Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
896213_0001.png
896213_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
4. oktober 20102010 - 2211
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 9. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1064(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 1064:

"Ministeren bedes - såvidt muligt opstillet i skematisk form - tilsende udvalgetfølgende oplysninger:-Hvad udleder de forskellige dieseldrevne togtyper, der kører på det danskejernbanenet for så vidt angår partikler og NOx'er?-Hvilke tekniske løsninger (som f.eks. partikelfiltre) til nedbringelse af udled-ningen af partikler og NOx'er findes der for hver af de forskellige dieseldrevnetogtyper, der kører på det danske jernbanenet?-Hvor meget vil det nedbringe udledningen fra de forskellige togtyper, hvisman påmonterer de partikelfiltre eller lignende, der er mulige at montere på deforskellige togtyper?-Hvad er cost-benefit for hver af de forskellige togtyper, hvis der påmonteres demulige filtre eller lignende til nedbringelse af udledningerne?-Hvor lang tid går der for de forskellige dieseldrevne togtypers vedkommende,fra de starter motorerne op, til de er klar til at køre?"

Svar:

Jeg har modtaget nedenstående oplysninger fra DSB:
Side 2/2
DSB oplyser, at det ikke umiddelbart er muligt at opgøre en cost-benefit forhver enkelt materieltype og løsning.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt