Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
860573_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
4. juni 2010440332010-54
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1085(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1085:

"Ministeren bedes redegøre for, hvilken dokumentation der er for, at støvskyenfra det islandske vulkanudbrud er farlig for fly, som er udstyret medstempelmotorer, og som flyver i ca. 3 - 4,5 km. højde."

Svar:

Vulkansk aske består bl.a. af små partikler af sten og glas, der har en slibendeeffekt og kan være elektrisk ledende.Når et fly bevæger sig gennem et område med vulkansk aske, kan flyetsmotorer påvirkes ved beskadigelse af deres indre dele, eller der kan sætte sigbelægninger af smeltet aske fast i motorerne, hvilket kan påvirkederes funktion og i værste fald betyde motorstop. Asken har ikke sammealvorlige effekt på stempelmotorer som på turbinemotorer (jetmotorer).Desuden kan systemer i flyene til måling af højde og hastighed blive helt ellerdelvis tilstoppet af vulkansk materiale, hvilket medfører fejl i aflæsningerne og iværste fald kan blive fatalt.Slibeeffekten fra vulkanasken kan forårsage fysisk skade på flyets udvendigeflader, herunder på cockpit-ruderne, der kan blive ugennemsigtige.Endelig kan de vulkanske partiklers indhold af elektrisk ledende materialemedføre fejlvisning eller manglende funktion af elektroniske systemer i flyet.Den vulkanske aske vil kunne påvirke et fly afhængigt af koncentrationen i detområde, flyet passerer gennem.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt