Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del
Offentligt
834254_0001.png
834254_0002.png
834254_0003.png
834254_0004.png
834254_0005.png
834254_0006.png
834254_0007.png
834254_0008.png
834254_0009.png
834254_0010.png
834254_0011.png
834254_0012.png
834254_0013.png
834254_0014.png
834254_0015.png
TALEPAPIRDet talte ord gælderTilhørerkreds:Anledning:Samråd AH, AI, AJ, AK, AL, AM og AN vedr.specialeplanlægningTaletid:Tid og sted:Dok nr.:(f.eks. 10 min., herefter 15 min. til spm.)onsdag den 14. april fra kl. 14.30
2
[Forskellige krav til offentlige og private sygehuse?]Første spørgsmål - spørgsmål AH - lyder: ”Ministeren bedes redegørefor, om der stilles forskellige krav til kvaliteten for offentlige og privatehospitaler i Sundhedsstyrelsens specialeplan for hjerteområdet ogkræftkirurgien.”Det korte svar på det spørgsmål er: Nej. De offentlige og de privatesygehuse, der tilkendes specialfunktioner i specialeplanlægningen, skalleve op til de sammesundhedsfaglige kernekrav.Der stilles således desamme krav til volumen, den lægelige ekspertise, kapacitet, erfaring osv.hvad enten sygehuset er offentligt eller privat.[Udskydelse af specialeplanen for ortopædkirurgi]
3
Spørgsmål nr. AI lyder: ’’Hvad er årsagerne til, at specialeplanen for detortopædkirurgiske område er blevet udskudt?”Sundhedsstyrelsen har vurderet, at der er behov for at gennemgåplaceringerne af specialfunktioner i specialet ortopædisk kirurgi endnuengang før offentliggørelse.Beslutningen herom er ifølge styrelsen truffet på baggrund af DetRådgivende Udvalgs rådgivning på møde den 11. februar 2010 samtandre væsentlige indkomne kommentarer.Jeg kan oplyse, at Sundhedsstyrelsen foretager den endelige placeringafspecialfunktionernesnarestmuligtogbeskriverdennei
4
specialevejledningen som det har været tilfældet med de øvrigespecialer.Jeg synes ikke, at man på en gang kan kritisere Sundhedsstyrelsen forikke at være tilstrækkelig faglig, når det gælder godkendelser af privatesygehuse, og samtidig kritisere styrelsen for, at den vælger at gennemgåplaceringen af specialfunktioner inden for ortopædkirurgien endnuengang netop på baggrund af den faglige drøftelse og vejledning i DetRådgivende Udvalg for Specialeplanlægning.[Hjertebehandlingen på Aalborg Sygehus]Spørgsmål AJ lyder: Vil ministeren redegøre for, om det forpligtendesamarbejdemellemSkejbySygehusogAalborgSygehus
5
hjerteområdet er årsagen
til/grundlaget for fortsat eksistens
af
hjertekirurgi i Aalborg eller om Aalborg Sygehus uden ansøgtforpligtende samarbejde med Skejby Sygehus kunne og ville haveopnået den højtspecialiserede funktion som selvstændigt sygehus?Som jeg også har oplyst tidligere, så har Sundhedsstyrelsen truffet sinbeslutning på baggrund af det konkrete ansøgningsmateriale, der erindsendt, og heraf fremgår det, at hjertecentrene på de to sygehusesamarbejder.Sundhedsstyrelsen har naturligvis ikke mulighed for at tage stilling tilhypotetiske scenarier men må forholde sig til de oplysninger, der erindeholdt i de konkrete ansøgninger, der er indsendt i forbindelse med
6
ansøgningsrunden. Jeg kan derfor af gode grunde heller ikke svare på,hvilken afgørelse Sundhedsstyrelsen ville have truffet, hvis såfremt i faldansøgningsmaterialet fra de to sygehuse havde været udformetanderledes.[Volumenkrav til fedmeoperationer herunder komplikationer]Dernæst skal jeg jf. spørgsmål AK redegøre for, hvilke krav til volumenpå offentlige hospitaler, der er nødvendige for, at de kan varetage højtspecialiseretbehandlingafpatientermedkomplikationerefter
fedmekirurgi på private hospitaler.
7
Spørgsmålet er formuleret lidt snørklet, men det skyldes måske, at hr.Orla Hav er af den opfattelse, at de private sygehuse enten ikke kan ellerikke vil varetage disse komplikationer selv.Her kan jeg oplyse, at der stilles samme krav – herunder volumenkrav ogkrav til samarbejdende specialer – til varetagelse af fedmekirurgi ioffentligt og privat regi. I henhold til Sundhedsstyrelsens kliniskeretningslinjer for fedmekirurgi, skal den enkelte afdeling foretage mindst100 fedmekirurgiske indgreb årligt og den enkelte operatør mindst 35.Sundhedsstyrelsen har på baggrund af det forventede samlede volumenvurderet, at der er grundlag for etablering af nye fedmekirurgiskefunktioner i landet, og at alle funktioner vil kunne leve op til detanbefalede minimumsvolumen.
8
På det fedmekirurgiske område er der to specialfunktioner, enregionsfunktion (operation for fedme inkl. de akutte komplikationer dertil)og en højt specialiseret funktion (fedmekirurgi konverteringsoperationer(re-do operationer).Jeg skal understrege, at alle de sygehuse, som Sundhedsstyrelsen hargodkendt til at varetage fedmekirurgi – både offentlige og privatesygehuse – samtidig er godkendt til at varetage de akutte komplikationerhertil. Og det sætter jo problemstillingen i et helt andet lys.Men det er rigtigt, at der er nogle højt specialiserede funktioner ifedmekirurgien,nemligdesåkaldtekonverterings-eller”re-do”-
operationer. Og her kan jeg henholde mig til, at Sundhedsstyrelsen har
9
godkendt varetagelsen af disse på 3 offentlige sygehuse ud af 7 og på 2private sygehuse ud af 5.Og hvis de private sygehuse ikke ønskede at udføre disse operationer, ja- så havde de jo nok ikke søgt Sundhedsstyrelsen om godkendelse.[Decentralisering i specialeplanen]SpørgsmålALlyder:Hvilkensammenhængerdermellem
Sundhedsstyrelsens specialeplan, der decentraliserer visse specialer tilprivate klinikker, og regeringens ekspertudvalg ledet af Erik Juhl, deranbefaler centralisering af specialer i større enheder og i visse tilfældepå samme matrikel af hensyn til kvalitet og patientsikkerhed?
10
Der er en ganske glimrende sammenhæng mellem Sundhedsstyrelsensspecialeplan og ændringen af sygehusstrukturen – idet begge initiativerunderstøtter en samling af ekspertisen på færre enheder.Det er i øvrigt en udbredt misforståelse, at Sundhedsstyrelsen medspecialeplanlægningen ”placerer” behandlingen af fx brystkræftkirurgi påprivate sygehuse eller ”flytter specialiserede patienter til privatesygehuse”. Sundhedsstyrelsen har godkendt nogle af de privatesygehuse til bestemte funktioner, fordi de har kunnet godtgøre, at de hardenødvendigeforudsætningerforatudføredem.
Specialeplanlægningen ”tillader” private sygehuse at varetage vissetyper behandlinger, så patienterne her vil kunne benytte det udvidede friesygehusvalg. Om der også kommer patienter, så de private kan
11
opretholde godkendelsen, afhænger af regionerne og de offentligesygehuse selv. Der kommer kun offentligt betalte patienter til et privatsygehus, hvis en region selv aftaler det, eller hvis ventetiden i detoffentlige er så lang, at patienterne af den grund får ret til privatbehandling.Det er med andre ord helt misforstået, hvis man tror, at specialeplanenfraSundhedsstyrelsenindebærerendecentralisering.afdetspecielleindenMedogfor
specialeplanenkomplicerede
centraliseresfærre
behandlingenDet
sygehuse.
gælder
bl.a.
kræftkirurgien, hvor der sker en stor samling af behandlingen. Det er iøvrigt kun inden for brystkræftkirurgien, at der er givet godkendelse til, atprivate sygehuse kan varetage specialfunktioner, og de tre private
12
sygehuse der er blevet godkendt varetager allerede i dag disseoperationer. De nye regler og specialeplanlægningen betyder, at dersom noget nyt stilles krav til de sygehuse, der bliver godkendt til atvaretage specialfunktioner. Og som nævnt stilles der de sammesundhedsfaglige krav til fx volumen, lægelige ekspertise og erfaring samtkapacitet hvad enten sygehuset er offentligt eller privat.[Specialfunktioner og EU’s regler om tjenesteydelser]Spørgsmål AM handler om, hvorvidt det i medfør af EU’s regler omtjenesteydelser vil være muligt for en fremtidig regering at trækketildeling af en specialfunktion til et privathospital tilbage.
13
Dette spørgsmål kan besvares ganske kortfattet. Først vil jeg dog gerneunderstrege, at det er Sundhedsstyrelsen – og altså ikke regeringen elleren fremtidig regering – som et bredt flertal i folketinget i medfør afSundhedsloven har givet kompetencen til at godkende – og evt.tilbagekalde godkendelser – til at varetage specialfunktioner.Lissabon traktatens regler om tjenesteydelser regulerer den friebevægelighed af tjenesteydelser på tværs af landegrænser.De regulerer ikke, hvilke krav en medlemsstat må stille til tjenesteydere idet pågældende land. I Danmark vil Folketinget derfor i sundhedslovenkunne fastsætte krav til privathospitaler og klinikker, fx som led ispecialeplanlægningen. Og det har vi da også gjort.
14
I medfør heraf kanSundhedsstyrelsen- efter høring i det rådgivendeudvalg for specialeplanlægning - inddrage en godkendelse til at varetagespecialfunktioner, hvis en sygehusafdeling trods pålæg herom fraSundhedsstyrelsenikkeopfylderdekrav,dererfastsati
specialeplanlægningen.Inddragelsen kan indbringes for indenrigs- og sundhedsministeren, dvs.mig, men det vil ikke have opsættende virkning, medmindre jegbestemmer andet.[Specialfunktioner i det private uden fornødne faglige krav]Det sidste spørgsmål – spørgsmål AN – går på, om det er udtryk forregeringens ideologiske holdning, at der nu henlægges specialer til
15
privathospitaler, uden at de fornødne faglige krav er tilgodeset. Det kanbesvares endnu kortere.Somtidligerenævnt,tilstillerSundhedsstyrelsensygehuseogsammeprivate
sundhedsfaglige
kernekrav
offentlige
aftalesygehuse for at varetage specialfunktioner, samt en rækkeyderligere krav til private sygehuse med f.eks. driftsoverenskomster.Fastsættelsen af disse krav sker med udgangspunkt i en sundhedsfagligvurdering, hvor styrelsen inddrager de relevante faglige miljøer.Og som tidligere nævnt, så ser jeg mig ikke i stand til at gøre mig klog påfastsættelsen og overholdelsen af disse krav. Det overlader jeg til desagkyndige.