Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
860575_0001.png
860575_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
4. juni 2010440332010-54
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1086(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1086:

"Ministeren bedes redegøre for, hvorfor flyveforbuddet som følge af detislandske vulkanudbrud omfatter alle fly i Danmark, hvis asken fra dettevulkanudbrud kun er farlig for nogen fly."

Svar:

Som oplyst i mit svar på spørgsmål nr. 1085, kan vulkansk aske være farlig foralle fly.Vulkanudbruddet i Island medførte askeforekomster over store dele af Europa,hvorfor lufttrafikken blev indstillet helt eller delvis i de områder, der var berørtheraf. Det var i overensstemmelse med de internationale regler, hvorefter derikke foretages flyvning i områder med askeforekomster.Beslutningerne om lukning af luftrummet var baseret på prognoser og modellerbaseret på indsamling af data, som har været genstand for videnskabeligbehandling.Der er senere besluttet en ny praksis i forbindelse med vulkanske udbrud.Eurocontrol, der er den europæiske organisation for flyvekontrol, fremsatteforslag om opdeling af luftrummet i tre zoner omfattende en zone 1 med højforekomst af vulkansk aske, hvor der ikke må foretages flyvning, en zone 2 medlav forekomst af aske, og hvor flyvning kan ske efter nærmere fastsattebetingelser, og en zone 3 uden forekomst af aske, og hvor flyvning kan ske udenbegrænsninger.På et ministermøde via video den 19. april 2010 tilsluttede EU-landenestransportministre sig dette forslag.
Der kan således gennemføres flyvninger i zone 2-områder efter nærmerefastsatte betingelser, hvilket indebærer, at flyvningerne kan gennemføressikkerhedsmæssigt forsvarligt.Det kan oplyses, at begivenhederne har medført, at der er igangsat et arbejde iflere internationale luftfartsorganisationer med henblik på at få foretaget endetaljeret evaluering og få fastsat yderligere regler på området.Det er første gang, europæisk luftrum i en sådan grad har været berørt af askefra en vulkan. Dette har medført en yderst speciel flyvesikkerhedsmæssigsituation, som har været ny for Statens Luftfartsvæsen (SLV), for andre berørtemyndigheder og for hele luftfartsbranchen. SLV valgte den 15. april 2010 ilighed med myndigheder i flere andre europæiske lande at lukke luftrummetfor alle former for trafik i de perioder og i de luftrum, hvor forekomsten af askekunne antages at udgøre en risiko for flyvesikkerheden. Man valgte – ud fraforsigtighedsprincippet – ikke at løbe nogen risiko.SLV udstedte den 21. april 2010 retningslinjer, der åbnede for såkaldt VFR-flyvning (som typisk udføres af mindre fly efter regler for visuel flyvning imodsætning til instrumentflyvning) i zone 2 og zone 3 i dansk luftrum på dederi angivne betingelser.SLV har tilkendegivet, at man naturligvis beklager den ulejlighed, somlukningen af luftrummet har påført også VFR-flyvningen, og at man vilinddrage dette forhold i evalueringen af det samlede forløb.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt