Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
869293_0001.png
869293_0002.png
869293_0003.png
869293_0004.png
869293_0005.png
869293_0006.png
Udkast
NOTATDEPARTEMENTETDatoDok.idJ. nr.19. april 2010
Center for Kollektiv Trafik

Erklæring om etablering af rettidighedsorganisation

Manglende rettidighed er et væsentligt problem for de danske togpassagerer. I2009 var 11 pct. af DSB’s fjern- og regionaltog forsinket 6 minutter eller mereog på Kystbanen har rettidigheden i en længere periode været nede på 80 – 85pct. Det er ikke godt nok.Det er målet, at danskerne skal køre dobbelt så meget i tog i 2030. Dette målkan kun nås ved at togtrafikken bliver mere attraktiv, og en grundforudsætningherfor er en markant forbedring af rettidigheden. Inden udgangen af 2011 skalmindst 90 pct. af togene køre til tiden. Dette mål er imidlertid ikke godt nok pålængere sigt.Den langsigtede forbedring af rettidigheden kan kun ske ved en fælles indsatsmellem de forskellige aktører på banen. De enkelte aktører kan ikke nøjes medat optimere hver for sig, idet sammenhængen mellem aktørerne er afgørendefor at kunne nå målet. I forbedringen af rettidigheden tæller hvert sekund. Der-for skal parterne i det langsigtede arbejde måles på, hvor meget de enkelte pas-sagerer forsinkes. I dag er den gennemsnitlige passager forsinket 200 sekun-der. Målet er på længere sigt, at dette tal skal halveres. Der lægges hermed optil en fundamental ændring i målingen af rettidighed, som skal give afsæt for enhelt ny rettidighedskultur hos alle parter i den danske togtrafik. For at opfyldedisse ambitiøse mål vil der blive etableret en rettidighedsorganisation, som vilhave til opgave at afsøge samt sikre gennemførelse af alle tiltag, der kan forbed-re regulariteten.Ikke mindst på Kystbanen og i Øresundstrafikken har regulariteten været util-fredsstillende. Rettidighedsorganisationen vil derfor som sin første opgave påvegne af alle parter (DSB, DSBFirst, Banedanmark og Trafikstyrelsen) afsøgesamtlige tiltag, der kan forbedre rettidigheden i denne trafik.A. Rettidighedsorganisationen opgaver1.Der etableres [pr. 1. april 2010] en rettidighedsorganisation (RO), som skalkoordinere rettidighedsforbedrende tiltag på vegne af Banedanmark, Tra-fikstyrelsen, DSB og øvrige operatører samt andre relevante parter på depågældende jernbanestrækninger.
2. RO vil have følgende hovedopgaver:
Identificere hvor der er problemer med rettidighedenAnalysere årsagerne til lav rettidighedUdarbejde en handlingsplan for forbedring af rettidigheden, herunderfastsætte minimumsmål til rettidighedsforbedringEvaluere og følge op på igangsatte tiltag og tilrettelægge eventuellekompenserende/korrigerende tiltag.
Side 2/2
