Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
16. april 20102010-2033
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1003(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Magnus Heunicke (S).Spørgsmål nr. 1003:
”Hvilke praktiske og planlægningsmæssige erfaringer påregner ministeren, atder kan høstes af arbejdet med anlæggelsen af motorvejen Kliplev-Sønderborg,der - som spørgeren forstår det - bliver væsentligt hurtigere færdig end andretilsvarende anlægsarbejder i Danmark som følge af, at helt op til 500 menne-sker er i gang med arbejdet på samme tid? Og hvilke samfundsøkonomiskefordele ser ministeren i, at man speeder tempoet op, når man arbejder medbl.a. at udvide de store hovedfærdselsårer ind til København, således attrafikken bliver generet i kortest mulig tid?”Svar:
Vejdirektoratet er ved at foretage en samlet evaluering af de indkomne tilbudpå motorvejsprojektet Kliplev-Sønderborg med henblik på at opsamle og an-vende erfaringerne fra dette OPP-projekt i forhold til større anlægsprojekter,herunder også udvidelsesprojekter.Der kan være stor forskel på forholdene ved konkrete anlægs- og udvidelses-projekter. Motorvejsprojektet Kliplev-Sønderborg omfatter anlæg af ny vej iåbent land med meget få bindinger i forhold til trafikafvikling og krydsendeledninger. Disse forhold giver gode muligheder for at udføre anlægsarbejdetover en bred front. Der vil ofte være noget større bindinger ved udvidelsespro-jekter på eksisterende vejanlæg, hvor blandt andet den fortsatte afvikling af tra-fikken under anlægsarbejdet reducerer mulighederne for en hurtigere færdig-gørelse.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt