Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 17. september 2010Enhed: CFFSagsbeh.: BBMAJ. nr.: 7-309-15/24
Folketingets Sundhedsudvalg har den 14. september 2010 stillet følgende spørgsmål SUU 827(alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).Spørgsmål 827:”Ministeren bedes kommentere på artiklen "Ekstra smøger til gengæld for promovering"(Politiken den 13. september 2010), hvoraf det fremgår, at tobaksfirmaer giver mængderabat påcigaretter til studie-og kollegiebarer som betaling for promovering. Ministeren bedes herunderoplyse, om han deler Kræftens Bekæmpelses bekymring for, at tobaksindustriens massivefokus på unge og studerende kan lokke flere til at ryge”.Svar:Rygning er den livsstilsfaktor, der er relateret til flest dødsfald årligt. Jeg mener derfor selvsagtogså, at det er meget forkert, hvis tobaksfirmaer bevidst prøver at lokke de unge til at begyndeat ryge. De nyeste tal fra Sundhedsstyrelsen viser, at andelen af dagligrygere er faldet til 21 pct.i 2010. Det er det laveste tal nogensinde. Til sammenligning lå andelen af dagligrygere på 30pct. i 2000. Det er en meget glædeligt udvikling, som regeringen har taget en række initiativerfor at hjælpe på vej og ikke mindst for at undgå, at børn og unge begynder at ryge.Således har regeringen indført forbud mod salg af tobak til unge under 18 år, hævet afgifternepå tobak, indført Lov om røgfri miljøer for at beskytte mod de sundhedsskadelige effekter afpassiv rygning, gennemført en intensiv informationskampagne i efteråret 2009, der oplyser omkonsekvenserne ved rygning samt besluttet at indføre obligatoriske billedadvarsler påtobakspakker bl.a. også for at afskrække unge fra at begynde at ryge.For mig at se har vi alle, herunder virksomhederne, et særligt ansvar for at hjælpe til, så børn ogunge allerede i barndommen får lagt kimen til at træffe de sunde valg senere i livet. Og medtobaksreklameloven har vi i Danmark en klar og meget restriktiv lovgivning, der som hovedregelnetop skal hindre alle former for reklame for tobaksvarer, herunder sponsering og enhver formfor uddeling af tobaksvarer mv. med sigte på at fremme afsætningen af tobaksvarer.Således fremgår det også direkte af tobaksreklameloven, at kun en neutral anbringelse aftobaksvarer i forbindelse med betalingskasser, barer og lignende steder er undtaget fra detgenerelle reklameforbud. Det betyder, at hylder, skabe og bokse ikke må få en størrelse eller enudformning, som giver en reklameeffekt.Som nævnt finder jeg det selvsagt yderst beklageligt, hvis der er virksomheder, der bevidsttilsidesætter lovgivningen.Jeg kan oplyse, at det efter tobaksreklameloven er forbrugerombudsmanden, der fører tilsynmed lovens overholdelse.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Brit Borum Madsen