Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
765788_0001.png
765788_0002.png
J.nr. 2009-518-0093Dato: 27. november 2009
TilFolketinget - Trafikudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.104af2. november 2009(Alm. del).
Kristian Jensen/LeneSkov Henningsen

Spørgsmål 104:

Med henvisning til TRU alm. del - bilag 69, hvor Økonomisk Forening for Persontransport,giver udtryk for, at køretøjer med en såkaldt EP tilladelse har en række konkurrencefordelesammenlignet med taxaer, bedes ministeren oplyse, om der er mulighed for at fritage taxaer(storvogne) fra afgift, så de ikke stilles i en ringere konkurrencesituation end køretøjer medEP-tilladelser.

Svar:

Registreringsafgift for taxier er sammensat således, at der betales 0 pct. af den afgiftspligti-ge værdi op til kr. 12.100, og herefter 20 pct. Taxier kan endvidere frikøres.Frikørsel går ud på, at en taxis kan overgå til privat kørsel uden registreringsafgift, hvis denhar kørt mindst 3 år og mindst 210.000 km, heraf 97.000 besatte kilometer, eller mindst 2år og 250.000 km, heraf mindst 115.000 besatte kilometer.Taxier, som er godkendt til befordring af mindst en person siddende i kørestol er fritaget fraregistreringsafgift. Disse biler får gule nummerplader og kan ikke frikøres.Fra den 1. januar 2010 ændres registreringsafgiften for taxier, således at afgiften fremoverer 0 pct. op til 230.000 af den afgiftspligtige værdi, og herefter 70 pct. Den ændrede afgifts-struktur vil bevirke, at dyre biler bliver dyrere end i dag at få registreret som taxier, mensbilligere biler bliver billigere at få registreret som taxier. Taxier vil fortsat kunne frikøres.Ændringen i registreringsafgiften af taxier er en del af indtægtssiden i Forårspakke 2.0.Ændringen vil på længere sigt reducere frikørselsordningens tilskud til taxibranchen fra ca.250 mio. kr. til ca. 200 mio. kr. årligt.Trods den ovennævnte ændring af registreringsafgiften vil der således også fremover viafrikørselsordningen blive ydet et betydeligt afgiftsbetinget tilskud til taxibranchen.Jeg har ikke planer om yderligere ændringer af beskatningen af taxier.
Side 2