Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
776035_0001.png
776035_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 16. december 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
BEA/ J.nr. 2009-8497
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 18. november2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 91 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Frederiksen (S).
Spørgsmål nr. 91:”Ministeren bedes redegøre for, hvordan det kan hænge sammen, at rege-ringen i regelforenklingsudspillet "Mere tid til velfærd" hævder, at enklerekrav til pædagogiske læreplaner vil spare kommunerne for 110 mio. kr. årligt,mens regeringen ved indførelsen af de pædagogiske læreplaner beregnedede årlige kommunale merudgifter til 5,5 mio. kr., jf. fremsættelsen af L124 idecember 2003, og herunder bedes ministeren redegøre for, hvordan kom-munerne kan modtage 5,5 mio. kr. til at indføre et tiltag, mens besparelsenforbundet med forenklingen af samme tiltag er 20 gange højere, ifølge rege-ringen?”
Svar:Forslagene i regeringens plan for mindre bureaukrati i kommuner og regio-ner: ”Mere tid til velfærd”, er blevet til på baggrund af et omfattende arbejdemed at identificere regler, der kan forenkles. Der er bl.a. taget udgangspunkti medarbejdernes erfaringer, og blandt medarbejdernes bidrag til arbejdet eren omfattende kortlægning af, hvor meget tid medarbejderne typisk brugerpå forskellige opgaver, der kendetegner deres hverdag.På dagtilbudsområdet har Deloitte gennemført kortlægningen af arbejdsti-den, baseret på erfaringer i 9 kommuner. Resultaterne af kortlægningen eroffentliggjort i april 2009 i rapporten ”Kortlægning og måling af administrativeopgaver på dagtilbudsområdet”. I rapporten indgår tidsforbrug for 6 medar-bejdergrupper: Institutionsleder, souschef, daglig leder, pædagog, pæda-gogmedhjælper og dagplejer. Tidsforbruget til pædagogiske læreplaner eropgjort selvstændigt i kortlægningen.
2
Opgørelsen af, hvor meget tid der kan frigøres til andre borgernære opgaver,er baseret på denne kortlægning. Ved beregningen af de frigjorte timer erder korrigeret for tidsforbrug til ferie, kurser, og andet fravær, f.eks. somfølge af sygdom. Ved beregningen af udgifterne i tilknytning til de frigjortetimer er der anvendt bruttotimelønnen ifølge de fælleskommunale løndata. Iopgørelsen indgår såvel forældrebetaling som kommunernes udgift. Anven-des den frigjorte tid på andre områder end dagtilbudsområdet, vil en del afde frigjorte ressourcer udmøntes via en reduktion i forældrebetalingen.Ved indførelsen af de pædagogiske læreplaner i 2004 blev kommunerneDUT-kompenseret med knap 16 mio. kr. i 2004 faldende til 8,5 mio. kr. i2006 og følgende år (2010 pl). DUT-kompensationen er inkl. overhead ogekskl. forældrebetaling. I beregningen er anvendt bruttotimelønnen ifølge defælleskommunale løndata, og indregnet tid til fravær som følge af ferie, kur-ser, sygdom mv.Hertil kommer finansiering af efteruddannelse af det pædagogiske persona-le, temadage for politikere og personale, inspirationsmaterialer samt andreinitiativer, der understøttede implementeringen og arbejdet.I tilknytning til dagtilbudsloven (august 2007) er kommunerne kompenseretmed 44 mio. kr. årligt (2010 pl) til den øgede indsats omkring evaluering afarbejdet med de pædagogiske læreplaner og krav om opfølgning fra kom-munalbestyrelsens side på evalueringerne af arbejdet med læreplanerne,samt til kommunernes og dagtilbuddenes orienteringspligt i forhold til Dan-marks Evalueringsinstitut (EVA).Den samlede kompensation i tilknytning til de pædagogiske læreplaner skalses i lyset af, at langt hovedparten af dagtilbuddene i forvejen udarbejdedeårsplaner eller virksomhedsplaner, som indholdsmæssigt delvist overlappe-de temaerne i de pædagogiske læreplaner. I overensstemmelse med prin-cipperne for DUT-kompensation er kommunerne kompenseret for merudgif-terne ved ændringen i reglerne, ikke de samlede udgifter.Jeg kan således afkræfte, at der er tale om en forskel på faktor 20 mellemde beregninger, der ligger til grund for frigørelse af ressourcer som følge afforslagene i regeringens plan for mindre bureaukrati, og de beregninger, derligger til grund for kommunernes arbejde med pædagogiske læreplaner vedDUT-kompensation.
Karen Ellemann/ Birgitte Olesen