Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
893299_0001.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato: 24. september 2010Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 5. august 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 615(SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Frederiksen(S).Spørgsmål nr. 615:”Ministeren bedes redegøre for metoderne til at diagnosticere udviklings-hæmmede i åndssvageforsorgen perioden 1929-1967 samt forskellen i dissemetoder i forhold til de metoder, der anvendes i dag?”
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JUB/ J.nr. 2010-4746
Svar:Jeg har til brug for besvarelsen den 15. september 2010 modtaget følgendebidrag fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet:”Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i anledning af spørgsmål indhentetnedenstående oplysninger fra Sundhedsstyrelsen, som ministeriet kan hen-holde sig til:Opfattelsen af, hvad det vil sige at være udviklingshæmmet har været skif-tende gennem det 20. århundrede. I perioden 1929-1967 har mental retarde-ring imidlertid stort set uændret været opfattet som en medfødt eller tidligerhvervet tilstand med betydeligt nedsatte intellektuelle ressourcer. Diagno-sticering af udviklingshæmning var dels en opgave for de få børnepsykiatri-ske afdelinger og for pædiatriske afdelinger, dels for Statens Åndssvagefor-sorg, der blev nedlagt 31. december 1979. Her havde man særlige forud-sætninger specielt for vurdering af grænsetilfælde. Diagnosticeringen byg-gede på klinisk undersøgelse, indhentede oplysninger fra forældre, skoleosv., og der suppleredes ofte med IQ-tester, der dog i perioden var dårligteller slet ikke standardiserede efter danske forhold.De diagnostiske metoder, der anvendes i dag, adskiller sig ikke principielt frade metoder, der har været anvendt i den første del af det 20. århundrede.Imidlertid har definitionerne af udviklingshæmning siden 1974 været skiftevislægeligt, socialt og nu psykologisk orienterede. Det er også i vidt omfangandre faggrupper, der diagnosticerer udviklingshæmning i dag. De diagno-stiske redskaber, især de testpsykologiske, er siden 1967 udviklede og forfi-nede.
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann