Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
856482_0001.png
856482_0002.png
J.nr. 2010-518-0129Dato: 31. maj 2010
TilFolketinget - Trafikudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.1010af11. maj 2010(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/PerBach Jørgensen

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 26. marts 2010 fra Dansk Energivedr. forslag til en fremtidig grøn bilbeskatning, jf. TRU alm. del – bilag 283.

Svar:

Arbejdet med omlægningen af bilbeskatningen er en stor opgave, der vil have konsekvenserfor mange parter. Både jeg og mine embedsmænd er derfor interesserede i at få konkreteinput og forslag til arbejdet med omlægningen af bilafgifterne til kørselsafgifter.Dansk Energi har fremlagt et forslag til omlægning af bilbeskatningen, baseret på en modelopstillet i en baggrundsrapport ” Grøn omlægning af bilbeskatningen – Integrering af bådeeksterne omkostninger og energipolitiske mål.” udarbejdet af Copenhagen Economics.Der er tale om et interessant og omfattende forslag, der som udgangspunkt baserer sig påsunde principper om, at kørselsafgiften skal afspejle de samfundsøkonomiske fordele ogulemper ved kørsel.Regeringens ambition for kørselsafgifterne for personbiler, som fremgår i vores udspilBæ-redygtig transport - bedre infrastruktur,er netop at indrette en intelligent kørselsafgift, somkan reducere ulemperne ved kørsel i form af trængsel, luftforurening og CO2-udledning fratransportsektoren. Disse ambitioner holder vi fast i.Jeg kan ikke gå ned i alle de tekniske detaljer i forslaget, men jeg har dog særligt hæftetmig ved, at forslaget samlet set medfører en forøgelse af bilafgifterne med næsten 10 mia.kr. eller 25 pct. Danmark har i forvejen verdens højeste bilafgifter, og det er ikke og bliverikke regeringens politik at øge bilafgifterne.Mine embedsmænd har set nærmere forslagets enkelte elementer, og jeg vedlægger et notataf mere teknisk karakter med deres vurderinger af forslaget.
Side 2