Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del
Offentligt
855230_0001.png
855230_0002.png
855230_0003.png
855230_0004.png
855230_0005.png
855230_0006.png
855230_0007.png
855230_0008.png
855230_0009.png
855230_0010.png
855230_0011.png
855230_0012.png
855230_0013.png
855230_0014.png
855230_0015.png
TALEPAPIRDet talte ord gælder

Tilhørerkreds:

Anledning:

Taletid:

Tid og sted:

Dok nr.:

[Spørgsmål AR:Regeringen”Regeringenskriverviliregeringsgrundlagetdenkommunalefrafebruar2010,at:af

SUU

Samrådsspm. AR-AU

(ca. 10 min. – talen starter s. 4)

Onsdag den 19. maj kl. 14.00, lokale 1-133

øge
aktivitetsfinansiering
sundhedsvæsenet fra aktuelt 11 til ca. 20 pct. Samtidig afskaffes detkommunale grundbidrag” (Regeringen februar 2010). Sundhedsdirektør i
2
Region Syddanmark, Jens Elkær, udtaler den 12. januar 2010 til FyensStiftstidende, at ”man skal passe på med at gøre det økonomiskrentabelt at spekulere i så få indlæggelser som muligt. Det kan endegalt.” Deler ministeren sundhedsdirektørens bekymring?Spørgsmål AS:Ministeren bedes oplyse om regeringen lig KL-bestyrelsesmedlem KaareGraversen (DF) mener, at det er ønskværdigt, at der opretteskommunale mini-sygehuse til ældre, ”hvor ældre, der pludselig får detdårligt, kan indlægges til observation eller til behandling” (FyensStiftstidende 12. januar 2010)?
3
Spørgsmål AT:Ministeren bedes redegøre for, hvorfor kommunerne er den eneste aktørisundhedsvæsenet,derikkehonoreresforatproducere
sundhedsydelser. Ministeren bedes herunder redegøre for, hvorforregeringen ikke har fremlagt en strategi, der belønner den kommunalesundhedsindsats for de ældre medicinske patienter frem for at straffekommunerne for at indlægge syge borgere.Spørgsmål AU:Hvilke initiativer agter ministeren at tage i forhold til ældre medicinskepatienter, ministeren bedes herunder oplyse om han er indstillet på, at
4
der skal udarbejdes en national handlingsplan for denne gruppepatienter?]

[Indledning]

Jeg vil tillade mig at besvare de fire spørgsmål i forlængelse af hinanden.[Kommunal medfinansiering – spm. AR og AT]Lad mig starte med spørgsmål AR. Det må ganske enkelt bero på enmisforståelse. For det er altså ikke kommunerne, som indlæggerpatienter på landets sygehuse. Det er en lægefaglig afgørelse. Og de
5
borgere, der har behov for indlæggelse på sygehus, skal naturligvisindlægges. Det har jeg fuld tillid til, at landets læger sikrer.Formålet med den kommunale medfinansiering er, at det skal kunnebetale sig for kommunerne at holde borgerne raske og undgå deforebyggelige indlæggelser. Det er godt for kommunekassen, og det ergodt for borgerne.Nu gør vi så tilskyndelsen for kommunerne endnu tydeligere ved atomlægge kommunernes betaling til sygehusene, så den helt afhængeraf, hvor meget kommunens borgere bruger sygehusvæsenet. Det vil givede enkelte kommuner en endnu større tilskyndelse til at levere en effektiv
6
forebyggelses-indlæggelser.
og
plejeindsats
og
dermed
undgå
forebyggelige
Med hensyn til spørgsmål AT - så må det også bero på en misforståelse,atkommunerneikkeskulleblivehonoreretforatproducere
sundhedsydelser. For det gør de. Hvert år i forbindelse medøkonomiaftalerne sikres, at kommunerne har finansiering til at løse deopgaver, de skal løse – også på sundhedsområdet.Den kommunale medfinansiering betyder samtidig, at hver gang enkommunelykkesiatforebyggeindlæggelseogbehovfor
sygehusbehandling, sparer kommunen en betaling til regionen. På den
7
baggrund mener jeg således, at kommunerne belønnes for at produceresundhedsydelser.[Kommunernes rolle i fremtidens sundhedsvæsen/akutindsats –spm. AS]Så spørges der i spørgsmål AS til, om jeg er enig i, at der bør opretteskommunale mini-sygehuse til ældre, ”hvor ældre, der pludselig får detdårligt, kan indlægges til observation eller til behandling”.Som jeg allerede har fremhævet er meget enig i, at der skal ske enmålrettet indsats for at undgå forebyggelige indlæggelser.
8
Jeg er også enig i, at der bør ske en udbygning af de næresundhedstilbud – såvel kommunale som regionale og allerhelst i etsamarbejde – som kan håndtere de mange sygdomstilfælde ogskader, som det ikke er nødvendigt at tage på et specialiseretsygehus med. Ikke mindst set i lyset af den fremtidigesygehusstruktur, hvor behandlingen fremover samles på større ogmere specialiserede enheder.
Når lægevagten fx står ude hos den ældre medicinske patient - ogvurderer, at patientens problem ikke kalder på specialiseret
9
sygehusbehandling, så kan patienten slippe for en uhensigtsmæssigindlæggelse, hvis der fx er et kommunalt døgndækkende tilbud.
Udbygningen af de nære sundhedstilbud er også et vigtigt element ifremtidens akutberedskab. Som bekendt har regeringen og DF iforbindelse med finanslovsaftalerne for 2009 og 2010 afsat 600 mio. kr.til løsninger i udkantsområder med store afstande. Vi forhandler i disseuger udmøntningen af disse midler.En af de ting, som indgår i forhandlingerne, er etableringen af en række”sundheds- og akuthuse”, som samler praktiserende læger, vagtlæger,relevante speciallæger m.v. i større enheder. Afhængig af lokale forhold
10
kan også indgå en række andre regionale og kommunale sundhedstilbudsomfxskadeklinik,jordemoderkonsultation,hjemmesygepleje,
kommunale genoptræningstilbud, fysioterapeuter mv. samt enkeltediagnostiske ydelser som fx røntgen, blodprøvetagning og visseambulante funktonerDe lokale sundheds- og akuthuse skal håndtere de mange mindreskader, som ikke kræver specialiseret sygehusbehandling. Og være medtil at skabe tryghed og synlighed omkring akutte sundhedstilbud tilborgerne i specielt udkantsområder, hvor der kan være langt til etspecialiseret sygehus.
11
[Indsatsen i forhold de ældre medicinske patienter – spm. AU]Til slut vil jeg som svar på spørgsmål AU redegøre for de initiativer, jegvil tage i forhold til de ældre medicinske patienter, herunder min holdningtil en national handlingsplan for ældre medicinske patienter.Tingene har det jo med at udvikle sig hurtigt i politik. Og i dette tilfældegår jeg ud fra, at spørgeren er enig med mig i, at virkeligheden haroverhalet dette spørgsmål – eftersom regeringen allerede har tagetinitiativ til en sådan handlingsplan. Jeg skal derfor gøre det ganske kort.Med finanslovsaftalen for 2010 aftalte regeringen og Dansk Folkeparti atnedsætteenstyregruppefordenældremedicinskepatient.
12
Styregruppen,
som
bestårog
af
relevantemed
myndigheder,
klinikere,for
interesseorganisationer
forskere
Sundhedsstyrelsen
bordenden, havde første møde her den 12. maj.Styregruppen er blevet bedt om, som sin første opgave, at udarbejde etfagligt oplæg til en national handlingsplan for den ældre medicinskepatient:Handlingsplanen skal bl.a. sætte fokus på – og komme med forslagtil – hvordan vi sikrer sammenhængende forløb for de ældremedicinske patienter.
13
Handlingsplanen skal også have fokus på at styrkeimplementeringen af kendt viden og kendte løsningsmodeller.Erfaringen viser nemlig, at gode ideer kun i beskedent omfangspredes til resten af landet.
Jeg har store forventninger til styregruppens arbejde. Og ser frem til atmodtage styregruppens faglige bud på en national handlingsplan forældre medicinske patienter i starten af 2011.
14
Handlingsplanen kommer dog ikke til at stå alene. Tværtimod skal denses i sammenhæng med de mange andre initiativer, som regeringen harigangsat på området.Her tænker jeg bl.a. på de knap 600 mio. kr. som mit ministerium istarten af året udmøntede til en forstærket indsats for kronisk syge iregioner og kommuner til forløbsprogrammer, patientuddannelse ogegenbehandling. Det vil i høj grad komme de ældre medicinske patientertil gode, da mange ældre har en kronisk sygdom.
15
[Afslutning]Med disse ord vil jeg runde af. Som jeg håber at have understreget, serregeringen den kommunale og nære sundhedsindsats som et vigtigtelement i fremtidens sundhedsvæsen.