Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del
Offentligt
882727_0001.png
882727_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 24. august 2010Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMENRSags nr.: 1005437Dok nr.: 284197
Folketingets Sundhedsudvalg har den 2. juli 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 725 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Julie Skovsby (S).Spørgsmål nr. 725:”Vil ministeren bekræfte at der eksisterer fagligt materiale i Sundhedsstyrel-sen, som dokumenterer den lægevidenskabelig evidens bag Sundhedsstyrel-sens beslutning om at samle de højt specialiserede funktioner på børnekræft-området, herunder børneneurokirurgi på Skejby og Rigshospitalet?”
Svar:Til brug for besvarelsen har jeg indhentet udtalelse fra Sundhedsstyrelsen,som oplyser følgende:”Der foreligger generel evidens for ”øvelse-gør-mester” princippet, som derforudgør den grundlæggende tankegang bag specialeplanlægningen. Sjældne,komplicerede eller ressourcekrævende funktioner skal derfor ikke foretages/etableres flere steder end der er behov for under hensyn til patientunderlagetog de faglige krav.I nogle tilfælde vil der blandt ansøgerne til bestemte funktioner have været fle-re højt kvalificerede sygehuse end det nødvendige og tilstrækkelige antal set ilyset af patientunderlaget, hvilket kan medføre at velkvalificerede enheder ikkehar opnået godkendelse til varetagelsen af funktionerne.I forbindelse med Sundhedsstyrelsens valg mellem sygehuse/afdelinger, derer kvalificerede har Sundhedsstyrelsen godkendt de sygehuse der bedst op-fylder kravene på tværs af afdelinger mv. samtidig med, at der er anlagt etgeografisk landsdækkende perspektiv.Centralisering af de børneonkologiske funktioner er foretaget med henblik påat sikre den fornødne og bedst mulige rutine og erfaring vedr. den nødvendigemultidisciplinære tværfaglige indsats og ekspertise i relation hertil.Denne er afhængig af de enkelte cancerformers særlige karakteristika (can-certype, lokalisation, barnets alder mv.) og krav til indsatsen som bl.a. vil kun-ne omfatte højt specialiseret kirurgi fra relevante kirurgiske specialer, anæstesiog intensiv terapi, onkologisk og pædiatrisk ekspertise samt relevante højtspecialiserede støttefunktioner og tilstedeværelse af særlige diagnostik- ogbehandlingsmodaliteter.
Side 2
Sundhedsstyrelsen har samtidig taget hensyn til nærhed, behovet for kapacitetog lign. bl.a. i relation til langvarige forløb. Dette er baggrunden for at OUHfortsat kan varetage behandling af børn med cancer, nu blot i et formaliseretaftalt samarbejde med Rigshospitalet eller Skejby Sygehus, som tidligere op-lyst.Sundhedsstyrelsen skal oplyse, at fire sygehuse i specialevejledningen fra2001 er godkendt til varetagelse af børnekræftbehandling nemlig Rigshospita-let, Odense Universitetshospital, Århus Universitetshospital og Aalborg Syge-hus. Disse 4 sygehuse er fortsat godkendt til at varetage funktionen ”Hæmato-logi/onkologi: Kræft og maligne hæmatologiske sygdomme”.Odense Universi-tetshospital og Aalborg Sygehus under forudsætning om formaliseret samar-bejde, jf. specialevejledning for pædiatri af 22. juni 2010.Herudover skal Sundhedsstyrelsen oplyse specielt vedr. funktionen i specialetneurokirurgi, at behandling af intrakranielle og spinale svulster hos børn ersamlet på 2 sygehuse, nemlig Rigshospitalet og Århus Universitetssygehus.Baggrunden herfor er det beskedne antal og det deraf følgende behov forsamling.Behovet for samling fremgår allerede af specialevejledningen fra 2001 hvorSundhedsstyrelsen ganske vist har godkendt funktionen til varetagelse på 4sygehuse, men med den særlige bemærkning at Sundhedsstyrelsen principieltkun finder behov for højst 2 centre i Danmark. Specialearbejdsgruppen forneurokirurgi anbefaler tilsvarende i sin rapport for specialet neurokirurgi, at in-trakraniel- og spinalonkologi hos børn bør varetages på 1-3 sygehuse i landet.Sundhedsstyrelsen har samtidig taget hensyn til nærhed og lign. bl.a. i relationtil langvarige forløb ved at tilgodese mulighederne f.eks. for at kontrol kan fo-regå nærmere patientens bopæl. Dette er baggrunden for at OUH stadig kanvaretage hele eller dele af indsatsen for børn med cancer i et formaliseret af-talt samarbejde med Rigshospitalet eller Skejby Sygehus, som allerede tidlige-re oplyst.”Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Sundhedsstyrelsen, og jeg bemær-ker samtidig, at specialerapporten for neurokirurgi er offentligt tilgængelig påSundhedsstyrelsens hjemmeside.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Emil Niragira Rasmussen