Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
841781_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
7. maj 20102010-2417
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1121(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1121:

"Ministeren bedes orientere udvalget om, hvordan udviklingen har været i denkollektive bustrafik, efter at busselskaberne ikke længere kan få godtgjort olieog CO2-afgifter på den dieselolie, der anvendes, og det bedes oplyst, hvordanbevægelserne i køreplantimer, antal ruter, takstniveauet, antal passagerer mv.har udviklet sig. "

Svar:

I 2008 ophørte Danmarks undtagelse fra EU’s energibeskatnings-direktiv. Denkollektive trafik blev derved påført en dieselafgift. Kommunerne og regionerneer via bloktilskuddet fuldt kompenseret for merudgifter i den forbindelse.Kompensationen er på ca. 500 mio. kr. årligt.De ændrede regler fik virkning fra sidste kvartal 2008. Derfor er 2009 detførste hele år, hvor regelændringen har været i kraft. Trafikstyrelsen forventerat have indsamlet og behandlet regnskabstal fra 2009 fra trafikselskaberneefter sommerferien.Data om bustrafikken offentliggøres i øvrigt løbende på Trafikstyrelsenshjemmeside i takt med, at tallene foreligger.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt