Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
846349_0001.png
846349_0002.png
846349_0003.png
846349_0004.png
846349_0005.png
846349_0006.png
846349_0007.png
846349_0008.png
846349_0009.png
846349_0010.png
846349_0011.png
846349_0012.png
Talepapir til åbent samråd i TRU vedr.Kystbanen d. 14. april 2010Spørgsmål S:Hvad kan ministeren oplyse om forholdene på Kystbanen? Herunderbedes oplyst, hvilke konsekvenser det vil få for rettidigheden påstrækningerne i resten af Danmark, at ministeren nu har besluttet atbruge 500 mio. kr. af den erstatning for IC4-forsinkelsen, somAnsaldobreda har betalt, og som det - over for FolketingetsTrafikudvalg - var lovet skulle være brugt på forbedring afrettidigheden på de strækninger, der i dag lider under de manglendeIC4-tog, men som ministeren nu i stedet vil bruge på Kystbanen, hvismange problemer jo netop ikke skyldes IC4-forsinkelsen?
Spørgsmål T:
Ministeren bedes redegøre for forholdet til konkurrencereglerne,herunder om der er tale om eventuel ulovlig statsstøtte, i forbindelsemed ministerens beslutning om at tage 500 mio. kr. fra DSB'srettidighedsprogram, d.v.s. penge som stammer fra IC4-erstatningen, og i stedet bruge dem på Kystbanen, hvor der sombekendt er et igangværende udbud.
Svar:
Med formanden tilladelse vil jeg gerneindlede med en kort redegørelse forsagens historik.Min forgænger nedsatte i slutningen af2009 en Task force. Det skete efter athave konstateret, at regulariteten påKystbanen gennem en længere årrække
Side 2/2
– både før og efter udbuddet i starten af2009 - ikke har været tilfredsstillende.Task forcen fik til opgave at analysereproblemerne på Kystbane og iØresundstrafikken og på den baggrundat komme anbefalinger på tiltag, derhurtigst muligt kan bringe regularitetenop på et acceptabelt niveau.Det blev også besluttet at lade en eksternjernbaneekspert analysere problemernepå Kystbane. Schweizeren HansjörgHess – som var den eksterne ekspert –skulle se med friske øjne påproblemerne.Både Task forcen og Hess har nuafleveret deres rapporter, som jeg hartaget mig tid til at studere. Rapporterne
Side 3/3
indeholder en række konkreteanbefalinger, som har været genstandfor drøftelse i forligskredsen bagudbuddet.Det er min forventning, at vi iforligskredsen meget snart har fundet enrække initiativer som kan sættes i gangpå kort sigt og som kan øge og stabilisereregulariteten på Kystbanen på omkring90 procent.Svar på spørgsmål S:Det er regeringens målsætning, atdanskerne skal køre dobbelt så meget itog i 2030. Det mål kan kun nås ved attogtrafikken bliver mere attraktiv, og engrundforudsætning for det er enmarkant forbedring af rettidigheden.
Side 4/4
Man kan desværre konstatere, atregulariteten på en lang række danskebanestrækninger langt fra er god nok –og Kystbanen er en af de strækninger.Den langsigtede forbedring afrettidigheden kan kun ske ved en fællesindsats mellem de forskellige aktører påbanen. Dette står ikke mindst klart eftertask forcens og Hess’ arbejde. Det viserogså, at det var helt rigtig, at der blevnedsat en task force.De enkelte aktører kan ikke nøjes med atoptimere for sig selv – sammenhængenmellem aktørerne er af afgørendevigtighed for at kunne nå målet.I forbedringen af rettidigheden tællerhvert sekund. Derfor skal parterne i det
Side 5/5
langsigtede arbejde måles på, hvormeget de enkelte passagerer forsinkes. Idag er den gennemsnitlige passagerforsinket 200 sekunder. Målet er pålængere sigt, at dette tal skal halveres.Der lægges hermed op til enfundamental ændring i den måde viopfatter rettidighed på, og som skal giveafsæt for en helt ny rettidighedskulturhos alle parter i den danske togtrafik.For at opfylde disse ambitiøse mål vilder blive etableret enrettidighedsorganisation, som vil have tilopgave at afsøge alle tiltag, der kanforbedre regulariteten.Rettidighedsorganisationen vil bliveledet af Banedanmarks direktør med
Side 6/6
direkte reference tilTransportministeriet. Dermed sikres enentydig forankring af ansvaret for atforbedre rettidigheden i Danmark.Arbejdet vil blive organiseret i endirektørkreds, som har deltagelse fraBanedanmark, DSB, Trafikstyrelsen og –for så vidt angår Kystbanen – DSBFirst.Rettidighedsorganisationen vil få firehovedopgaver:1. Identificere hvor der er problemermed rettidigheden2. Analysere årsagerne til lavrettidighed3. Udarbejde en handlingsplan forforbedring af rettidigheden,herunder fastsætte minimumsmåltil rettidighedsforbedring4. Evaluere og følge op på igangsattetiltag.
Side 7/7
DSB har i forbindelse med forliget omIC4 reserveret 500 mio. kr. til DSB’sarbejde med at forbedre rettidighedenover de kommende år. Beløbet varplanlagt udmøntet i samarbejde medTransportministeriet.Erfaringen fra task force arbejdet harværet, at der er brug for et forøget fokuspå en tværgående og koordineret indsatsfor at få flere tog til tiden. De 500 mio.kr. vil derfor skulle udmøntes irettidighedsorganisationens regi til gavnfor rettidighedsarbejdet på helebanenettet – herunder Kystbanen.Som jeg også har oplyst i et skriftligt svartil udvalget, er der altså langt fra tale
Side 8/8
om, at de 500 mio. kr.udelukkendeskalanvendes på Kystbanen.Overordnet betyder det, at vi nu harbåde organisationen og midlerne til etmålrettet arbejde for en regularitet pådet danske banenet, som ligger i top.KystbanenIkke mindst på Kystbanen og iØresundstrafikken har regularitetenværet utilfredsstillende.Rettidighedsorganisationen vil derforsom sin første opgave på vegne af alleparter (Banedanmark, DSB,Trafikstyrelsen, og DSBFirst) afsøgesamtlige tiltag, der kan forbedrerettidigheden i denne trafik.
Side 9/9
Rettidighedsorganisationen skalvidereføre task forcens arbejde og sørgefor at alle relevante tiltag bliverimplementeret så rettidigheden på langtsigt stabilisere sig på mindst 90 procent.En videreførelse af task forcens arbejdeer i øvrigt en af Hess’ klare anbefalinger.Svar på spørgsmål T:Omkring forholdet til statsstøttereglernevil jeg gerne understrege, atKommissionens afgørelse i DSB-statsstøttesagen fastslår, at DSB ikke erblevet overkompenseret.Kommissionens beslutning fastslårsamtidigt, at DSB ikke må modtagekompensation for den samme ydelse fra
Side 10/10
både AnsaldoBreda og staten – altsåmodtage dobbeltkompensation.Hvis kompensationen modsvares af enudgift, DSB afholder, så er der ikke taleom statsstøtte.I det konkrete spørgsmål om de 500mio. kr. er det – som jeg også nævnteunder besvarelsen af spørgsmål S –rettidighedsorganisationen, der kommertil at få råderet over de 500 mio. kr.Disse penge skal anvendes til at forbedrerettidigheden på hele jernbanenettet, ogpengene modsvares derfor af en udgift.Jeg kan derfor ikke se, at der skulle væreproblemstillinger, der knytter sig tilstatsstøttereglerne.
Side 11/11
Som et led i opfølgningen påKommissionens afgørelse istatsstøttesagen vil Transportministerietunder alle omstændigheder følge op på,at kompensationen til DSB fraAnsaldoBreda anvendes ioverensstemmelse medstatsstøttereglerne.Der gælder det særlige forhold for tilKystbane og Øresundstrafikken, atstrækningerne har været udbudt. Detbetyder naturligvis, at kommenderegularitetsforbedrende tiltag på de tostrækninger, somrettidighedsorganisationen foreslå, skalvære i overensstemmelse medudbudsreglerne.
Side 12/12
De initiativer, som forligskredsen skaldrøfte og som skal medføre enumiddelbar forbedring af rettidighedenpå Kystbanen er blevet vurderet afKammeradvokaten i forhold tiludbudsretten. Hvis der skalimplementeres yderligere initiativer vilde selvfølgelig også blive underlagt enjuridisk vurdering.Samlet set mener jeg derfor, at vi – ogsåjuridisk – står på sikker grund når detkommer til de kommende års arbejdemed at forbedre rettidigheden i helelandet.