Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
846361_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
17. maj 20102010 - 2281
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 15. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål nr.1078 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 1078:

”Ministeren bedes oplyse, om et aflyst tog tæller som et rettidigt tog iopgørelsen af en operatørs rettidighed - d.v.s. om et tog, der går fra at væreforsinket til at blive aflyst, påvirker rettidighedsopgørelsen til gunst foroperatøren.”

Svar:

Svaret på ovenstående spørgsmål er nej. Trafikstyrelsen og Banedanmarkoplyser, at i beregningen af operatørens rettidighed indgår aflyste togikkesomrettidige tog, men som påvirkede tog og dermed som påvirkede ankomster. Detvil sige, at et aflyst tog påvirker operatørens rettidighed negativt.Hvordan man opgør rettidighed er defineret i kontrakten mellemTrafikstyrelsen og DSBFirst vedr. driften af Kystbanen. Både forsinkedeankomster og aflyste ankomster der kan henføres til Operatøren indgår iopgørelsen af så kaldet ”Rettidighed Operatør Døgn”.”Rettidighed Operatør Døgn” beregnes ud fra følgende formel:
Rettidighe d Operatør Døgn1Forsinkede ankomster som henføres til OperatørenAflyste ankomster som henføres til OperatørenTogtrafik Planlagt
Et forsinket tog som efterfølgende aflyses vil således ikke påvirke rettidigheds-opgørelsen til fordel for operatøren.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt