Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 18. oktober 2010
RVA/ J.nr. 2010-6044
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 24. september2010 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.659 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 659:”Vil ministeren medvirke til at sikre, at flere kommuner fører skærpet kontrolmed privat hjemmepleje efter afsløringerne i Vollsmose i Odense, jf. "Million-svindel med hjemmehjælp i Odense" fra dr.dk den 21. september 201023:32?”
Svar:Kommunalbestyrelsen er ifølge servicelovens § 83 forpligtet til at tilbydepersonlig og praktisk hjælp i hjemmet til personer, som på grund af midlerti-digt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige socialeproblemer ikke selv kan udføre disse opgaver. Efter servicelovens § 94 kanen borger, som er berettiget til hjælp efter lovens § 83 om personlig og prak-tisk hjælp, vælge selv at udpege en person til at udføre hjælpen for borge-ren. Herefter skal kommunalbestyrelsen godkende personen samt indgåkontrakt med den pågældende om opgavens omfang og indhold, leverance-sikkerhed samt betaling mv. Kommunen er dermed arbejdsgiver i forhold tilden udpegede og godkendte person og udbetaler derfor løn og udøver in-struktionsbeføjelser over for den pågældende.Kommunen skal stille de samme kvalitetskrav til alle leverandører af hjem-mepleje, uanset om leverandøren er kommunal, privat eller en person, somborgeren selv har udpeget. Kommunen skal ligeledes sørge for, at kvalitets-kravene afspejler den standard for indholdet og leveringen af hjemmeplejen,som kommunalbestyrelsen har besluttet, der skal være i kommunen.
2
Efter retssikkerhedslovens § 16 har kommunalbestyrelsen pligt til at føretilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses. Tilsynet omfatter bådeindholdet af tilbuddene og den måde, opgaverne udføres på, uanset om deter en person, borgeren selv har udpeget, der konkret udfører opgaverne forkommunen, eller det er den kommunale eller private hjemmepleje. Kommu-nalbestyrelsen har dermed pligt til at føre tilsyn med, at hjemmeplejeopga-verne løses med den kvalitet – både fagligt og økonomisk – som den indenfor lovgivningens rammer har besluttet, der skal være i kommunen, samt atalle modtagere får den hjælp, som de har krav på i henhold til afgørelsen.Kontrolopgaven er således allerede i dag obligatorisk for kommunerne. Deter naturligvis vigtigt, at den udpegede person pålægges at indberette bådebedring og forværring i modtagerens funktionsevne til kommunen, således atafgørelsen kan justeres efter det aktuelle behov eller, hvis hjælpen helt skalophøre.KL og Socialministeriet er i øjeblikket ved at kortlægge kommunernes prak-sis for tilsyn og opfølgning med personlig og praktisk hjælp til borgere i egethjem. Denne kortlægning afdækker, hvordan kommunerne opfylder deresforpligtelse til at føre tilsyn og følge op, uanset hvem der måtte udføre hjæl-pen til borgeren på kommunens vegne.Formålet med kortlægningen er dels at skabe overblik over kommunernespraksis for at få udbredt de gode eksempler og metoder. Dels at skabegrundlag for en drøftelse af den nuværende praksis og eventuelle behov fornye initiativer på området. Det vil i den forbindelse være naturligt at lade ensag, som beskrevet i spørgsmålet, indgå i de videre overvejelser.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen