Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del
Offentligt
Folketingets Sundhedsudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg har den 5. november 2009 stillet følgende spørgsmål nr.105 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggelse, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).Spørgsmål nr. 105:”Ministeren bedes oplyse, hvordan det kan lade sig gøre, at en sundhedspersonf.eks. en sygeplejerske kan få et skærpet tilsyn uden at sagen på nogettidspunkt bliver behandlet af Patientklagenævnet. Hvordan er dennesygeplejerskes retssikkerhed, og har personen mulighed for at anke afgørelsen?Ministeren bedes oplyse grunden til, at personen med navns nævnelse ogautorisationsnummer bliver offentliggjort på Sundhedsstyrelsens hjemmeside(sundhedsstyrelsens autorisationsregister) og hvad grunden er til, at personensdata bliver fjernet fra Sundhedsstyrelsens autorisationsregister før perioden for detskærpede tilsyn er udløbet.”Svar:Jeg kan oplyse, at Sundhedsstyrelsen i henhold til § 2, stk. 2, i lovbekendtgørelse nr. 24af 21. januar 2009 om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, skalindbringe sager for Sundhedsvæsenets Patientklagenævn, som styrelsen finder, vil kun-ne give grundlag for kritik eller anden sanktion over for personer inden for sundheds-væsenet.Til brug for besvarelsen har jeg indhentet en udtalelse fra Sundhedsstyrelsen, somblandt andet har oplyst, at såfremt Sundhedsstyrelsen har sat en sundhedspersons fagli-ge virke under skærpet tilsyn, uden at der foreligger en kritisk afgørelse fra Sundheds-væsenets Patientklagenævn, vil styrelsen snarest muligt oversende sagen til Sundheds-væsenets Patientklagenævn til videre foranstaltning.Det fremgår videre af Sundhedsstyrelsens udtalelse, at såfremt styrelsen finder grundlagfor at indlede en sag om at sætte en sundhedspersons faglige virke under skærpet tilsyn,vil styrelsen orientere den involverede sundhedsperson om styrelsens overvejelser her-om, samt fremsende styrelsens forslag til offentliggørelse af det skærpede tilsyn til hø-ring hos sundhedspersonen. Denne opfordres til at fremsende sine bemærkninger tilsagen, herunder at beskrive, hvilke tiltag vedkommende har foretaget for at forhindrefremtidige hændelser med risiko for patientsikkerheden.Ifølge Sundhedsstyrelsens udtalelse vil sundhedspersonens kommentarer og bemærk-ninger til sagen herefter blive vurderet af Sundhedsstyrelsen, samt styrelsens sagkyndi-ge inden for det pågældende fagområde. Har Sundhedsstyrelsen fortsat en begrundetformodning om, at sundhedspersonens fremtidige faglige virke vil udgøre en forringet
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KTlf. +45 7226 9000Fax. +45 7226 9001E-mail[email protected]Hjemmesidewww.sum.dk
Dato: 18.december 2009Sags nr.: 0908741Sagsbeh.: SUMJ-VI/Sundhedsjuridisk centerDok nr.: 144070
2
sikkerhed for patienterne, vil sundhedspersonens faglige virke herefter blive sat underskærpet tilsyn.Jeg kan endvidere oplyse, at det følger af Sundhedsloven § 215 stk. 2, at Sundhedssty-relsens beslutning om skærpet tilsyn ikke kan indbringes for anden administrativ myn-dighed. Af forarbejderne til denne bestemmelse fremgår det, at baggrunden herfor er, atbeslutningen vil vedrøre sundhedsfaglige skøn, som ministeriet i givet fald ikke vilkunne tage stilling til.Jeg kan ligeledes oplyse, at det fremgår af § 17, stk. 5, i lovbekendtgørelse nr. 24 af 21.januar 2009 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, atSundhedsstyrelsen skal offentliggøre faglige påbud efter § 7, stk. 2, i lov om autorisati-on af sundhedspersoner og om sundhedsfaglige virksomhed, beslutninger om skærpettilsyn efter Sundhedsloven samt fratagelser og indskrænkninger i lægers ordinationsretefter lov om udøvelse af lægegerning og lov om tandlæger.Jeg kan desuden oplyse, at det fremgår af § 11 i bekendtgørelse nr. 1365 af 15. decem-ber 2005 om offentliggørelse af afgørelser i klage- og tilsynssager på sundhedsområdet,at faglige påbud, beslutninger om skærpet tilsyn samt indskrænkninger i og fratagelse afordinationsretten offentliggøres med indholdet af det meddelte tilsynsindgreb, og såle-des at det fremgår, på hvilken baggrund indgrebet er meddelt. Af bestemmelsen frem-går det videre, at udover oplysninger om tilsynsindgrebet, skal offentliggørelsen inde-holde navn og titel på den sundhedsperson, som tilsynsafgørelsen angår fremgå. For atsikre en entydig identifikation kan sundhedspersonens autorisationsnummer, og fød-selsdato ved gruppen af sundhedspersoner uden autorisationsnummer offentliggøres.Af Sundhedsstyrelsens udtalelse fremgår det desuden, at offentliggørelsen sker både påwww.sundhed.dk og på Sundhedsstyrelsens hjemmeside www.sst.dk. Offentliggørelsensker ikke på Sundhedsstyrelsens autorisationsregister, men under ”styrelsens tilsynssa-ger”. Et link til dette punkt findes på autorisationsregistret, men beslutninger om fxskærpede tilsyn findes ikke i Sundhedsstyrelsens autorisationsregister.Ligeledes fremgår det af Sundhedsstyrelsens udtalelse, at baggrunden for at en sund-hedsperson der er underlagt skærpet tilsyn fjernes fra listen før perioden med det skær-pede tilsyn udløber, eksempelvis kan være, at sundhedspersonen afgår ved døden.Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens udtalelse.
Med venlig hilsen
3
Jakob Axel Nielsen / Jane Vinther Brøndum