Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del
Offentligt
842313_0001.png
842313_0002.png
842313_0003.png
842313_0004.png
842313_0005.png
842313_0006.png
842313_0007.png
842313_0008.png
842313_0009.png
842313_0010.png
842313_0011.png
842313_0012.png
842313_0013.png
842313_0014.png
842313_0015.png
842313_0016.png
842313_0017.png
TALEPAPIRDet talte ord gælderTilhørerkreds:Anledning:Taletid:Tid og sted:Dok nr.:Folketingets SundhedsudvalgSamråd AVCa. 15 min.Den 28. april 2010, kl. 13.45, lokale I-133216591
Samrådsspørgsmål AV
”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor anvendelsen af tvang i psykiatrien er steget og forhvad han vil gøre for at vende udviklingen.”
2
[Indledning]Sundhedsudvalget har med dette samråd igen sat fokus på anvendelsen af tvang ipsykiatrien. Og jeg vil så takke for lejligheden til at redegøre for de initiativer,regeringen har igangsat for at nedbringe tvangsanvendelsen.Deter– ogharaltid været – denne regerings målsætning, at anvendelsen aftvang i psykiatrien skal nedbringes. Derfor har regeringen stor fokus påtvangsanvendelse.
3
[Generelt om tvangsanvendelse]Lovgivningen på sundhedsområdet skal bl.a. sikre respekten for den enkeltepatients selvbestemmelsesret. Derfor er reglerne om informeret samtykke detbærende element i såvel sundhedsloven som psykiatriloven.Psykiatriloven giver imidlertid hjemmel tili visse tilfældeat anvende tvang.Men tvang må ikke benyttes, før mulighederne for at opnå patientens frivilligemedvirken er udtømte.Nogle har kritiseret regeringen for at øge anvendelsen af tvang, bl.a. iforbindelse med vores to aktuelle lovforslag om henholdsvis tvungen opfølgningefter udskrivning og oppegående tvangsfiksering på Sikringsafdelingen.
4
Jeg vil understrege - og bliver gerne ved med at gentage - at detteikkeertilfældet. Tværtimod arbejder regeringenmålrettetpå at få nedbragt anvendelsenaf tvang. Og vi mener faktisk, at de to lovforslag fremmer målet om atforebygge og nedbringe tvang. Jeg vil senere komme ind på, hvilke tiltagregeringen i øvrigt har iværksat for at realisere denne målsætning.Vi er alle enige om, at det ersærdelesindgribende for det enkelte menneske, atblive udsat for tvang. Og det strider som udgangspunkt mod vores værdsattefrihedsrettigheder.Jeg har derfor den holdning, at det er vigtigtheletiden at have fokus påanvendelsen af tvang. Og det kan ikke gentages for ofte, at tvang er en absolutundtagelsetil hovedreglen om vores ret til selvbestemmelse.
5
Når dét så er sagt, er det også vigtigt at sige, at selvbestemmelsesrettenikkeoverfortolkes i en sådan grad, at manglende indgriben kommer til at udgøre etreeltomsorgssvigtover for patienten i stedet for.Derkanvære endog megetalvorligekonsekvenser afikkeat benytte dennødvendige tvang. Det kan bl.a. medføre en forværring af patientens psykiskesygdom, så patienten unødigt fastholdes i en forpint tilstand. Det kan ogsåmedføre øget risiko for selvmord, kriminalitet, tab af sociale relationer, socialarmod m.v.Anvendelse af tvang i visse situationerkanderfor være nødvendig, for at drageomsorg for en patient, når denne ikke er i stand til at tage vare på sig selv.
6
Derforkantvangsanvendelse være et tegn på god kvalitet i den psykiatriskeindsats for den enkelte patient og dennes problemstillinger.Når der udøves tvang, er det selvfølgelig afgørende, at det sker så omsorgsfuldt,som det i situationen er muligt, og med størst mulig respekt for patientensværdighed og integritet.Derfor skal al tvangsanvendelse ske i overensstemmelse med det mindstemiddels princip, som er lovfæstet i psykiatrilovens § 4.Jeg anerkender, at spørgsmålet om, hvornår tvang skal anvendes, afspejler enmegetsværbalance. Men jeg har stor tillid til, at de sundhedspersoner, dertræffer beslutninger om tvangsanvendelse, qua deres faglighed og erfaringer er istand til at løfte opgaven.
7
[Udviklingen i anvendelsen af tvang i psykiatrien]I forhold til udviklingen i anvendelsen af tvang i psykiatrien har udvalget bedtmig om at redegøre for, hvorfor anvendelsen af tvang er steget.Spørgsmålet forekommer mig noget retorisk, for så firkantet er det heldigvisikke. Statistikker kan misbruges, men de kan også bruges til at forsøge at give etmere nuanceret billede af den faktiske anvendelse af tvang. Men det er ogsåvigtigt at holde sig for øje, at statistikker ikke altid giver os svaret på,hvorforder nu er sket en stigning eller et fald på et område. Og det er jo dét, der ervigtigt at vide. For så kan vi bedre gøre noget ved det.
8
Opgørelserne over tvangsanvendelse for 2008 viser, at anvendelsen af tvanggenerelter forholdsvis stabil. Fra 2000-2008 har andelen af psykiatriskepatienter, der udsættes for tvang, ligget fast på mellem 20-22 %.Fra 2007-2008 ses en lille stigning i antallet afpersoner,der er blevet udsat forhenholdsvis frihedsberøvelse, tvangsbehandling og tvangsfiksering.Derimod er der sket et størrefaldi anvendelsen af fysisk magt efterpsykiatrilovens § 17, som giver hjemmel til at fastholde en patient og overføredenne til et andet sted på sygehuset.Ogsåantalletaf tvangsfikseringer er faldet siden fra 2007-2008. Og fra 2002-2008 ses en nedadgående tendens iandelenaf tvangsfikseringer, der varer over48 timer.
9
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at jeg netop i går fik de foreløbige tal foranvendelsen af tvangsfikseringer i 2009 fra Sundhedsstyrelsen. De nye tal viseret yderligere fald iantalletaf tvangsfikseringer fra 2008-2009. Nårtvangsopgørelsen for 2009 er endeligt bearbejdet, vil jeg oversende den tiludvalget.På Sikringsafdelingen er antallet af patienter, der tvangsfikseres, faldet, mensder er sket en stor stigning i antallet af tvangsfikseringer og anvendelse af håndog fodremme. Sundhedsstyrelsen har oplyst, at den voldsomme stigning skyldes,at Sikringsafdelingens ophørte med den ulovlige ”oppegående fiksering” i 2008.Det har medført, at disse patienter i stedet for bliver tvangsfikseret adskilligegange dagligt, også med hånd- og fodremme. Det sker fx, når personalet skalhjælpe patienten med personlig hygiejne.
10
Jeg vil i det følgende redegøre for, hvilke initiativer regeringen har taget iforhold til at nedbringe anvendelsen af tvang.[Regeringens initiativer med henblik på at reducere tvangsanvendelse]Regeringens målsætning om at nedbringe anvendelsen af tvang, resulterede bl.a.i en revision af psykiatriloven i 2006, med særlig fokus på at nedbringe antalletog varigheden af tvangsfikseringer.Målsætningen har også resulteret i de to aktuelle lovforslag om henholdsvistvungen opfølgning efter udskrivning samt oppegående tvangsfiksering,maksimal betænkningstid i forbindelse med tvangsbehandling og øget eksternttilsyn med langvarigt tvangsfikserede patienter.
11
Det er min forventning:- at indførelse af en maksimalbetænkningstid på tre dagei forbindelse medmedicinsk tvangsbehandling vil føre til bedre behandlingsforløb for deberørte patienter og forebygge anvendelse af anden tvang,- atoppegående tvangsfikseringpå Sikringsafdelingen vil forebygge nogle afde alvorlige følger, som langvarig tvangsfiksering eller isolation kan have forpatienterne, samt at det kan forbedre patienternes tilstand så meget, at det påsigt bliver muligt at undgå eller kraftigt reducere tvang over for dem, samt- at indførelse af etskærpet eksternt tilsynmed langvarigt fikserede patienter,vil medføre en yderligere reduktion i varigheden af de enkeltetvangsfikseringer.
