Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
838416_0001.png
838416_0002.png
838416_0003.png
838416_0004.png
838416_0005.png
838416_0006.png
Talepapir til brug ved åbent samråd i TRUvedr. luftforurening ved banegårde den 8. april2010Spørgsmål N:Hvad kan ministeren oplyse om omfanget af luftforurening ved destørre banegårde og regeringens undersøgelser af dens omfang?Hvad gør regeringen for at nedbringe luftforureningen i områderneomkring de største banegårde?
Spørgsmål O:
Svar:
Svar på spørgsmål N:Som jeg har forstået de stilledespørgsmål, så drejer sagen sig om, at enrække borgere i Århus har følt siggeneret af udstødningen fra de ældreMR-tog, når de holder på ÅrhusBanegård. Jeg er naturligvis enig i, atgener fra togtrafik skal begrænses i detomfang, det er muligt.Det forholder sig imidlertid sådan, at detnødvendigvis altid vil være forbundet
Side 2/2
med visse gener f.eks. i form af støj, hvisman ønsker at betjene byer med tog.Miljøministeriet har oplyst, at de ikkeforetages systematiske målinger fratogtrafik. I den konkrete sag vedrørendeÅrhus Banegård er der imidlertidforetaget luftforureningsmålinger påÅrhus Banegård i sommeren 2008.Målingen blev bestilt af DSB med detformål at undersøge arbejdsmiljøet.Resultatet var, at arbejdstilsynetsgrænseværdier var overholdt.Svar på spørgsmål O:Samrådsstilleren har den 14. juli sidsteår spurgt min forgænger, hvad der vilblive gjort for at afhjælpe problemernemed dieseldunst på Århus Banegård.
Side 3/3
Spørgsmålet blev stillet med henvisningtil en artikel i Århus Stiftstidende.Svaret fra min forgænger var, og jegciterer fra besvarelsen:”De i artiklen omtalte problemer meddieseldunst fra opstart af togsæt vedÅrhus Banegård forventes at blive løstløbende i takt med, at de gamledieseltogsæt af typen MR bliverudskiftet med nye mere miljørigtigetogsæt, såsom Desiro og IC3 togsæt.De nye Desirotog, som DSB har bestilttil betjening af Grenåbanen, ereksempelvis udstyret med motorer, deropfylder gældende emissionsnormer ogvil herudover også blive udstyret medpartikelfiltre. De nye Desiro vil komme
Side 4/4
til at erstatte et tilsvarende antal MRtog, som i dag betjener Grenåbanen.”Citat slut.Som det fremgår af min forgængers svar,er de tog, der skal afhjælpe det konkreteproblem allerede bestilt. DSB har oplyst,at de vil blive leveret inden udgangen af2010.Jeg formoder, at spørgerne harforståelse for, at der nødvendigvist går etstykke tid fra man bestiller nye tog - tilde kan leveres.Problemet med forurening fra tog iÅrhus lader sig ikke afhjælpe før de nyetog er leveret – medmindre man altså erklar til at forbyde kørsel med ældre
Side 5/5
togmateriel i større byer. Jeg tror ikkedet er spørgerens politik.Regeringen har en ambitiøs målsætningom, at jernbanens transportarbejde skalfordobles frem til 2030. Vi derfor harsammen med bl.a. SF indgået aftalen omEn grøn transportpolitik,som skalunderstøtter dette mål.Jeg finder i den anledning til at nævne,at det som en del af aftalen omEn grøntransportpolitikskal foretages enanalyse af en mulig elektrificering af detdanske banenet. Der vil i denne analyseindgå en opgørelse af miljøeffektersåsom støj, partikelforurening o.l.Samtidig er det som bekendt målet, atstørstedelen af den fremtidige vækst i
Side 6/6
transportarbejdet skal ske i denkollektive trafik. Midlerne til at nå detmål er massive investeringer ibaneudbygninger – alene i år forventesto anlægslove til knap 12 mia. kr.vedtaget i Folketinget.Jeg mener på den baggrund, at det errimeligt at sige, at regeringen gør, hvadder er muligt for at fremme enmiljørigtig kollektiv trafik.