Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og SundhedsministerietEnhed:SygehuspolitikSagsbeh.: SUMENRSags nr.: 1005570Dok. Nr.: 286249Dato:23. august 2010
Tale - Samråd BBDet talte ord gælderTilhørerkreds:Folketingets SundhedsudvalgAnledning:Tid og sted:Samråd BB (Specialeplanlægning)Sundhedsudvalget, den 24. august 2010
Samrådet i dag går på de faglige bevæggrunde og præmisser for at forlange, atBørneafdelingen på Odense Universitetshospital skal indgå i et formaliseret sam-arbejde om kræftbehandling af børn med enten Rigshospitalet eller Skejby.Jeg bemærker først og fremmest, at vi havde et rigtig godt møde lige før somme-ren, hvor hele forligskredsen omkring specialeplanlægningen fik en redegørelse forspecialeplanen af Sundhedsstyrelsen. Det tog vi alle sammen til efterretning.For det er et bredt flertal i Folketinget, som står bag Sundhedslovens bestemmel-ser om specialeplanlægning. Og i medfør heraf er det Sundhedsstyrelsen, der udfra en faglig vurdering træffer afgørelse om placering af specialfunktioner.Og så vil jeg godt hæfte mig ved spørgerens modvilje mod begrebet formaliseretsamarbejde. Jeg forstå ikke denne modvilje. Det er jo et begreb, som giver mulig-hed for, at specialfunktioner kan varetages med høj kvalitet på flere sygehuse, endder ellers ville være grundlag for.Et formaliseret samarbejde kan kvalitetssikre funktioner, hvor man ikke selv kanleve op til alle krav - fx på grund af manglende patientunderlag, og dette givermulighed for at tage konkrete geografiske hensyn, hvor dette er hensigtsmæssigt.For mig er formaliseret samarbejde et redskab, som er til hjælp og nytte, hvis maner meget optaget af, at så mange funktioner som muligt skal blive på et hospitalman kender.Når det så er sagt, så undrer jeg mig over, hvorfor vi overhovedet er til stede her idag. Spørgeren har således allerede skriftligt bedt mig redegøre for præcis sammeproblemstilling via 8 spørgsmål stillet gennem dette udvalg. Og givet at dette sam-råd alene vedrører emner af rent sundhedsfaglig karakter, så ville det måske ogsåhave været mere passende med et skriftligt spørgsmål her.Og for det første kan jeg slå fast, at Sundhedsstyrelsens arbejde med speciale-planlægning er sket i overensstemmelse med de regler, som er fastlagt i sund-hedsloven. Og jeg vil gerne minde om, at det er et bredt flertal i folketinget, somstår bag Sundhedsloven.Grundlaget for specialeplanlægningen er princippet om, at ”øvelse gør mester”.Sjældne, komplicerede eller ressourcekrævende funktioner skal derfor ikke foreta-ges flere steder end der er behov for under hensyntagen til patientunderlaget og desundhedsfaglige krav.
Side 2
Så kan der være situationer, hvor der på velkvalificerede sygehuse er for få patien-ter, og det kan i visse tilfælde løses med formaliseret samarbejde.
Når det gælder specialiseret børnekræftbehandling, så har Sundhedsstyrelsengodkendt 4 sygehuse. Her er 2 sygehuse, Odense Universitetshospital og AalborgSygehus, godkendt under forudsætning af et formaliseret samarbejde med hen-holdsvis Rigshospitalet og Skejby Sygehus.Her tager Sundhedsstyrelsen hensyn til nærhed, behovet for kapacitet til langvari-ge forløb, og til patienter og pårørende. Takket være det formaliserede samarbejdekan Odense Universitetshospital altså fortsat varetage behandlingen af børnecan-cer.De faglige bevæggrunde og præmisser for disse godkendelser fremgår af speciale-rapporterne for pædiatri og neurokirurgi, som er udarbejdet af de førende eksperteri landet til brug for Sundhedsstyrelsens specialeplanlægning. Sundhedsstyrelsenhar jo i meget høj grad inddraget den højeste ekspertise uden for styrelsens mure.Jeg kan ikke redegøre detaljeret for rapporterne og den bagvedliggende videnska-belige litteratur. Det ligger uden for hvad et samråd plejer at rumme. Men jeg be-mærker, at specialerapporterne er offentligt tilgængelige på Sundhedsstyrelsenshjemmeside.Jeg vil dog gerne gennemgå enkelte af de punkter, som spørgeren belyser særskilti de skriftligt fremsatte spørgsmål. Spørgeren ønsker således en forklaring på, atSundhedsstyrelsens specialeplan afviger fra en anbefaling i specialerapporten forpædiatri om, at en bestemt hæmatologisk specialfunktion skal varetages 4 steder iDanmark. Men i medfør af specialeplanen er denne funktion placeret 4 steder,nemlig på de 4 sygehuse, som jeg lige har nævnt.Samtidig undrer spørgeren sig over, at visse funktioner vedr. neurokirurgi kun ergodkendt på Rigshospitalet og Århus Universitetssygehus. Men igen kan jeg kon-statere, at det er i overensstemmelse med specialerapporten, som i dette tilfældeanbefaler, at disse funktioner varetages 1-3 steder i landet.Så jeg er lidt i vildrede, når det kommer til baggrunden for samrådet og de skriftligtfremsatte spørgsmål. Sundhedsstyrelsen har for det første godkendt det antal spe-cialfunktioner, som specialerapporterne anbefaler, og for det andet har styrelsentilgodeset behovet for nærhed og kapacitet for patienter i Region Syddanmark.Og herudover kan jeg blot henvise til mine besvarelser af de skriftlige spørgsmål,hvori jeg redegør mere udførligt for det faglige grundlag for Sundhedsstyrelsensgodkendelser af specialfunktioner vedrørende kræftbehandling af børn.