Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del
Offentligt
794148_0001.png
794148_0002.png
794148_0003.png
FolketingetSundhedsudvalgetChristiansborg1218 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
3. februar 2010Civil- og Politiafde-lingen2009-151-0348JEE42661
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 244 (Alm. del), som Folke-tingets Sundhedsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. december2009.
Brian Mikkelsen/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 244 (Alm. del) fra Folketingets Sundhedsudvalg:

”Hvilke planer har ministeren med hensyn til længde og ind-hold af den fremtidige uddannelse til alarmoperatør?”

Svar:

Der kan indledningsvis henvises til den samtidige besvarelse af spørgs-mål nr. 242 (Alm. del) fra Folketingets Sundhedsudvalg, hvor den nuvæ-rende uddannelse til alarmoperatør er nærmere beskrevet.Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-hentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:”En arbejdsgruppe under Sundhedsstyrelsen afgav i somme-ren 2009 en rapport om sundhedsfaglige opgaver i alarme-ringsfasen. Rapporten redegør overordnet for vigtigheden afden sundhedsfaglige indsats i alarmeringsfasen og peger påforskellige modeller for styrkelse af det sundhedsfaglige ele-ment.Arbejdsgruppen var sammensat af repræsentanter for Mini-steriet for Sundhed og Forebyggelse, Sundhedsstyrelsen,Rigspolitiet, alarmcentralen i Storkøbenhavn, ambulancetje-nesterne og Danske Regioner.Arbejdsgruppen overvejede en række forskellige modeller forøget inddragelse af sundhedsfaglig ekspertise i forbindelsemed håndteringen af alarmopkald.I forbindelse med arbejdsgruppens overvejelser var det Rigs-politiets – ligesom regionernes repræsentanters og Sundheds-styrelsens – vurdering, at en nærmere beskrevet samarbejds-/overleveringsmodel var at foretrække.Denne model indebærer, at 112-operatøren kobler den rele-vante regionale vagtcentrals sundhedsfaglige personale ind påsamtalen via en konferencetelefon, så snart opkaldet er sted-fæstet og identificeret som et opkald vedrørende sygdom ellertilskadekomst. Det er herefter alene den regionale vagtcen-tral, der foretager den sundhedsfaglige håndtering af alarm-opkaldet – og derved både beslutter, om der skal sendessundhedsfaglig hjælp, og i givet fald hvilken type sundheds-faglig hjælp der skal sendes (f.eks. lægeambulance).Danske Regioner har i et brev af 17. december 2009 til Rigs-politiet meddelt, at regionerne er enige om, at den omhandle-de model skal gennemføres. Rigspolitiet og Danske Regioner2
har herefter på et møde den 29. januar 2010 drøftet, hvordanarbejdet hermed skal tilrettelægges.På denne baggrund har Rigspolitiet ikke umiddelbart planerom at ændre længde eller indhold af den nuværende uddan-nelse til alarmoperatør. Eventuelle ændringer på området børsåledes efter Rigspolitiets opfattelse afvente gennemførelsenaf den beskrevne samarbejdsmodel og erfaringerne hermed.”Det tilføjes, at det ligger i den ovennævnte model, at betjeningen afalarmcentralerne vil forblive en politiopgave. Som jeg anførte i min be-svarelse af 17. december 2009 af samrådsspørgsmål G (Alm. del) fraFolketingets Sundhedsudvalg, taler flere grunde for ikke at ændre herpå.Men det er selvfølgelig vigtigt, at politiets indsats i forbindelse medhåndtering af 112-opkald til stadighed evalueres og udvikles, så der kanydes den bedst mulige indsats også for så vidt angår den sundhedsfagligebistand.Det er min opfattelse, at den beskrevne nye model for håndtering af 112-opkald vil medføre en opkvalificering af den sundhedsfaglige indsats ialarmeringsfasen. Modellen vil kunne medvirke til, at det i endnu højeregrad sikres, at den rette bistand sendes frem til f.eks. et ulykkessted.Som anført af Rigspolitiet bør man afvente gennemførelsen af den nyemodel, inden der eventuelt tages skridt i retning af at ændre på alarmope-ratøruddannelsen. Jeg har således ingen aktuelle planer herom.
3