Det er de enkelte parters ansvar at sikre den praktiske implementering afinitiativerne.3. RO skal identificere strækninger med uhensigtsmæssig lav rettidighed ogbeslutter hvilke tiltag, der skal iværksættes af de respektive parter for atforbedre rettidigheden. Første indsatsområde er Kystbanen og Øresunds-trafikken.4. RO har en ret og pligt til på ethvert tidspunkt at iværksætte nye initiativereller foretage ændringer i allerede besluttede initiativer, såfremt det kanforventes, at der herigennem kan opnås en højere regularitet.5. I afsøgningen af mulighederne for rettidighedsforbedrende tiltag har ROdesuden en ret og pligt til at bringe forslag frem uden begrænsning, idethvert tiltag skal vurderes bl.a. ud fra økonomiske, juridiske og betjenings-mæssige kriterier. RO er i de rettidighedsforbedrende tiltag, som analyse-res, således ikke begrænset af nuværende kontraktlige bindinger.6. ROs forslag til rettidighedsforbedrende tiltag kan, i det omfang de indebæ-rer merudgifter, finansieres af det beløb på 500 mio. kr., som DSB har re-serveret til en rettidighedsplan, idet de enkelte tiltag i nødvendigt omfangvil skulle udmøntes ved tillægskontrakt mellem Transportministeriet ogDSB og øvrige relevante parter.
B. Organisering af rettidighedsorganisationen1.RO ledes af direktøren for Banedanmark under ansvar for ministeren.
2. RO’s arbejde forankres i en direktørkreds med fast deltagelse fra Bane-danmark, Trafikstyrelsen og DSB.3. Der etableres endvidere en permanent rettidighedsgruppe bestående af enrettidhedschef fra Banedanmark og rettidighedskoordinatorer Trafikstyrel-sen og DSB. Øvrige operatører samt andre relevante parter på de pågæl-dende jernbanestrækninger inddrages i nødvendigt omfang. Rettidigheds-gruppen har reference til direktørgruppen.
4. Rettidighedschefen og rettidighedskoordinatorerne forestår desuden dendaglige kontakt til deres respektive organisationer med henblik på at sikreen forankring af rettidighedsgruppens arbejde i de respektive organisatio-ners rettidighedsarbejde.5. Rettidighedsgruppen vil i udgangspunktet holde ugentlige møder hvor ana-lyser og anbefalinger m.v. i henhold til afsnit A drøftes.6. I forbindelse med RO’s arbejde stiller de deltagende parter i RO endviderekapacitet til rådighed for konkrete analyser, ligesom RO kan gennemføreanalyser med anvendelse af ekstern konsulentbistand.7. Direktørkredsen mødes i udgangspunktet en gang månedligt.8. På direktørkredsens møder drøftes og besluttes de forslag til rettidigheds-forbedrende tiltag, som leveres fra rettidighedsgruppen.9. Banedanmarks direktør vil som leder for direktørkredsen være ansvarligfor, at der en gang månedligt udarbejdes en status til transportministerenfor arbejdet med forbedring af rettidigheden, og vil præsentere denne sta-tus for ministeren. Denne status vil indeholde en redegørelse for alleredebesluttede tiltag, en implementeringsplan for de forslag til rettidighedsfor-bedrende tiltag, som er besluttet i direktørkredsen ihht. punkt B. 8 samt – irelevant omfang – yderligere anbefalinger til implementering af konkreterettidighedsforbedrende tiltag, som vil betyde et væsentligt forbrug af de500 mio. kr., jf. punkt A. 6.C. Kommissorier for rettidighedskampagner1.I forbindelse med kommende rettidighedskampagner vil RO udarbejde etkommissorium for hver af disse kampagner. Kommissorier vil blive forelagttransportministeren.
Side 3/3
2. Kommissorierne vil indgå som fortløbende bilag til nærværende erklæring.3. Inden udgangen af 2010 har RO opstillet en overordnet kampagneplan forøvrige strækninger inkl. en screening af mulige rettidighedsforbedrende til-tag på disse.