12
Nogle af ændringerne ved lovrevisionen i 2006 skete bl.a. på baggrund af deerfaringer,derblevindhøstetiforbindelsemeddetsåkaldte
Gennembrudsprojekt.Projektet - der blev finansieret af regeringen og Danske Regioner - viste, atanvendelsen af tvang kan nedbringes markant blandt andet gennem fokus påtvangsanvendelse generelt. Det har været med til at vise, hvad der virker iforhold til at nedbringe anvendelsen af tvang og til at øge kvaliteten af denanvendte tvang.Nu gælder det om at fastholde og sprede de gode resultater fra projekterne i detpraktiske arbejde ude på de psykiatriske afdelinger.
13
Derfor har regeringen finansieret etinspirationskatalog,om projekter fra detnationale tvangsprojekt. Idékataloget - der udkom i februar måned - skalinspirere de psykiatriske afdelinger til at indarbejde disse arbejdsredskaber i dendaglige praksis til gavn for patienterne.Som supplement til Idékataloget har vi finansieret 6 inspirationsfilm, der ogsåviser nogle gode og effektive arbejdsredskaber til forebyggelse og håndtering aftvang.Senest har regeringen igangsat et nationalt projekt omimplementeringsnetværk,der, som yderligere opfølgning på Gennembrudsprojektet, skal være med til atfastholde de gode erfaringer. Hele 18 psykiatriske afdelinger fra samtligeregioner - og Færøerne - deltager i projektet, der afsluttes til sommer.
14
Et andet af regeringens tiltag på tvangsområdet er Sundhedsstyrelsensundersøgelse af anvendelsen af tvang i Danmark og andre lande,som udkom isommeren 2009.Undersøgelsen viste, at vi i Danmark ikke nødvendigvis anvender mere tvangend de lande, vi normalt sammenligner os med. Derimod adskiller Danmark sigfra de fleste andre lande i undersøgelsen ved at have et velfungerende nationaltrapporteringssystem til indberetning af tvangsanvendelse, som synliggøranvendelsen af tvangsforanstaltninger.Med voreshandlingsplan for psykiatrienhar regeringen rettet fokus på dentværgående og koordinerede indsats mellem behandlings- og socialpsykiatrien.Dentværgåendeindsatsmellemregionernesbehandlingspsykiatriog
15
kommunernes socialpsykiatri sikres herudover lokalt gennem de obligatoriskesundhedsaftaler om indsatsen for sindslidende.Regeringen har afsat 350 mio. kr. i 2010 tiludbygning og modernisering af defysiske rammer i psykiatrien.De fysiske rammer har stor betydning for bådepatienters, medarbejderes og pårørendes tilfredshed og for kvaliteten i denpsykiatriske behandling. Gode fysiske rammer kan medvirke til at øgeeffektiviteten, patientsikkerheden og begrænse anvendelsen af tvang på depsykiatriske afdelinger.Endvidere har regeringen sammen med satspuljepartierne afsat 820 mio. kr. overfire år til handlingsplanens initiativer, bl.a. til flere opsøgende og udgåendeteams, og styrkelse af den akutte indsats. Derudover igangsættes et
16
kvalitetsprojekt omDen gode psykiatriske afdeling,som – sammen med deøvrige initiativer, jeg har nævnt - skal højne kvaliteten på de psykiatriskeafdelinger og nedbringe anvendelsen af tvang.[Afslutning/konklusion]Jeg vil slutte af med at konkludere, at når man ser mere nuanceret påudviklingen i anvendelse af tvang i psykiatrien, så kan man ikke sige, atanvendelsen af tvang er steget. Der ses et fald på nogle områder og en stigningpå andre. Nogle af årsagerne kender vi, andre ikke. Under alle omstændighederer det godt, at brugen af tvang i Danmark registreres og dermed er kendt.Regeringen vil fastholde sit fokus på anvendelsen af tvang. Og med de mangeinitiativer vi har taget i forhold til at nedbringe anvendelsen af tvang, er det mit
17
håb og også min forventning, at vi fremover vil opleve, at tvangsanvendelsenstille og roligt falder, med de udsving, der nu engang er.Tak for ordet.