Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 17. september 2010
ECO/ J.nr. 2010-5086
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. august2010 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.628 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Frederiksen (S)
Spørgsmål nr. 628:”Hvad vil ministeren gøre for at rette op på manglerne i undervisningsindsat-sen for unge på sikrede institutioner som dokumenteres med DPU-rapporten"Fra udsat til motiveret" samt skabe ordentlige rammer for det arbejde, derpt. pågår i regi af Danske Regioner i forhold til at forbedre undervisningen forunge anbragt på sikrede institutioner, herunder sikre fysiske rammer forundervisningen, at antallet af undervisningstimer er tilstrækkeligt, samt atalle unge på sikrede institutioner får samme undervisningstilbud, således atde unge efter endt anbringelse er klædt på til et aktivt liv som samfundsbor-gere?”
Svar:Da unge på sikrede institutioner er omfattet af reglerne om undervisning ifolkeskoleloven, og regionerne har ansvaret for undervisningen, har Social-ministeriet til brug for besvarelse af spørgsmålet anmodet om bidrag fraUndervisningsministeriet og Danske Regioner.Undervisningsministeriet har oplyst følgende:”Efter folkeskolelovens § 22, stk. 5, finder undervisningen på et anbringel-sessted, herunder en sikret institution, sted efter overenskomst mellem denkommune, hvor institutionen ligger, og den sikrede institution.
2
Undervisningen på den sikrede institution skal efter overenskomsten stå målmed folkeskolens undervisning, herunder leve op til bestemmelserne omminimumstimetal og folkeskolens fagrække.Det er de kommuner, som institutionerne ligger i, der fører tilsyn med under-visningen på de enkelte sikrede institutioner, der alle på nær én drives afregionerne.Rapporten, ”Fra udsat til motiveret”, der er udarbejdet for Danske Regioneraf Danmarks Pædagogiske Universitetsskole under Århus Universitet, viser,at undervisningen på de sikrede institutioner er mangelfuld.Danske Regioner har ved offentliggørelsen af rapporten tilkendegivet, at devil udarbejde et nyt fælles koncept for undervisningen på de sikrede instituti-oner.I den forbindelse vil Undervisningsministeriet indkalde Danske Regioner, KLog Socialministeriet til en drøftelse af, hvordan det sikres, at de unge i denundervisningspligtige alder på de sikrede institutioner får en undervisning,der står mål med folkeskolens undervisning.”Danske regioner har oplyst, at de på baggrund af undersøgelsen ”Fra udsattil motiveret” har ”besluttet, at:Sikre, at det er obligatorisk at gå i skole på alle sikrede institutioner.Nedsætte en arbejdsgruppe af regionale repræsentanter (undervise-re, forstandere og stabsfolk), som skal beskrive et nyt koncept forundervisningen på de sikrede institutioner. Arbejdsgruppen frem-lægger et kommissorium i slutningen af september, og deres arbej-de forventes afsluttet først i 2011. Efterfølgende følger et arbejdemed at implementere det nye koncept på institutionerne.Oprette et digitalt netværk for underviserne på de sikrede institutio-ner, sådan som det foreslås i rapporten. Det digitale netværk har tilformål at skabe mere kontakt og vidensdeling mellem undervisernepå de sikrede institutioner, f.eks. omkring undervisningsplaner, un-dervisningsmateriale, forskning, arrangementer m.v.
Da det ifølge loven er den sikrede institutions beliggenhedskommunes an-svar at sikre, at den unge får undervisning i tråd med folkeskoleloven, vilDanske Regioner kontakte KL med henblik på et samarbejde om den yderli-gere udvikling af undervisningen på de sikrede institutioner”
3
Jeg henholder mig til oplysningerne fra henholdsvis Danske Regioner ogUndervisningsministeriet, idet jeg forventer, at de beskrevne initiativer vilsikre, at alle unge på de sikrede institutioner får et undervisningstilbud, og atundervisningen lever op til kravene i folkeskoleloven.
Benedikte Kiær/ Anders Lynge Madsen