Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
852042_0001.png
852042_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
25. maj 20102010 - 2467
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 29. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1140(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Klaus Hækkerup (S).Spørgsmål nr. 1140:"Hvilke konsekvenser vil indførelse af brugerbetaling på den sydlige fjordfor-bindelse under præmisserne anført i afsnit 8.1.3 i VVM-redegørelsen ”Ny fjord-forbindelse ved Frederikssund” have for henholdsvis nutidsværdien, den inter-ne rente samt nettogevinst pr. omkostningskrone for hvert enkelt af de sydligeløsningsforslag?"Svar:Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser følgende, som jegkan henholde mig til:Vejdirektoratet har i forbindelse med VVM-undersøgelsen for en ny fjordfor-bindelse ved Frederikssund lavet beregninger af de trafikale effekter af bruger-betaling på en sydlig forbindelse (på 10 kr. for personbiler, 20 kr. for varebilerog 30 kr. for lastbiler pr. tur) under en forudsætning om, at den nordlige for-bindelse over Kronprins Frederiks Bro er gratis.De gennemførte trafikberegninger viser, at trafikken i 2018 på en ny sydligfjordforbindelse vil blive reduceret fra 19.800 biler pr. hverdagsdøgn (udenbrugerbetaling) til 4.700 biler pr. hverdagsdøgn (med brugerbetaling).Som grundlag for besvarelse af spørgsmålet er der gennemført samfundsøko-nomiske beregninger for et scenarie med brugerbetaling under de forudsætnin-ger, der er beskrevet i afsnit 8.1.3 i VVM-redegørelsens sammenfattende rap-port. Det forudsættes, at anlægs- og driftsudgifterne for de forskellige løsningerer som anført i VVM-redegørelsen. Derudover er indregnet skønnede udgiftertil etablering og drift af betalingssystemet.I nedenstående tabel er for alle de sydlige forslag anført nutidsværdi, internrente og nettogevinst pr. omkostningskrone, dels uden brugerbetaling, delsmed brugerbetaling. I beregningerne er anvendt det samlede anlægsbudget forhvert forslag (jf. tabel 15.1 i VVM-redegørelsen):
Side 2/2
Forslag
Uden brugerbetalingNutids-værdi(mio. kr)Internrente(%)14,29,2Nettogevinstpr. omkostn.krone(kr. pr. kr.)4,91,5
Med brugerbetalingNutids-værdi(mio. kr)1.82082Internrente(%)8,65,1Nettogevinstpr. omkostn.krone(kr. pr. kr.)1,50,0
Forslag S1 – HøjbroForslag S2a – Kortsænketunnel(3 elementer)Forslag S2b – Kort Cut& Cover tunnelForslag S2c – Kortsænketunnel(2 elementer)Forslag S3a – LangsænketunnelForslag S3b –Lang Cut& Cover tunnelForslag S6 – Borettunnel
5.2313.640
3.3183.745
8,69,5
1,31,6
-240187
4,75,3
-0,10,1
2.5112.22129
7,36,95,0
0,80,60,0
-906-1.196-3.388
4,13,82,5
-0,3-0,3-0,6
Prisniveau: Medio 2010 , Vejindeks: 180,8
Trafik- og effektberegningerne med brugerbetaling skal tages med forbehold,da der kun er begrænset erfaringsmateriale i Danmark vedrørende trafikantersbetalingsvillighed. Desuden skal bemærkes, at effektberegningerne for scenari-et med brugerbetaling er mere usikre end de tilsvarende uden brugerbetaling,da brugerbetaling ikke er indgået i udviklingen af trafikmodellen.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt