Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 20. november 2009
JUB/ J.nr. 2009-8121
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4. november2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 67 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraRené Skau Björnsson (S).Spørgsmål nr. 67:”Vil socialministeren bekræfte, at der er optræk til besparelser på de regiona-le specialiserede tilbud til personer med et betydeligt handicap i RegionNordjylland, og i givet fald gøre konkret rede for, på hvilken måde disse be-sparelser vil få konsekvenser for de personer, der er omfattet af de regionalespecialiserede tilbud - på kort sigt og på lang sigt?”
Svar:Med kommunalreformen har kommunerne fået det fulde ansvar for områder-ne for udsatte børn og unge, handicappede samt udsatte voksne.Borgerne har krav på at modtage de tilbud, som lovgivningen foreskriver, ogsom kommunalbestyrelsen i forhold til den enkelte borger har truffet afgørel-se om. Dette gælder, uanset om kommunen leverer indsatsen selv, eller denleveres af andre, herunder af en region.Der har i de senere år været en kraftig udgiftsvækst på det specialiseredesocialområde. De kommunale serviceudgifter er i forbindelse med aftalerneom kommunernes økonomi blevet løftet flere gange med henvisning til ud-giftsudviklingen på området. Og senest i aftalen for 2010 løftes kommuner-nes udgiftsniveau med 800 mio. kr. fra 2009 og frem, med henvisning tiludviklingen på området. Dermed kan kommunerne fremadrettet fastholdedet nuværende udgiftsniveau. Derudover har kommunerne fået yderligere500 mio. kr. for 2010 til et generelt løft i serviceudgifterne.Det er den enkelte kommunalbestyrelses ansvar, under hensynstagen til deøkonomiske og lovgivningsmæssige rammer, at styre og prioritere udgifts-udviklingen i den samlede kommunale økonomi, herunder på sektorområder.
2
Den enkelte kommunalbestyrelse har således ansvaret for en målrettet sty-ring og prioritering af det specialiserede socialområde inden for lovgivnin-gens rammer.Driften af de regionale specialiserede tilbud er baseret på rammeaftaler mel-lem kommunerne og regionerne. Det fremgår således af § 6, stk. 2, i lov omsocial service, at regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal indgå en årligrammeaftale for regionsrådets etablering, tilpasning og udvikling af tilbud, ogat rammeaftalen drøftes og suppleres efter behov.Det fremgår af § 12 i bekendtgørelsen om rammeaftaler, at rammeaftalenskal indeholde oplysninger om takster for kommunernes køb af pladser ogindividuelle ydelser i tilknytning hertil. Den enkelte takst for kommunerneskøb af pladser og for individuelle ydelser i tilknytning hertil skal være fordeltpå en række omkostninger, f.eks. løn, udvikling og tilsyn. Reglerne om deelementer, der indgår i taksterne, er med til at sikre, at kommunerne og regi-onerne har en fælles forståelse af de ydelser og det serviceniveau, somregionerne skal levere i tilbuddene.Der er endvidere fastsat regler, der sikrer, at borgerne modtager de tilbud,de har krav på. Det fremgår således af § 148, stk. 1, i lov om social service,at kommunalbestyrelsen i opholdskommunen, jf. § 9-9 b i lov om retssikker-hed og administration på det sociale område, fører tilsyn med de tilbud, somkommunalbestyrelsen i opholdskommunen i forhold til den enkelte borgerhar truffet afgørelse om, jf. servicelovens § 3, stk. 1.Det fremgår endvidere af § 148, stk. 2, i lov om sociale service, at kommu-nalbestyrelsen i opholdskommunen, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område, løbende skal følge de enkelte sagerfor at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål. Kommunalbestyrelsenskal herunder være opmærksom på, om der er behov for at yde andre for-mer for hjælp.
Karen Ellemann/ Karin Ingemann