Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
843759_0001.png
843759_0002.png
843759_0003.png
843759_0004.png
843759_0005.png
843759_0006.png
843759_0007.png

Talepapir til besvarelse af samrådsspørgsmål

Æ i samråd d. 20. april 2010

Spørgsmål Æ:

Vil ministeren - set i lyset af dettrafikmæssige kaos, somvulkanudbruddet i Island harforårsaget - tage initiativ til at nedsætteen kommission bestående af eksperter,der skal udarbejde en strategi for atimødegå konsekvenserne af dette ogfremtidige vulkanudbrud i Island, såman kan minimere de økonomiske ogmenneskelige omkostninger forbundetmed sådanne udbrud?Svar:Jeg vil benytte lejligheden til kort atredegøre for den nuværende situation:Der var i går videokonference mellemEU’s transportministre.Vi enedes om en revideret tilgang tilsituationen – men stadig medsikkerheden i højsædet.
Side 2/2
Vi har valgt at følge de europæiskeluftfartseksperters råd, der bl.a. baserersig på en lang række testflyvninger, somer blevet gennemført de seneste to dage ieuropæisk luftrum.Luftrummet bliver således delt i trezoner:En zone uden aske hvor man kan flyvesom hidtil uden restriktionerEn zone, hvor askekoncentrationen er såstor, at det fortsat vil være forbudt atflyve.Og endelig en zone – og det er det nye –hvor der er aske, men hvor aske-koncentrationen er lav, og hvor manefter testflyvninger og under særligebetingelser kan flyve.Så snart det er muligt, vil Cimber Airkunne gennemføre en testflyvning, somselskabet har givet tilsagn om. Derefterskal flyets motorer og højdemålere m.m.inspiceres og nøje undersøges. Jeg håberselvklart, at inspektionerne af flyetsmotorer og højdemålere m.m. vil vise, at
Side 3/3
de ikke er blevet påvirket, således at vikan åbne for erhvervsmæssig luftfart idansk luftrum.Der vil – så længe, der er aske i danskluftrum være betingelser:Motorerne skal undersøges efterflyvning i en vis periodeDer skal rapporteres til StatensLuftfartsvæsen.Der vil således være en skærpetovervågning indtil situationen erfuldt normaliseret.På gårsdagens møde mellemtransportministeren bad jeg også EU-kommissionen forholde sig til deøkonomiske konsekvenser af dennemeget kritiske situation for europæiskeluftfart:Det drejer sig om Slots-reglerne, hvor jegvil sikre, at Kommissionen er med på, atluftfartsselskaberne skal kunne bevarerettigheder i lufthavnene til start og
Side 4/4
landing, selvom man ikke har udnyttetdem nok som følge af denne situation.Man bør også se på de europæiske reglerfor kompensation til de mange tusindepassagerer, der har været berørt afsituationen, hvor luftfartsselskabernehar haft store udgifter til overnatning ogforplejning af de mange strandedepassagerer.Endelig bør kommissionen – og det ernok det helt centrale i denne situation -komme med sit syn på statsstøtte tilluftfartsselskaberne i den foreliggendesituation.Kommissionen har tilkendegivet, at deter for tidligt at vurdere de økonomiskekonsekvenser for industrien. Industrienhar på nuværende tidspunkt ikke selvoverblik over tabene. Kommissionen erved at indsamle data og forventer atfremlægge en konsekvensanalyse i næsteuge.Jeg har i lyset af denne alvorligesituation også taget initiativ til en særlig
Side 5/5
task force, med deltagelse af industrienog arbejdstagere. Task forcen får tilopgave at undersøge:1. Hvad kan der umiddelbart gøres forat lette situationen?2. Hvad gør man, hvis den alvorligesituation fortsætter i længere tid?3. Hvordan kan man på længere sigtarbejde med vilkårene forluftfarten?Jeg vil så vende mig mod det rejstesamrådsspørgsmål:Det er klart, at det, der er sket, gør, at vimå være søge at være forberedt, hvis detskulle gentage sig.Jeg mener, at det skal ske på europæiskniveau – vindene blæser ikke kun fraIsland til Danmark.Men vi skal selvsagt også se på, hvad vikan gøre.
Side 6/6
Det er min opfattelse, at vi har lærtmeget, og at vi i dag vil være væsentligbedre forberedte, hvis det skulle skeigen. Det gælder både i Danmark og iresten af Europa.Den model, vi nu anvender for at lukkeeuropæisk luftrum op igen, vareksempelvis ikke gældende før i går.Den vil kunne genbruges, hvis enlignende situation skulle opstå.Vi skal også huske på, at det ikke er sketfør i dette århundrede.Jeg forventer også, at der vil kommeinput fra den nedsatte task force, til hvadder kan gøres, hvis situationen skullegenopstå.Alt dette vil indgå i det beredskab, vi vilhave, hvis situationen skulle gentage sig.Så for mig at se er vi faktisk ved atetablere det, spørgeren beder om.
Side 7/7