Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
829917_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
19. april 20102010-2035
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1006(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålene er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1006:

"Hvilke konsekvenser for trafikken forudser ministeren, at der er forbundetmed at få modullastbiler over den dansk-tyske landegrænse? Dette bedesknyttet til EU-Kommissionens konklusion om, at det strider mod gældenderegler, at delstatsregeringen i Schleswig-Holstein har givet tilladelse til kørselmed modullastbiler mellem Danmark og Schleswig-Holstein, jævnførvedhæftede artikel fra www.transportnyhederne.dk den 19. marts 2010."

Svar:

Modulvogntog er generelt med til at effektivisere vejtransporten, så mere godskan køres på færre biler. Det er både en økonomisk gevinst og en gevinst formiljøet. Det vil naturligvis også gælde grænseoverskridende transporter.I Danmark har vi indført en forsøgsordning for modulvogntog, der omfatterbl.a. rute 45 til Padborg.International Transport Danmark (ITD) har til Trafikstyrelsen oplyst, at de iartiklen nævnte Schleswig-Holsteinske tilladelser er givet somsærtransporttilladelser til kørsel med vogntog, og altså ikke som tilladelser til atkøre med modulvogntog.Jeg har ikke noget grundlag for at vurdere, at disse transporter skulle være istrid med EU-reguleringen. Danmark har som bekendt et grænseoverskridendeforsøg med modulvogntog over Øresundsbroen, der er notificeret i EU-kommissionen.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt