Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del
Offentligt
905427_0001.png
905427_0002.png
905427_0003.png
905427_0004.png
905427_0005.png
905427_0006.png
SundhedsstyrelsenCenter for ForebyggelseIslands Brygge 67DK-2300 København ST +45 7222 7400F +45 7222 7411M[email protected]Wwww.sst.dk
Folketingets Sundhedsudvalg[email protected]Orla Hav[email protected]
Dato: 25. oktober 2010Sagsbeh.: shhSags nr.: 7-311-3/6
Folketingets Sundhedsudvalg har den 16. september 2010 stillet følgendespørgsmål nr. 833 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som her-med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Orla Hav (S).Spørgsmål nr.: 833:”Ministerens kommentarer udbedes til artiklen ”Overvægt og livsstil hos 5-8årige.” i Ugeskrift for læger 37/2010. Ministeren bedes herunder oplyse hvilkeinitiativer regeringen påtænker for at forebygge de symptomer og belastninger,der vil følge det enkelte barn og risikoen for at det bliver en belastning forsundhedsvæsenet.”Svar:Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet nedenstående udta-lelse fra Sundhedsstyrelsen, som jeg kan henholde mig til:Artiklen ”Overvægt og livsstil hos 5-8-årige” fra Ugeskrift for Læger2010;172(37):2535-39 ridser tre aspekter op i forhold til overvægt og livsstil.Det drejer sig om følgende tre aspekter:Forekomsten af overvægt, variation i fysisk aktivitet og forældrenesrygevanerForskellen mellem etnisk danske og tosprogede børnForskellen mellem børn fra velstillede og mindre velstillede kommuner.
I undersøgelsen indgik data fra 823 5-8-årige børn (heraf 201 tosprogede) fratre storkøbenhavnske kommuner, baseret på sundhedsprofiler indsamlet vedden forebyggende lægeundersøgelse i forbindelse med skolestart.Resultaterne af undersøgelsen viser:at ca. en femtedel (21 %) af børnene i de tre kommuner var overvæg-tige (en vægt > 90-percentilen på højde/vægt-kurve), heraf ca. 9 %svært overvægtige (en vægt > 97-percentilen på højde/vægt-kurve)at der var signifikant flere overvægtige børn blandt de tosprogede (32%) end blandt de etnisk danske børn (18 %), og at de tosprogededesuden var mindre fysisk aktive og mere udsatte for passiv rygning ihjemmet end de etnisk danske børn og
Side 2
at der er en lavere forekomst af overvægt blandt børn fra den merevelstillede Lyngby-Taarbæk kommune end blandt børn fra de mindrevelstillede kommuner Herlev og Albertslund.
Kommentarer til resultaterne:De fundne forekomster af overvægt i de tre inkluderede kommunersvarer til forekomsten baseret på andre undersøgelser med målte da-ta. Det gælder fx data indsamlet blandt københavnske skolebørn vedind- og udskoling fra 1947-2003, der viser, at op mod hvert femte 6-8-årige barn (21 % af pigerne og 15 % af drengene) var overvægtigt i2003 (Pearson et al, 2005). Nyere målte data indsamlet blandt 5-8-årige københavnske skolebørn fra 2002-2007 viser, at 15,9 % af pi-gerne og 11,6 % af drengene var overvægtige i 2007, mens hhv. 3,7% og 2,6 % var svært overvægtige (Pearson et al, 2010). I disse toundersøgelser er der imidlertid anvendt internationale grænseværdierfor BMI hos børn ift. klassificering af hhv. overvægt og svær overvægt(baseret på Cole et al 2000), mens der i nærværende artikel er an-vendt hhv. 90- og 97-percentiler på højde/vægt-kurver ift. klassificerin-gen. Data er således ikke fuldt sammenlignelige.I overensstemmelse med resultaterne af nærværende studie, har flerestudier vist, at børn af anden etnicitet end dansk kan have større risikofor at udvikle overvægt og svær overvægt (Michaelsen KF 2005, Fitz-gibbon et al 2005). Fx fandt man ved livsstilsbesøg hos 3½-årige i Hø-je Taastrup kommune, at 14 % af de tosprogede børn var overvægtigemod 5 % af alle børnene (Sundhedsstyrelsen, 2003).Det er bredt kendt, at der i forbindelse med forekomsten af overvægtog svær overvægt ses en tydelig grad af social ulighed (Michaelsen etal 2006, Strock et al 2005, Fitzgibbon et al 2005, SIF 2007). Fleredanske og udenlandske undersøgelser viser, at der er en tydelig gradaf social ulighed i forhold til antallet af overvægtige. Fx kan man se, atsvær overvægt forekommer 3-4 gange så ofte blandt folk med kortuddannelse som med lang uddannelse (SIF 2007). Social ulighed ift.overvægt og svær overvægt ses også blandt børn (Currie et al 2008).
Konklusion vedrørende artiklen:Artiklen underbygger således allerede kendt viden på området i forhold til detre omhandlede aspekter.Der er igangsat en lang række initiativer, der bidrager til forebygge de symp-tomer og belastninger, der vil følge det enkelte barn og risikoen for, at det bli-ver en belastning for sundhedsvæsenet:Sundhedsstyrelsen og Indenrigs- og Sundhedsministeriet har siden 2003iværksat en lang række initiativer som opfølgning på ”Oplæg til national hand-lingsplan mod svær overvægt”, der blev lanceret i 2003. Af nyere, igangvæ-rende initiativer kan nævnes følgende:
Side 3
”Kommunens plan mod overvægt” - Satspuljen 2005-2008I satspuljeforliget 2005-8 blev der afsat 73 mio. kr. til en kommunal indsats tilforebyggelse og behandling af svær overvægt blandt børn i udsatte familier,herunder etniske grupper. Formålet er at gennemføre en struktureret forebyg-gelses- og behandlingsindsats i et antal kommuner og at sikre en resultatop-samling, der kan anvendes i en national implementering. I 2005 udmøntedes28 mio. kr. til 11 kommuner, i 2007 udmøntedes 30 mio. kr. til 10 kommuner,og i 2008 udmøntedes de sidste 15 mio. kr. til 10 kommuner. Alle 31 projekterforventes afsluttet i 2011.Sundhedsstyrelsen gennemfører ved en ekstern evaluator og en ekspertgrup-pe en samlet tværgående evaluering af samtlige projekter. Delevaluering afprojekterne fra første udmøntning blev afsluttet i november 2009, og både dentværgående opsamling og kommunernes egen-evaluering er afrapporteret.Projekterne fra anden udmøntning forventes afsluttet med udgangen af 2010.Tværgående sammenfatning og egen-evalueringer af disse projekter forventespubliceret på hjemmesiden i første kvartal af 2011.Satspuljens centrale midler har desuden finansieret ”Leg dig sund”-pakken,udarbejdet af Fødevarestyrelsen i 2008. Pakken er målrettet personale i denkommunale skolesundhedstjeneste og almen praksis, der arbejder med over-vægtige børn og deres familier.Klinisk vejledning om opsporing og behandling af overvægt hos førsko-lebørn, 2007Dansk Selskab for Almen Medicin og Sundhedsstyrelsen publicerede i januar2007 ”Klinisk vejledning. Opsporing og behandling af overvægt hos førskole-børn”. Vejledningen er udarbejdet til almen praksis og skal støtte læge ogpraksispersonale i at reagere på uheldig vægtudvikling hos førskolebørn vedde forebyggende helbredsundersøgelser.Vejledning om opsporing af overvægt samt tidlig indsats hos førskole-børn (forventes 2011)Sundhedsstyrelsen påbegyndte i 2010 udarbejdelsen af en vejledning til denkommunale sundhedstjeneste om opsporing af overvægt og tidlig indsats hosskolebørn.Informationsindsats om overvægt - ”En lettere barndom.dk”, 2008-2010Sundhedsstyrelsen lancerede i november 2008 en 3-årig landsdækkende in-formationsindsats med henblik på at informere om de sundhedsmæssige (fysi-ske som sociale) konsekvenser af overvægt og uhensigtsmæssig vægtudvik-ling hos børn. Indsatsen giver handlemuligheder og hjælp til at vurdere, omens barn er overvægtigt, og er målrettet familier med børn i alderen 4-6 år.Informationsindsatsen består af et informationssite, forældrefoldere, plakatersamt seminarer for børnehavepersonale og ansatte i de kommunale forvalt-ninger. Indsatsen informerer om de sundhedsmæssige (fysiske som psykoso-ciale) følger af overvægt hos børn og anviser handlemuligheder.
Side 4
I forbindelse med kampagnen er der udarbejdet en publikation til børnefamilier”Spis, leg og ha’ det godt” og en til voksne, der selv ønsker at gennemføre etvægttab, ”Små skridt til vægttab – der holder”. Publikationerne er udarbejdet isamarbejde med Komiteen for Sundhedsoplysning.”Børns trivsel i udsatte familier med overvægt eller andre sundhedsrisi-ci” - Satspuljen 2010-2013I satspuljeforliget 2010-2013 afsættes der 46 mio. kr. fordelt med 16 mio. kr. i2010 og 10 mio. kr. i hvert af årene 2011-2013 til en tværfaglig sundheds-fremmeindsats over for børn i sårbare familier. Midlerne udmøntes til 2 model-projekter, der skal kvalitetsudvikle den kommunale indsats i forhold til børnstrivsel i udsatte familier med overvægt eller andre sundhedsrisici. Midlerne kansøges af kommuner, der ønsker at arbejde med ét eller begge af de to model-projekter udviklet af Sundhedsstyrelsen. Det overordnede formål med puljen ergennem tidlig indsats og med fokus på det tværfaglige samarbejde at afprøvemetoder og modeller, som i særlig grad inddrager og anerkender forældreneog deres betydning for barnets trivsel og sundhed. Der er fokus på at styrkeforældres kompetencer til at drage omsorg for egen og barnets trivsel ogsundhed og dermed reducere de risici, som kan påvirke eller true barnets sun-de udvikling. Projekterne forventes igangsat primo 2011 og har et forløb på 4år.Ydermere er der igangsat tiltag målrettet større børn og voksne, hvilket vilhave en positiv effekt via familiens indflydelse på småbørns livsstil og sund-hedsvaner. Der kan bl.a. nævnes:”Vægttab og vægtvedligeholdelse blandt svært overvægtige voksne” –Satspuljen 2007-2010I satspuljeforliget 2007-2010 blev der afsat 57,5 mio. kr. til en målrettet indsatsoverfor svært overvægtige voksne. Formålet er at udvikle støttefunktioner, derkan øge handlekompetencer og motivation til vægttab og vægtvedligeholdelseblandt svært overvægtige voksne, og at øge kompetencerne hos de personer,der skal støtte op om de overvægtige. Dette sker ved at etablere kommunaltog regionalt forankrede vægtstoprådgivere og nøglepersoner på særligt udsat-te arbejdspladser. Støttefunktionerne iværksættes med henblik på at støtteovervægtige voksne særligt indenfor følgende målgrupper: Personer uden forarbejdsmarkedet, svært overvægtige gravide og nybagte mødre, særligt udsat-te erhvervsgrupper, herunder især ufaglærte, samt personer med anden etniskbaggrund end dansk.Udvikling og etablering af vægtstoprådgiver-uddannelsen varetages af NUMO,det Nationale Udviklingscenter Mod Overvægt. Uddannelsen er et kompeten-ceudviklingsforløb for regionale og kommunale medarbejdere, der arbejdermed svært overvægtige voksne. Kursusforløbet består af 3 moduler suppleretmed e-learning.I 2008 udmøntedes 28,8 mio. kr. til 30 regionale og kommunale projekter og i2009 udmøntedes 19,6 mio. kr. til 15 regionale og kommunale projekter. Enpulje på 1,8 mio. kr. blev desuden udmøntet i juli 2010 til etablering og opkvali-ficering af nøglepersoner på arbejdspladser, der er kendetegnet ved at have
Side 5
mange overvægtige blandt de ansatte. Formålet med nøglepersons-ordningener at etablere tilbud på arbejdspladsen til svært overvægtige, der støtter dem ivægttab og vægtvedligeholdelse. I forbindelse med uddannelsen af vægtstop-rådgivere har de deltagende kommuner og regioner udtrykt behov for vejled-ningsmateriale specifikt målrettet satspuljens fire målgrupper. I løbet af 2010og 2011 udarbejdes let forståeligt materiale, der understøtter arbejdet med despecifikke målgrupper. Indtil videre har 40 kommuner og 3 regioner fået ud-dannet vægtstoprådgivere under puljen.Klinisk vejledning om opsporing og behandling af overvægt hos voksne,2009Dansk Selskab for Almen Medicin og Sundhedsstyrelsen publicerede i no-vember 2009 ”Klinisk vejledning for almen praksis. Opsporing og behandling afovervægt hos voksne”. Vejledningen er udarbejdet til almen praksis og skalstøtte læge og praksispersonale i arbejdet med overvægt hos voksne.Kampagne om fysisk aktivitet - ”Get Moving”, 2005-2010Siden 2005 har Sundhedsstyrelsen gennemført en landsdækkende kampagneom fysisk aktivitet for børn og unge. I 2009 var kampagnen ”GetMoving – førdin mor eller far får syge ideer” målrettet 11-15-årige skolebørn og satte fokuspå fysisk aktivitet med moderat 60 minutter om dagen alle ugens dage. Vissedele af kampagnen fra 2009 genanvendes i 2010, hvor kampagneelementerneomfatter tv-spot (i tv og biografer uge 41), annoncer i udvalgte blade, inspirati-onshæfte til kommunerne (om arbejdet med at få flere fysisk inaktive børn ogunge til at bevæge sig mere), plakat, aktiviteter for børn og unge, bannerre-klamer på internettet og en hjemmeside med applikation for målgruppen ogderes forældre.I 2010 afholdes et seminar i hhv. uge 45 og 46 for kommunens ansatte. Semi-narerne fokuserer på, hvordan man kan arbejde med fysisk aktivitet, så flere11-15-årige har mulighed for at blive fysisk aktive. I år får skolerne tilsendtplakaterne i uge 40 og kan deltage i en række forskellige aktiviteter udbudt afDGI, DIF og Skov- og Naturstyrelsen i uge 41.”Kommuner i Bevægelse”, 2006-2010”Kommuner i Bevægelse” startede i 2006 med det formål at få landets kom-muner til at sætte fokus på bevægelse blandt kommunens borgere. De flestetiltag er gennemført, og i år gennemføres det sidste element omkring aktivi-tetspakker. I forbindelse med at institutioner og skoler kan få besøg af Fødeva-restyrelsens Alt om kost-rejsehold og få mere viden om og idéer til fysiskeaktiviteter, er det muligt at købe en aktivitetspakke med rekvisitter. Sundheds-styrelsen har ydet tilskud til disse aktivitetspakker, så de frem til 1. december2010 kan købes af skoler og institutioner for kun 1.000 kr. ekskl. moms modde sædvanlige 3.500 kr.Det skal bemærkes, at opfølgning på handlingsplanen og indsatsen i forhold tilden brede forebyggelse af overvægt er forankret i flere forskellige ministerier,men foregår ikke kun fra statens side. Der er iværksat adskillige initiativer ikommunalt regi, som led i kommunernes ansvar for den borgerrettede fore-
Side 6
byggelse, herunder etableringen af tilbud til borgerne. Udover Sundhedsstyrel-sen har en række andre ministerier iværksat aktiviteter rettet mod forebyggel-se af overvægt. Det gælder fx Fødevarestyrelsen, der varetager området om-kring kostanbefalinger, mad og måltider, Forbrugerstyrelsen, Transportministe-riet, der arbejder for at skabe gode rammer for aktiv transport, og Kulturmini-steriet, der støtter forskellige idrætsaktiviteter, som fremmer sundheden gene-relt, og derved også medvirker til at forebygge overvægt.”
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard / Steen Hartvig Hansen(fungerende minister)