Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 25. maj 2010Enhed: Center for Forebyggel-seSagsbeh.: SSTBBMSags nr.: 1003160Dok nr.: 222636
Folketingets Sundhedsudvalg har den 27. april 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 529 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt.Spørgsmål nr. 529:’’Pinocchio-gruppen har udarbejdet 7 forslag, der skulle gøre det mere be-sværligt for unge, at begynde at ryge. Forslagene er omdelt på SUU alm. del -bilag 331. Mener ministeren, at forslagene er fagligt og teknisk muligt og kanministeren oplyse de økonomiske aspekter af forslagene?”Svar:Pinocchio-gruppen foreslår at indføre en ordning, hvor personer, der er fyldt 18år, skal erhverve sig en licens for at kunne købe tobak. Licensen giver ret til etrygestoptilbud og skal af dokumentationshensyn indbygges i en elektronisk be-talingsprocedure.For mig at se vil der umiddelbart ikke være tekniske barrierer i vejen for forsla-get, men hvorvidt forslaget er fagligt velbegrundet, er sværere at vurdere. Ek-sempelvis må den illegale handel med tobaksvarer ventes at stige som følgeaf et sådant licenssystem.For så vidt angår de økonomiske aspekter vil der være omkostninger forbun-det med etablering af et elektronisk licens- og betalingssystem for køb og salgaf tobak og med etablering af en godkendelsesordning for al handel hermed.Hertil kommer omkostninger forbundet med den løbende drift, herunder til kon-trolmekanismer, til godkendelses- og autorisationsordninger, til håndtering ogopbevaring af personoplysninger, til konsultationer hos lægen, der skal udste-de en lægeattest for voksne over 18 år og til efterfølgende konsultationer hoskommunen, der vil skulle udstede en licens mv.Det vil således også være vanskeligt at anslå de samlede omkostninger for-bundet med etablering og drift af de 7 forslag, men der vil være tale om bety-delige omkostninger, ligesom forslagene vil lægge øget pres på de almentpraktiserende læger og kommunerne i form af øget administration.Lad mig i den forbindelse slå fast, at jeg er helt enig med pinocchio-gruppen i,at det er op til den enkelte at træffe valget om rygning på egne vegne, men atsamfundet har en vigtig og legitim interesse i, på hvilket grundlag valget træf-fes, og de konsekvenser valget medfører.
Side 2
Jeg mener dog, at vi med den nuværende tobakspolitik aktuelt har fundet engod balance mellem det frie valg og samfundets regulerende og forebyggendeindsats.For at hjælpe de unge med at undgå rygestart har regeringen derfor som be-kendt forbudt salg af tobak til unge under 18 år, og lov om røgfri miljøer har tilformål at forebygge sundhedsskadelige effekter af passiv rygning, og at nogenufrivilligt udsættes herfor. Med sundhedspakken 09 og det nye regeringspro-gram er det desuden besluttet at indføre en obligatorisk billedadvarsel på to-bakspakker som supplement til den eksisterende tekst.Herudover har regeringen den 5. maj 2010 indgået en aftale med Dansk Fol-keparti om en sundheds-pakke, der skal bidrage til at nedsætte forbruget aftobak, alkohol og mættet fedt.For så vidt angår tobak forhøjes afgiften på tobak svarende til 2 kr. pr. 20 stk.pakke cigaretter i gennemsnit og ca. 3 kr. pr. 20 stk. pakke for de billigste ciga-retter. Afgiften på røgtobak forhøjes tilsvarende. Forhøjelsen af afgifterne påtobak træder i kraft 1. juli 2010. Regeringen er gået så langt, som det er for-svarligt med at øge tobaksafgifterne uden at udløse såkaldte ”ketchupeffekter”i grænsehandelen. Endvidere skal der løbende arbejdes for en forøgelse afminimumsafgiften på tobaksvarer i EU og for strammere fælles europæiskeregler for tilsætningsstoffer i tobak.Jeg er meget tilfreds med, at afgifterne på tobak øges. Vi ved jo, at tobak erden risikofaktor, som har størst betydning for danskernes sundhed. Og prisenpå tobak har stor betydning for forbruget. Ikke mindst for de unges forbrug, ogfor om de begynder at ryge.Herudover er det min opfattelse, at forebyggelsesopgaven primært skal løftesaf kommunerne, som efter sundhedsloven etablerer forebyggende og sund-hedsfremmende tilbud og blandt andet kan tilbyde rygestopkurser til borgerne.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Brit Borum Madsen