Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
903733_0001.png
903733_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 18. oktober 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
mmp/ J.nr. 2010-6532
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. september2010 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.648 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Marie Geisler Andersen (RV)
Spørgsmål nr. 648:Vil ministeren på baggrund af henvendelsen på SOU alm. del - bilag 371redegøre for, om ministeren er af den holdning, at kommunerne skal gøre,hvad de kan for at støtte forældre i forældrerollen, før en eventuel fjernelseaf barnet kan komme på tale, og i bekræftende fald mener ministeren, atdette er sket i den pågældende sag?Svar:Jeg kan som minister ikke gå ind i den konkrete sag, og derfor er mit svar afmere generel karakter.Særlig støtte til børn og unge skal i hvert enkelt tilfælde udformes på bag-grund af en konkret vurdering af det enkelte barns eller den enkelte ungesog familiens forhold. Barnets eller den unges vanskeligheder skal så vidtmuligt løses i samarbejde med familien og med dennes medvirken. Kommu-nalbestyrelsen skal således overveje, hvordan der kan ske en systematiskinddragelse af familie og netværk.Når det antages, at et barn eller ung trænger til særlig støtte, skal kommu-nalbestyrelsen undersøge barnets eller den unges forhold, herunder skalkommunalbestyrelsen også afdække ressourcer og problemer hos barnet,familien og netværket. På baggrund af denne undersøgelse kan kommunal-bestyrelsen træffe afgørelse om foranstaltninger, når det må anses for atvære af væsentlig betydning af hensyn til barnets eller en unges særligebehov for støtte. Det kan f.eks. være familiebehandling eller anden hjælp derhar til formål at yde rådgivning, behandling og praktisk og pædagogisk støt-te.
2
Det er vigtigt at understrege, at kommunalbestyrelsen altid skal vælge deneller de mindst indgribende formålstjenlige foranstaltninger, som kan løse deproblemer der er.Endvidere kan kommunalbestyrelsen, ud fra en konkret vurdering, tilbydehjælp, omsorg eller socialpædagogisk bistand i form af støtte samt optræ-ning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov herforpå grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særligesociale problemer.En beslutning om at anbringe et barn uden for hjemmet uden samtykke fraforældrene er et alvorligt indgreb i familien og kan derfor kun ske efter loven,når der er en åbenbar risiko for skade på barnets sundhed eller udvikling, ogdisse problemer ikke kan løses under barnets ophold i hjemmet.I den forbindelse har forældremyndighedsindehaveren, der er part i en sagom tvangsmæssige foranstaltninger, ret til gratis advokatbistand. Det er førstog fremmest tænkt som støtte til forældremyndighedsindehaveren i forbin-delse med mødet i børn og unge-udvalget, således at det sikres, at foræl-drene får tilstrækkelig adgang til at gøre indsigelse med hensyn til sagensfaktiske og retlige omstændigheder, inden der træffes afgørelse om tvangs-mæssige foranstaltninger.Børne- og ungeudvalgets afgørelser om anbringelser uden for hjemme udensamtykke kan indbringes for Ankestyrelsen.
Benedikte Kiær/ Lars Møller Christiansen