Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 17. november 2010
RKA/ J.nr. 2010-6044
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 24. september2010 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.660 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 660:”Vil ministeren venligst oplyse, hvilke initiativer ministeren og regeringen hariværksat overfor f.eks. østeuropæiske lande med henblik på at stoppe dereseksport af sociale problemer (f.eks. romaer og andre hjemløse EU borgere)til Danmark?”
Svar:Jeg kan som svar på spørgsmålet i forhold til socialområdet henvise til mittidligere svar på SOU Alm. del spørgsmål nr. 523 af 9. juni 2010, hvoraf detbl.a. fremgår, at EU’s investeringer i de nye medlemslande i form af EU’s2020-strategi og EU’s Socialfond er den rigtige og langsigtede måde athjælpe på, når det drejer sig om at løse grænseoverskridende sociale pro-blemer.Til brug for denne besvarelse har Integrationsministeriet endvidere oplyst, at:”Efter udlændingelovens § 25 a, stk. 2, nr. 3, kan en udlænding – herunderen EU-statsborger – som ikke har haft lovligt ophold i Danmark i længere tidend de sidste 6 måneder administrativt udvises, hvis hensynet til den offent-lige orden eller sikkerheds- eller sundhedsmæssige grunde tilsiger, at ud-lændingen ikke bør have ophold her i landet.Bestemmelsen anvendes bl.a. på tiggere, som opholder sig lovligt her i lan-det på visum eller på visumfrit ophold, og som tidligere har fået en strafferet-lig sanktion for betleri i form af en skriftlig advarsel, bøde eller frihedsstraf.
2
Det er en betingelse for, at udvisning kan finde sted, at den pågældende påny er pågrebet i forbindelse med tiggeri.Passivt tiggeri er ikke omfattet af bestemmelsen, da der skal foreligge enkonkret forstyrrelse af eller trussel imod den offentlige orden. Dette kan foreksempel være, at tiggeren fysisk forulemper forbipasserende ved at gribefat i dem eller lignende, mens den pågældende anmoder om penge.Bestemmelsen anvendes også på udlændinge, der har udøvet hærværkeller ved voldelig optræden har været til væsentlig gene for andre på grundaf beruselse eller under påvirkning af stoffer og har fået en skriftlig advarseleller bøde herfor. Er dette tilfældet i sager vedrørende udenlandske hjemlø-se, tiggere eller subsistensløse, bør denne bestemmelse anvendes.Efter udlændingelovens § 26, stk. 1, skal det ved en afgørelse om udvisningaltid vurderes, om en udvisning må antages at virke særlig belastende,navnlig på grund af de hensyn der er nævnt i bestemmelsen. Det drejer sigbl.a. om udlændingens tilknytning til henholdsvis Danmark og hjemlandet.Det er formentligt sjældent, at en udenlandsk hjemløs, tigger eller subsi-stensløs uden gyldig opholdstilladelse har en sådan tilknytning til Danmark,at udvisning må undlades.Hvis tiggeren eller den berusede/påvirkede er EU-/EØS-statsborger og op-holder sig lovligt her i landet som turister eller arbejdssøgende, kan der kunske udvisning efter bestemmelsen, når den pågældendes personlige tilste-deværelse eller adfærd udgør en reel, umiddelbar og tilstrækkelig alvorligtrussel mod grundlæggende samfundshensyn.Vedrørende forholdet til EU-reglerne, kan det oplyses, at der – under hen-syntagen til EU-rettens regler om fri bevægelighed – i alle tilfælde af udvis-ning af EU-statsborgere skal foretages en proportionalitetsafvejning af påden ene side det kriminelle forholds grovhed og på den anden side hensynettil de grundlæggende rettigheder i EU-retten, herunder EU-statsborgeres rettil at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område.Vedrørende forholdet til menneskerettighederne kan det oplyses, at der i alletilfælde af afgørelser om udvisning skal foretages en proportionalitetsvurde-ring efter udlændingelovens § 26. Det er forudsat i lovbemærkningerne tilbestemmelsen, at der undlades at træffe afgørelser om udvisning i det om-fang, dette følger af Danmarks internationale forpligtelser, herunder DenEuropæiske Menneskerettighedskonvention.Lovgrundlag vedrørende hjemsendelse af nordiske statsborgereReglerne for hjemsendelse af nordiske statsborger følger af lov om aktivsocialpolitik § 3, stk. 4-5, at reglerne om bortfald af opholdsret samt heraf
3
medfølgende udrejsepligt følger af udlændingelovens § 18 og § 30, og atbegrænsningerne i hjemsendelse af nordiske statsborgere på grund af ved-kommendes behov for social bistand følger af lov om aktiv socialpolitik § 3,stk. 6 samt bekendtgørelse af Nordisk Konvention af 14. juni 1994.Det følger af § 1 i udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 10. au-gust 2009, som senest er ændret ved lov nr. 1511 af 27. december 2009, atstatsborgere i Finland, Island, Norge og Sverige uden tilladelse kan indrejseog opholde sig her i landet.Efter udlændingelovens § 18 bortfalder retten til ophold her i landet, når deraf forsørgelsesmæssige grunde er truffet afgørelse om, at en udlænding, derikke har de fornødne midler til sit underhold, skal hjemsendes.Efter udlændingelovens § 30, stk. 1, skal en udlænding, der efter reglerne iudlændingelovens kapitel 1 og 3-5 a ikke har ret til at opholde sig her i lan-det, udrejse af landet. Såfremt udlændingen ikke udrejser frivilligt, dragerpolitiet omsorg for udrejsen, jf. udlændingelovens § 30, stk. 2, pkt. 1.For så vidt angår de situationer, hvor en nordisk statsborgers opholdsretefter udlændingelovens § 18 bortfalder, kan Familiesammenføringskontorethenvise til reglerne om hjemsendelse af nordiske statsborgere efter lov omaktiv socialpolitik § 3, stk. 1-6, jf. lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober2009, som senest er senest ændret ved lov nr. 1508 af 27. december 2009.Det følger af lov om aktiv socialpolitik § 3, stk. 1, at enhver, der opholder siglovligt her i landet, har ret til hjælp efter denne lov.Efter lov om aktiv socialpolitik § 3, stk. 2, skal modtageren for at få vedva-rende hjælp til forsørgelse1) være dansk statsborger,2) være statsborger i en EU/EØS-medlemsstat eller familiemedlem til ensådan og være berettiget til ophold efter fællesskabsretlige regler el-ler3) være omfattet af en aftale efter § 4Efter lov om aktiv social politik § 3, stk. 3, anses hjælp til forsørgelse forvedvarende, hvis den er ydet i mere end ½ år eller må påregnes at ville varemere end ½ år.Efter lov om aktiv socialpolitik § 3, stk. 4, pkt.1, skal Udlændingeservice, hvisen udlænding, der ikke er omfattet af stk. 2, nr. 2 eller 3, får behov for vedva-rende hjælp, afgøre om udlændingen skal hjemsendes.Efter lov om aktiv socialpolitik § 3, stk. 5, kan personer, der er omfattet afden nordiske konvention om social bistand og sociale tjenester, ikke hjem-sendes, hvis de lovligt har boet her i landet i mere end de sidste 3 år.”
4
For så vidt angår den politimæssige indsats i forhold til f.eks. hjemløse udenlovligt ophold vedrører dette Justitsministeriets ressort.
Benedikte Kiær/ Rune Kamstrup