Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Talepapir til lukket samråd i TRU vedr.Kystbanen d. 22. april 2010Spørgsmål Z:Hvad kan ministeren oplyse om mulighederne for at ophævekontrakten med DSB First om trafikbetjeningen af kystbanen ogforetage fornyet udbud?
Svar:
Jeg skal starte med at slå fast, at dernaturligvis er ophævelsesbestemmelser iTrafikstyrelsens kontrakt med DSB First.Trafikstyrelsen kan således hævekontrakten helt eller delvist, hvis der ervæsentlige mangler ved DSBFirst’sydelser, og manglerne ikke inden for enrimelig tid er afhjulpet.Hvorvidt der foreligger en væsentligmangel må afgøres på grundlag af enkonkret vurdering af de foreliggendeomstændigheder.
Side 2/2
Det er Trafikstyrelsen, der somkontraktholder påpeger eventuellemangler overfor DSBFirst, som ledTrafikstyrelsens almindeligekontraktopfølgning. Trafikstyrelsen harikke konstateret mangler af envæsentlighed, der har givet anledning tilat kræve kontrakten ophævet.Men der kan også være andre grunde tilat ophæve kontrakten:Trafikstyrelsen kan nemlig også strakshæve kontrakten i visse tilfælde, f.eks.hvis kundetilfredsheden i to på hinandenfølgende halvår har været mindre end3,5 point - på en skala mellem 0 og 10 -eller hvis operatørens rettidighed i 3
Side 3/3
eller flere ud af 5 på hinanden følgendemåneder ligger under 95 %.De måltekundetilfredshedsundersøgelser harligget på en tilfredshed på 6,52 og 6,67,så disse giver ikke grundlag for at hævekontrakten.Med hensyn til regulariteten, så haroperatørens rettidighed heller ikke liggetunder de 95 %, når der ses bort fra deførste indledende måneder i starten afkontraktperioden i 2009.Jeg kan i den forbindelse oplyse, at denoperatørrelaterede rettidighed deseneste 5 mdr. har været mellem 96,0 %og 97,5 %.
Side 4/4
Der er altså samlet set ikke grundlag forat konkludere, at kontrakten medDSBFirst bør ophæves.Hvad der derimoderbehov for, er enøget koordineret indsats for en generelforbedring af regulariteten – ikke mindstpå Kystbanen. Det arbejde har vi nuiværksat gennem enrettidighedsorganisation under ledelse afBanedanmarks direktør. Organisationenvil have til opgave at afsøge alle tiltag,der kan forbedre regulariteten, og vilnaturligvis også følge op på Kystbanensregularitet.Dette mener jeg er det bedste vi kan gøre– også for kystbanens passagerer – og
Side 5/5
jeg er sikker på, at det er et meget bedreinitiativ end at opsige kontrakten.