Bilag 1: Kommissorium for rettidighedskampagne på Kystbanen og i

Øresundstrafikken.

Rettidighedskampagnen for Kystbanen/Øresundstrafikken gennemføres fremtil udgangen af 2010 og vil tage udgangspunkt i følgende opgaver:1.Der skal sikres en stabil kundevendt rettidighed på mindst 90% (ved 5 mi-nutter)
Side 4/4
2. Der skal identificeres de produktionsled, som bidrager til den samlede ret-tidighed i trafikken.3. Der skal gennemføres en målnedbrydning af det overordnede retti-dighedsmål og derigennem fastsættes konkrete indsatsområder for hverenkelt produktionsled.I henhold til anbefalingerne fra Hess skal samtlige produktionsled, sombidrager til regulariteten have et entydigt og klart mål for deres del afden samlede leverance.Delmålene skal fastsættes således, at de samlet set muliggør overhol-delsen af den fastsatte mindstegrænse for regulariteten gennem mar-kante bidrag fra hvert enkelt produktionsledRO fastsætter et opfølgningsregime som gør, at der sikres en løbendeerfaringsopsamling og læringsproces for hvert enkelt led, som bidragertil det samlede regularitetsmål ifbm. målnedbrydningen.4. Det skal fastslås, hvad der skal til for at de enkelte delmål kan overopfyldesmed henblik på der leveres en samlet fælles rettidighed over den fastsatteminimumsgrænseDet skal beskrives, hvilke ændringer og initiativer, der skal til for at deenkelte led kan levere et yderligere bidrag – ud over minimumsgrænsen– for at sikre en bedre regularitetEt særligt fokusområde skal være det rullende materiel, hvor der skallaves en særlig plan for at forbedre materiellets stabilitet, herunderidentificere de grundlæggende fejlårsager ved materiellet.RO følger op på implementeringen af konkrete initiativer i forhold tilhvert enkelt produktionsled5. Der skal følges op på allerede besluttede initiativerI forlængelse af Trafikstyrelsens rapport om Kystbanens rettidighed erder besluttet en række initiativer, som forventes at forbedre regularite-ten på Kystbanen og i Øresundstrafikken. Det kan være følgende:Omdisponering af reservetogstammer i forbindelse med æn-dring af driftsoplægget således der køres myldretidstog fraKystbanen og videre ud på VestbanenÆndring af standsningsmønstre, så i hvert fald én station fårreduceret frekvensReduktion af stationsophold gennem ændrede afgangsprocedu-rerFor disse initiativer skal der opstilles konkrete bindendemål/succeskriterier i forhold til forbedring af rettidigheden, lige somder skal fastsættes en tidsplan for implementering af initiativerne.Tidsplanen skal ledsages af en milepælsplan, hvor der ved hver enkelt
milepæl kan træffes beslutning om en ændring af det pågældende initi-ativ.Såfremt et konkret initiativ ikke leverer – eller forventes at kunne leve-re – det ønskede bidrag til en bedre regularitet, kan RO på ethvert tids-punkt beslutte initiativet ændret eller afløst af et andet initiativ.RO skal endvidere undersøge om der er øvrige rettidighedsforbedrendetiltag til Kystbanen.
Side 5/5
6. Der skal gennemføres en analyse af trafikomfang på strækningen set i rela-tion til infrastrukturens kapacitetRO skal analysere sammenhængen mellem kapacitetsudnyttelse og denopnåede regularitet. Den entydigt største årsag til forsinkelser f.s.v.a.den del, der henføres til Banedanmark er ”gensidig operatørpåvirk-ning”. Det vil være et selvstændigt mål for RO at analysere, hvorledesden gensidige operatørpåvirkning kan reduceres.RO vil herunder vurdere, om det samlede trafikomfang på Kystbanen erhensigtsmæssigt.7. Samarbejdet med svenske myndigheder skal gennemgåsDet fremgår af Hess’ anbefalinger, at der bør opstilles fælles regulari-tetsmål i den danske hhv. svenske trafik. Mulighederne herfor undersø-ges af RORO vil endvidere vurdere mulighederne for - og perspektiverne i – æn-dring af regularitetsopgørelsen således forsinkelser fra Sverige medreg-nes i opgørelsen af regulariteten.RO vil afsøge mulighederne for et mere forpligtende dansk-svensksamarbejde.RO vil sikre, at Sund&Bælt inddrages i arbejdet.8. Der skal ske en løbende effektvurderingRO vil få stillet samtlige relevante oplysninger til rådighed af de delta-gende parter med henblik på effektvurdering.RO vil blandt andet løbende følge udviklingen i passagertal, regularitet,pålidelighed, kundetilfredshed m.v. og lade dette indgå i vurderingen afeffekten af de igangsatte tiltag.

Bilag 2: Organisationsdiagram for rettidighedsorganisationen ”Ba-

nebryderne”.

Side 6/6
Rettidighedsorganisation – ”Banebryderne”TransportministerenTransportministerenMånedlig rapportering
Direktørkredsen*Direktørkredsen*
Adm. direktør Jesper Hansen, Banedanmark, formandAdm. direktør Jesper Hansen, Banedanmark, formandAdm. direktør Søren Eriksen, DSBAdm. direktør Søren Eriksen, DSBDirektør Carsten Falk Hansen, TrafikstyrelsenDirektør Carsten Falk Hansen, Trafikstyrelsen
Rettidighedsgruppen*Rettidighedsgruppen*
* DSB Firstdeltagerfor så vidt angårrettidigheds-indsatsenpå Kystbanen
Rettidighedschef (RC) i BanedanmarkRettidighedschef (RC) i BanedanmarkRettidighedskoordinatorer (RK)Rettidighedskoordinatorer (RK)
RC
RK
RK
RK
BanedanmarkBanedanmark
DSBDSB
TrafikstyrelsenTrafikstyrelsen
Øvrige aktører*Øvrige aktører*