceret til det ameri-kanske marked af bilfabrikker (f. eks. Ford Lincoln Town Car, Chrysler 300C,Cadillac), og hvor bilerne af et ombygningsfirma er skåret over på midten ogforlænget med ca. 3 meter. Bilernes tilladte vægte forøges desuden med om-kring 50 pct.Kravene til moderne bilers sikkerhedsudstyr (kollisionssikring, bremser, sik-kerhedsselebefæstigelser, sædestyrke, sædefastgørelser mv.) er detaljerede ogomfattende. Kravene bidrager væsentligt til den generelt høje færdselssikker-hed.Ifølge princippet i de europæiske regler kræves dokumentation for afprøvning,før der kan udstedes en myndighedsgodkendelse.Bilfabrikken har bekostet afprøvningerne, som viser, at bilen før ombygningenopfyldte kravene. Bilens konstruktion og de belastninger, den udsættes for, bli-ver imidlertid grundlæggende ændret ved ombygning og vægtforøgelse. Derskal derfor foretages fornyede afprøvninger som sikkerhed for, at den ombyg-gede bil fortsat lever op til sikkerhedskravene. Det har ofte været forbundetmed vanskeligheder for importørerne af brugte limousiner at fremskaffe do-kumentation for, at bilerne i ombygget stand lever op til sikkerhedskravene.Princippet i de amerikanske regler er et andet end i Europa. I USA kan ombyg-ningsfirmaet selv stå inde for, at den ombyggede bil lever op til sikkerhedskra-vene, og at de fornødne afprøvninger er foretaget, uden fremlæggelse af doku-
mentation. I USA attesterer ombygningsfirmaet, at den ombyggede bil lever optil sikkerhedskravene. Det sker ved at ombygningsfirmaet anbringer en ”label”,typisk i form af en selvklæbende mærkat på bilen. Det skal efter amerikansklovgivning fremgå af mærkaten, at bilen i ombygget stand lever op til alle rele-vante amerikanske tekniske sikkerhedsforskrifter.Som det fremgår af mit brev af 7. maj 2010 til Limousine Service & BusinessKørsel ved Niels Frölich Nilsson, har Trafikstyrelsen, på baggrund af de hen-vendelser man har modtaget, vurderet, at de amerikanske regler i vidt omfangvil kunne lægges til grund for godkendelse af limousiner. Trafikstyrelsen harderfor orienteret Niels Frölich Nilsson (Limousine Service & Business Kørsel),Leif Berner (Celebrity Limousine) og Per Sørensen (Starlimo) om den lempedepraksis, hvor styrelsen ud over erklæringen vil kræve, at ombygningsfirmaet ergodkendt af en af de store amerikanske bilfabrikker.Vedrørende materialet fra Celebrity Limousine Service i øvrigt om godkendel-sen af limousiner beskriver en del af materialet de frustrationer, som limousi-nefirmaerne har følt ved at komme i klemme mellem biler bygget efter ameri-kansk regelopfattelse og en dansk myndighed. En stor del af materialet er des-uden teknisk rådgivning fra Ford og Cadillac med krav til limousineombyggere.Det er blandt andet dette materiale, som Trafikstyrelsen har lagt vægt på vedudformningen af den lempede praksis.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt