Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
834023_0001.png
834023_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
26. april 20102010-218232627
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1059(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1059:

"Ministeren bedes belyse fordele og ulemper ved at slå Banedanmark, Trafik-styrelsen, Vejdirektoratet, Færdselsstyrelsen, SLV m.fl. sammen i ét "Direktoratfor bæredygtig trafik", hvor alle parter er jævnbyrdige, således som det nu sker iSverige, jf. artiklen "To verk smelter sammen" fra transportnyhederne.dk den30. marts 2010."

Svar:

Det er vigtigt, at institutionerne på Transportministeriets område fungerer såeffektivt som muligt i forhold til de politisk fastsatte mål for deres virke. Der fo-regår derfor løbende overvejelser om mulighederne for at forbedre organiserin-gen.Senest har jeg taget initiativ til at give Banedanmark et større ansvar for koor-dinationen i jernbanesektoren og sikre en klar ansvarsplacering for regularite-ten, bl.a. på Kystbanen. Der gennemføres i forlængelse heraf en samling af an-svaret for anlægsprojekterne på jernbaneområdet i Banedanmark.Der er endvidere netop gennemført en sammenlægning af Trafikstyrelsen ogFærdselsstyrelsen til én styrelse, kaldet Trafikstyrelsen, som både har ansvarfor bane- og vejtransport samt post. Denne sammenlægning giver gode mulig-heder for at styrke samspillet mellem transportformerne og dele viden på tværsaf transportsektoren.Det er en væsentlig overvejelse, hvordan man skal vægte hensynet til sammen-hængen inden for de enkelte institutioner over for hensynet til sammenhængenpå tværs. Jeg tror, at Transportministeriet med en organisering i et departe-ment og fem større styrelser - Trafikstyrelsen, Banedanmark, Vejdirektoratet,Statens Luftfartsvæsen og Kystdirektoratet - har fundet en god balance mellemde forskellige hensyn.Jeg vil naturligvis følge de svenske erfaringer med den valgte organiserings-form.
Med venlig hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt