Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del
Offentligt
778595_0001.png
Folketingets Sundhedsudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg har den 9. december 2009 stillet følgende spørgsmål nr.224 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggelse, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).Spørgsmål nr. 224:’Kan ministeren oplyse, hvilke retningslinjer der er på de danske sygehuse vedrørendehygiejne og om ministeren mener, at disse er overholdt i en situation som beskrevet iden internt omdelte henvendelse på SUU alm del-bilag 146?’Svar:Da det er regionerne, der er ansvarlige for driften og behandlingen på landets sygehuse,jf. sundhedsloven, vil jeg som udgangspunkt bemærke, at der er lokale instrukser forhygiejneområdet på de enkelte sygehuse, men at det er forventningen, at de grundlig-gende følger Sundhedsstyrelsens vejledninger.Derudover har Dansk Standard udviklet standarder på hygiejneområdet, og de anvendesi vid udstrækning. Derudover er hygiejneaspektet en naturlig integreret del af enhverbehandling og pleje.I Den Danske Kvalitetsmodel for sygehusene indgår fem standarder til at dække hygi-ejneområdet og dækker bl.a. institutionens overordnede hygiejnepolitik og mere kon-kret området håndhygiejne. Disse standarder baserer sig fx på vejledninger fra Sund-hedsstyrelsen og standarder udarbejdet af Dansk Standard.Hvad angår den konkrete sag, oplevet på OUH, så er mit svar på den dækket af oven-stående. Sygehusene er som nævnt regionernes ansvar, og jeg har ikke belæg for at troandet end, at man på sygehusene gør sit bedste på hygiejneområdet for at mindske smit-terisikoen.
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KTlf. +45 7226 9000Fax. +45 7226 9001E-mail[email protected]Hjemmesidewww.sum.dk
Dato: 21. December 2009Sags nr.: 0909494Sagsbeh.: SUM-JMY/Sygehuspolitisk centerDok nr.: 156110
Med venlig hilsen
Jakob Axel Nielsen / Jesper Myrup