Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
900271_0001.png
900271_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 11. oktober 2010
Fax. 3393 2518E-mail sm@sm.dk
EJB/ J.nr. 2010-6000
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22.september2010 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.656 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 656:”Hvordan forholder ministeren sig til, at hørehæmmede borgere må vente 6måneder på en bevilling, idet kommuner som Ikast-Brande har indført sags-behandlingstid på hjælpemiddelområdet på 6 måneder?”
Svar:På det sociale område er det fastsat i § 3, stk. 1, i lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område, at kommunalbestyrelsen skal behand-le spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, omder er ret til hjælp og i så fald hvilken.Reglen skal på den ene side imødekomme borgernes rimelige ønske om atfå svar hurtigt og på den anden side ses i sammenhæng med lokale priorite-ringer af, hvordan de samlede ressourcer bedst anvendes.Kommunalbestyrelsen skal efter § 3, stk. 2, på de enkelte sagsområder fast-sætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, tilafgørelse skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis fristen ikke kanoverholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvor-når ansøgeren kan forvente en afgørelse.Bestemmelsen indebærer, at hver enkelt kommune skal beslutte, hvordankommunens service skal være på det enkelte område.
2
Frister kan være længere for typer af sager, som erfaringsmæssigt kræverlængere tid, før der kan træffes en afgørelse og kortere for sager, der sæd-vanligvis kan afgøres på kort tid.Der er således ikke efter de gældende regler fastsat generelle frister for,hvornår afgørelser skal foreligge eller faste rammer for de tidsfrister, kom-munerne kan fastsætte på de enkelte områder, idet fristernes længde vilbero på såvel sagernes karakter og det serviceniveau, der lokalt er fastlagtaf kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune.En helt uforholdsmæssig lang sagsbehandlingstid vil imidlertid kunne side-stilles med et afslag med den virkning, at klageinstansen, det vil sige detsociale nævn, kan behandle sagen. Det vil bero på en konkret vurdering idet enkelte tilfælde, om sagsbehandlingstiden har en sådan længde.Jeg er enig i, at der fortsat er behov for hele tiden at fokusere på at nedbrin-ge ventetiderne.
Benedikte Kiær/ Dorte Bech Vizard