Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del
Offentligt
756135_0001.png
756135_0002.png
756135_0003.png
756135_0004.png
756135_0005.png
756135_0006.png
756135_0007.png
756135_0008.png
756135_0009.png
756135_0010.png
756135_0011.png
756135_0012.png
756135_0013.png
756135_0014.png
756135_0015.png
TALEPAPIRDet talte ord gælder

Tilhørerkreds:

Anledning:

Taletid:

Tid og sted:

Dok nr.:

Folketingets sundhedsudvalg, presse og tilhørere

Samråd AO, AP og AQ

Ca. 10 min., herefter debat

Onsdag den 21. oktober kl. 14.00

122341

2

[Indledning – sundhedsforsikringer endnu engang]

Samrådet i dag handler jo om et emne, som har været til debat mange gange.For sundhedsforsikringer optager jo oppositionen her på Christiansborg en heldel.Men jeg har selvfølgelig ingen problemer med endnu en gang at fremlægge ogdiskutere de velkendte synspunkter om sundhedsforsikringer. Men regeringenssyn på sundhedsforsikringerne er jo ikke ændret, så mine svar på spørgsmålenevil minde om de svar, jeg tidligere har givet på lignende spørgsmål.Regeringen har gennemført store forbedringer af det offentligt finansieredesundhedstilbud. I 2010 vil sundhedsvæsenet råde over mere end 21 mia. kr.
3
ekstra sammenlignet med 2001. Samtidig med de mange ekstra penge erproduktiviteten steget og danskerne er sikret mere sundhed for pengene i form afhurtigere og bedre behandling. Regeringen er altså borgernes garant for et godtog effektivt offentligt finansieret sygehustilbud til danskerne.Når det så er sagt, så er det jo som bekendt min helt generelle holdning, at jegintet har imod sundhedsforsikringer. Jeg har intet imod, at sundhedsvæsenet påden måde tilføres endnu flere penge. Jeg har intet imod, at der på den mådebehandles endnu flere borgere. Jeg har intet imod, at vi udnytter denbehandlingskapacitet, der er til rådighed. Og jeg har intet imod, atarbejdsgiverne ved at tilbyde sine medarbejdere sundhedsforsikringer tager etsocialt ansvar for sine medarbejdere.
4
Jeg kan jo desuden konstatere, at flertallet af danskerne ifølge en ny storundersøgelse heller intet har imod sundhedsforsikringer og intet har imodreglerne om skattefritagelse for sundhedsforsikringer betalt af arbejdsgiveren.Men oppositionen på Christiansborg har noget imod sundhedsforsikringer, ogderfor vil jeg selvfølgelig besvare de spørgsmål, hr. Jonas Dahl har stillet mig.

[Spørgsmålene]

Jeg har fået tre spørgsmål. Det første og det tredje handler omsundhedsforsikringers betydning for adgangen til sundhedsydelser, mens detandet handler om skattefritagelsen på sundhedsforsikringer betalt afarbejdsgiveren.
5

[Fakta]

Lad mig starte med at besvare det første spørgsmål. Og tillad mig at starte medat få fakta på plads.Faktuelt er det forkert, at halvdelen af danskerne har en sundhedsforsikring. Lidtover 1 mio. danskere har i dag en privat sundhedsforsikring, mens ca. 500.000danskerehartegnetmedlemskabmedtilskudtiloperationerhos
Sygeforsikringen Danmark.Om Sygeforsikringen Danmark kan jeg sige, at Sygeforsikringen Danmark irigtig mange år har fokuseret på at give tilskud til medicin og tandpleje. Det erstadigvæk Sygeforsikringen Danmarks hovedfokus.
6
Menbl.a. på grund af stigende ventelister under den socialdemokratiske regeringi slutningen af 90’erne begyndte Sygeforsikringen Danmark også at sælge en delforsikringer medtilskudtil operationer. Antallet af forsikringer medoperationsdækninger i Sygeforsikringen Danmark har dog i en lang årrækkeligget meget stabilt og udnyttelsen af forsikringerne er meget begrænset.En af de væsentligste grunde til, at udnyttelsen er så lav er jo indførelsen af detudvidede frie valg. Patienterne har ikke lyst til at nøjes med et tilskud tilbehandling, når det offentlige giver ret til gratis behandling efter senest énmåned. Det har jeg sådan set fuld forståelse for.Det er derfor ikke rigtigt, athalvdelenaf danskerne har en sundhedsforsikring,men lad nu det ligge.
7

[Ulige adgang til sundhedsydelser]

Og når det kommer til adgangen til sundhedsydelser betalt af det offentlige, harregeringen gennemført store forbedringer. Det danske sygehusvæsen byggerfortsat på den helt grundlæggende præmis, at alle patienter har den samme ret tiladgang til sundhedsydelser, som det offentlige finansierer. Det gælder dem meden sundhedsforsikring, og det gælder dem uden en sundhedsforsikring. Ogdenne ret kunne jeg aldrig drømme om at lave om på.Denne regering har – mere end nogen anden regering – arbejdet på at forbedrepatienternes rettigheder og sikre kort ventetid. Og det er vi lykkedes med tilgavn for alle danskere.
8
For det udvidede frie sygehusvalg sikrer jo som bekendt, at alle patienter –uanset pengepung, uanset social status og uanset om man har ensundhedsforsikring eller ej – har ret til at lade sig behandle på et privat sygehus,hvis det offentlige ikke kan tilbyde behandling inden for én måned.Denneordningerunik.Ogdengælderbådebankdirektøren,
kontanthjælpsmodtageren og pensionisten. Ja, alle.Det udvidede frie valg betyder jo derfor i praksis, at alle danskere er omfattet afen solidarisk ordning, der giver alle ret til behandling på privatsygehus, når detoffentlige ikke kan tilbyde patienterne behandling med kort ventetid.
9
At der så er nogle borgere eller nogle arbejdspladser, der vælger at købe etsupplementtil det offentlige behandlingstilbud, skal jo stå dem fuldstændig fritfor. Dét, der er vigtigt for mig er, at det ikke må være utilfredshed med deoffentlige sundhedstilbud, der får nogle til at købe en sundhedsforsikring.Og det viser en ny stor undersøgelse da også, at det ikke er.Tilfredsheden med det offentlige system er faktisk stor – også blandt borgeremed en sundhedsforsikring. Borgerne siger i stedet, at den vigtigste årsag til athave en sundhedsforsikring er at minimere sygefraværet. Det synes jeg sådan setpå udmærket vis illustrerer, at borgerne – langt bedre end oppositionen – harforstået, hvad det går ud på.
10

[Skattefritagelse]

Lad mig herfra bevæge mig til besvarelse af spørgsmålet om skattefritagelse påforsikringer betalt af arbejdsgiveren. For private sundhedsforsikringer er jofradragsberettigede, hvisalleansatte på arbejdspladsen tilbydes en forsikring.Og den ordning er der rigtig meget fornuft i.Ordningen har nemlig medvirket til, at arbejdsgiverne i stadigt højere grad tageret socialt ansvar for sine medarbejdere. Og ordningen har medvirket til, atsundhed for alvor tænkes ind i hverdagen. Ordningen bidrager derfor til at løftemedarbejdernes generelle sundhedstilstand. Det er ekstremt vigtigt og glædeligt,og det kan på sigt være med til at aflaste det specialiserede sygehusvæsen.
11
Betingelser for skattefritagelse betyder jo også, atbådebankdirektøren ogrengøringsdamen skal tilbydes en sundhedsforsikring for, at forsikringerne erfritaget for skat. Førhen var sundhedsforsikringer jo typisk forbeholdtmedarbejdere i de øverste lønklasser med tegnebogen i orden, der havde råd tilat betale forsikringerne selv.
Lad os lege med tanken. For hvad ville der ske, hvis vi fjerner skattefradraget påsundhedsforsikringer? Ja, svaret kender vi jo sådan set. Det ville jo ramme delavtlønnedemedarbejdere,fordiarbejdsgiverneprimærtvilforsikre
medarbejderne, der i forvejen har tegnebogen i orden.
12
Jeg ved ikke, om det er oppositionens mål at være med til at sikre, at det kun erdem med de store tegnebøger, der har en sundhedsforsikring. Men når det ikkekan komme på tale at forbyde folk at tegne sundhedsforsikringer – for så langttror jeg trods alt ikke oppositionen vil gå -, så bidrager skattefritagelsen til, at detikke kun er dem med tegnebogen i orden, der har en sundhedsforsikring.Uligheden vil først vokse, hvis vi fjerner retten til skattefradrag.
13

[Det offentlige favoriserer patienter med job]

I det sidste spørgsmål bliver jeg spurgt om, om jeg stadig mener, at detoffentlige sundhedsvæsenikkefavoriserer patienter med job, fordi dem med ensundhedsforsikring bliver behandlet hurtigere.Jeg må helt kort sige, at jeg ikke anerkender præmissen for det spørgsmål.Det er et faktum, at denne regering har arbejdet benhårdt på at sikre kortventetid – og kort ventetid foralle.Det har vi bl.a. gjort ved at forbedrepatienternes rettigheder til udvidet frit valg. Vi har derudover sikret, at de mestsyge – vores hjerte- og kræftpatienter – bliver hurtigt behandlet i intensivepakkeforløb.
14
Der er derfor ingen tvivl om, hvad det er regeringen arbejder for, og hvadregeringen har opnået.Der er betydelig mere tvivl om, hvad oppositionen egentlig vil. Man vil fjerneskattefradraget på sundhedsforsikringer. Man vil fjerne 1 måneders reglen iordningen om det udvidede frie valg. Man vil kort sagt stille alle danskepatienter dårligere. Logikken må jo være den, at hvis bare alle venter lige langtid, så er det en succes.Og det må jo åbenbart være et succeskriterie for oppositionens politik – at gøredet dårligere for patienterne. Og den opgave tror jeg sådan set, at oppositionenvil være de bedste til at løse.
15

[Afrunding]

Jeg har nu endnu en gang redegjort for mit syn på private sundhedsforsikringer.Og jeg må gentage, at jeg altså intet har imod dem. De bidrager til, at derkommer flere penge til det danske sundhedssystem. De bidrager til, at vi kanbehandle flere borgere og udnytte ledig kapacitet i det danske sundhedsvæsen.Og så bidrager de private sundhedsforsikringer til, at arbejdspladserne tager etstørre socialt ansvar for sine ansatte og til, at det ikke kun er medarbejderne medde store tegnebøger, der har en sundhedsforsikring.En ny og stor undersøgelse viser desuden, at flertallet af danskerne er enige iregeringens synspunkter. Og det er vel for en sundhedsminister – eller for enpolitiker – jo ikke noget helt dårligt pejlemærke.