Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
7. maj 20102010-2417
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1120(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1120:
"Vil ministeren etablere en fleksibel oliefond, hvor statens øgede indtægter veden forhøjet oliepris, kommer trafikselskaberne til gode i form af kompensationfor de øgede brændstofudgifter, med henblik på at bremse den negative spiralfor den kollektive trafik med færre rejsende og stigende takster?"Svar:
En høj oliepris medfører ikke kun ekstra udgifter, men også ekstraindtægtsmuligheder for den kollektive trafik, da flere tager bus og tog, nårbenzinprisen stiger.Olieprisen svinger betydeligt over tid. Det er ikke klart for mig, hvordanspørgeren forestiller sig, at en fleksibel oliefond skal fungere i praksis. Jeg kangodt frygte, at ideen giver en masse ekstra bureaukrati i forhold til detnuværende system, hvor KL og Danske Regioner kan rejse problemstillingenmed stigende oliepriser i økonomiforhandlingerne med finansministeren.Den kollektive trafik stiger år for år, og den stiger stærkere end transportenmed bil. Passagertallet er stigende, og siden 2000 er antallet af personkm medbus, tog og metro steget 12 pct., mens antallet af personkm i bil m.v. er stegetmed 7 pct. Jeg synes på den baggrund ikke, at det er retvisende at tale om en”negativ spiral” i den kollektive trafik.Takststigningerne har siden 2005 endvidere ligget på et stabilt, lavt niveau påca. 3 pct. om året.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt