Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
841043_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
5. maj 20102010-2262
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1070(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Magnus Heunicke (S).

Spørgsmål nr. 1070:

"Ministeren bedes kommentere artikelserien i Ekstra Bladet om de indvikledetakstzoner i Hovedstaden samt oplyse, hvordan denne uholdbare situation, deri dag udgør en bremseklods for den kollektive trafik, hurtigst muligt udbedres."

Svar:

Artikelserien beskriver, hvordan prisen for en identisk udrejse og hjemrejse ihovedstadsområdet kan være forskellig.I Danmark har vi ikke bomme, der forhindrer adgang til stationer uden gyldigbillet. I stedet er passagererne selv ansvarlige for at have en gyldig billettil den rejse, de foretager. Det synes jeg er et fornuftigt princip. Og derfor erdet også vigtigt, at zonesystemet er til at forstå for passagererne.Efter det oplyste forventes rejsekortet udrullet i hovedstadsområdet i løbet af2011. Med et rejsekort skal man blot huske at foretage check-in og check-ud. Såhar man gyldig rejsehjemmel samtidig med, at systemet automatisk beregnerden billigste pris. I rejsekortet beregnes prisen efter afstanden mellem zonerne.Alle rejseafstande beregnes som luftlinjeafstande, og hver zoneafstand harderfor kun én pris i modsætning til i dag.Takstkompetencen i hovedstadsområdet ligger hos trafikselskaberne ihovedstadsområdet. Det er derfor trafikselskabernes ansvar at fastsætte taksterog zoner på en forståelig og passagervenlig måde.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt