Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
900690_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
12. oktober 20102010-2131
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 30. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1043(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1043:

"Hvor meget vil ministeren skønne at det vil koste at ombygge Helsingør stati-on, jf. Hess-rapportens anbefaling af en sporombygning, der ikke alene forøgerperronkapaciteten, men også vil reducere den rangering, der lægger beslag påtid og ressourcer?"

Svar:

Som bekendt blev der nedsat en task-force gruppe bestående af Trafikstyrelsen,DSB, DSBFirst samt Banedanmark som havde til opgave at vurdere, hvilke ini-tiativer skulle sættes i værk for at forbedre passagerrettidigheden på Kystbanenog i Øresundstrafikken. Task-force gruppen arbejdede parallelt med Hess’ un-dersøgelser.Task-force gruppen anbefalede en ny køreplan på strækningen som den bedsteløsning til at forbedre rettidigheden på strækningen. Det blev vurderet, at om-kostningerne ved en eventuel ombygning af Helsingør station ikke stod målmed de forventede regularitetsforbedringer, en sådan ombygning ville forven-tes at medføre. De sikringstekniske forhold på Helsingør station af en sådan ka-rakter, at de ville være forholdsvist dyre at skifte i forbindelse med en stations-ombygning. Hertil kommer, at signalsystemet ved stationen ville skulle udskif-tes ved en stationsombygning og igen ved indførelsen af Signalprogrammet.Yderligere undersøgelser af, hvad en ombygning af Helsingør station ville ko-ste, er derfor ikke blevet iværksat.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt