Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
762359_0001.png
762359_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
23. november 2009925680004-u18-1340
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 2. november 2009 stillet mig følgende spørgsmålTRU 105 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 105:

"Vil ministeren, på baggrund af de succesrige udenlandske erfaringer medtransport af lastbiler på jernbanevogne over længere afstande, som er omtalt iartiklen "Jernbaneforbindelse skal fragte 100.000 lastbiler gennem Alperne"på transportnyhederne.dk den 28. oktober 2009, tage initiativ til at etablere enlignende ordning i Danmark, i første omgang mellem København ogTrekantområdet samt Århus-Herning-området?"

Svar:

De omtalte udenlandske erfaringer vedrører den EU-prioriterede korridor mel-lem Lyon og Torino, som bl.a. omfatter anlæg af en EU-støttet jernbanetunnelgennem alperne. Projektet, der benævnes "Autostrada Ferroviaria Alpina", harganske rigtigt en målsætning om at kunne øge den internationale banegods-transport i den pågældende alpekorridor svarende til 100.000 lastbiler årligt.I Danmark har alle Folketingets partier på nær Enhedslisten været med til attage et lignende initiativ, nemlig aftalen om den EU-støttede faste forbindelseover Femern Bælt, herunder også udbygning af jernbaneforbindelsen Ringsted-Rødby.De samme parter har endvidere aftalt at bygge en helt ny jernbaneforbindelsemellem København og Ringsted. Målsætningen er at øge den internationalebanegodstransport gennem Danmark væsentligt.Som del af jernbaneforliget den 22. oktober 2009, der havde tilslutning fra alleFolketingets partier på nær Enhedslisten, er der endvidere afsat midler til inve-steringer i kapacitetsudvidelser på kombiterminalerne i Taulov og Høje Tå-strup.
Disse investeringer vil ligeledes bidrage til en markant styrkelse af den inden-landske kombitrafik.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed