Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 20. august 2010
SSC/ J.nr. 2010-4898
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 27. juli 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 609(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Spørgsmål nr. 609:”Er det efter ministerens opfattelse rimeligt, hvis man på et plejehjem opdelerbetaling for maden, så de der har råd får serveret dessert, mens de der ikkehar råd må se på at de andre spiser dessert?”
Svar:Kommunalbestyrelsen har efter servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, pligt til atsikre, at personer, der midlertidigt eller varigt har behov herfor, får tilbudtmadservice. Kommunalbestyrelsens tilbud om madservice skal være tilpas-set den enkeltes behov og have den rette næringsværdi.Kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar for tilrettelæggelsen afdenne hjælp. For så vidt angår borgere, der bor på plejehjem, skal der væretale om tilbud om madservice som en døgnplejeydelse, som borgeren visite-res til af den kommunale myndighed.Kommunalbestyrelsen må ved fastsættelse af taksten for betalingen formadservice efter lov om social service § 83 i plejeboliger og plejehjem, botil-bud efter lov om social service §§ 107 og 108 og lignende boligenheder,hvortil der er knyttet omsorgs- og servicefunktioner med tilhørende persona-le, herunder friplejeboliger, højst opkræve 3.111 kroner pr. måned for fuldforplejning i 2010. Det er således ikke muligt at opkræve mere i betaling pr.måned for fuld forplejning hos beboere, der er visiteret til madservice i disseboformer end denne maksimale beløbsgrænse tilsiger. Beløbet reguleresårligt efter lov om en satsreguleringsprocent.
2
Dog må kommunalbestyrelsen fortsat ikke opkræve mere i betaling for til-buddet om madservice end ydelsens produktions- og leveringsomkostningerkan begrunde. Dvs. at såfremt produktions- og leveringsomkostningerneudgør et lavere beløb end den maksimale beløbsgrænse, er det produktions-og leveringsomkostningerne, der udgør overgrænsen for takstens størrelse.Ved midlertidige ophold på mindre end en måneds varighed i de boformer,der er omfattet af bekendtgørelsens § 1, stk. 3, fastsættes betalingen ved enforholdsmæssig reduktion af det maksimale beløb. Der kan f.eks. være taleom botilbud efter lov om social service § 107, og der kan være tale om af-lastningsophold efter § 84, hvor modtageren ligeledes er visiteret til madser-vice efter lov om social service § 83.Loftet gælder uanset modtagerens indkomst- og formueforhold. Kommunal-bestyrelserne har mulighed for at nedbringe egenbetalingens størrelse yder-ligere ved at give tilskud til madserviceordningerne.Det er formålet med loftet at sikre en beløbsgrænse for, hvor meget beboe-ren maksimalt kan komme til at betale pr. måned for kommunens tilbud ommadserviceordninger. Kommunerne er kompenseret for det indførte loft viaen regulering i bloktilskuddet på 55 mio. kr. i 2009 og 110 mio. kr. årligt fra2010. Som det fremgår af Aftaler om kommunernes økonomi for 2010, erregeringen og KL enige om, at loftet over egenbetalingen ikke påvirker ram-merne for kommunernes muligheder for at fastholde og udvikle niveauet forden mad, der leveres til ældre i plejeboliger og plejehjem mv.Det er den enkelte kommunalbestyrelse, der – som en del af det kommunaleselvstyre - træffer beslutning om serviceniveauet i kommunen, herunder omstandarder for fuld forplejning. Som det fremgår af bemærkningerne til lov-forslaget om et loft over egenbetalingen for madservice i plejeboliger mv.,har borgere, der bor på plejehjem mv., ofte ikke praktisk mulighed for atbenytte alternativer til den service, der tilbydes i det tilbud, de er visiteret til.Disse modtagere kan have vanskeligt ved selv at tilrettelægge dagens målti-der. Hensynet til, at der kan være tale om personer med behov for omfatten-de pleje og omsorg, bør først og fremmest komme til udtryk ved, at kommu-nalbestyrelsen stiller de nødvendige tilbud til rådighed for modtagerne.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen