Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 19. august 2010
KVJ/ J.nr. 2010-4529
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 27. juli 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 608(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).
Spørgsmål nr. 608:”Ses i lyset af at handicaporganisationerne ikke har været inddraget i beslut-ninger vedrørende den nationale handicappolitik, der er aftalt hhv. i forbin-delse med regeringens genopretningsplan eller aftalen mellem finansmini-steren og KL fra juni 2010, bedes ministeren, som koordinerende minister påhandicapområdet og med ansvar for handicapkonventionen, redegøre for,hvordan man skal forstå handicapkonventionens krav om inddragelse afhandicaporganisationerne i forbindelse med fastlæggelse af den nationalehandicappolitik, jf. handicapkonventionens artikel 4.”
Svar:Det er en generel forpligtelse efter FN’s handicapkonventions artikel 4, at dersker en inddragelse af handicaporganisationerne i forbindelse med fastlæg-gelsen af den nationale handicappolitik.Inddragelsen af handicaporganisationerne har også været en væsentlig delaf grundlaget for udviklingen af dansk handicappolitik igennem en lang år-række. Der er således en stærk tradition for, at handicaporganisationernebliver rådført i de forskellige dele af politikudviklingen. Det er et princip, derikke er nyt i dansk handicappolitik, og som nu også er understreget i handi-capkonventionen.Det er imidlertid regeringen og Folketinget, der i sidste ende er ansvarlige forfastlæggelsen af den nationale handicappolitik. Der vil derfor være tilfælde,hvor handicaporganisationerne ikke inddrages direkte i de politiske aftaler,
2
der indgås. Det betyder dog ikke, at handicaporganisationerne ikke bliverinddraget, når de politiske aftaler skal føres ud i livet.I forbindelse med den lovgivningsmæssige udmøntning af disse aftaler råd-fører regeringen sig således med handicaporganisationerne gennem denalmindelige høringsproces, der finder sted forud for fremsættelse af lovfors-lag for Folketinget. Dette er også tilfældet i forbindelse med lovgivningsinitia-tiverne til udmøntning af de elementer afAftaler om den kommunale og regi-onale økonomi for 2011ogAftale om genopretning af dansk økonomi,derhar relevans for handicapområdet. I forbindelse med behandlingen af lov-forslag rådfører Folketinget sig desuden ofte med handicaporganisationerne.Det er derfor min overbevisning, at den tradition, vi har i dansk handicappoli-tik, for at inddrage organisationerne i udviklingen af den nationale politik påområdet, er i fuld overensstemmelse med den forpligtelse, der følger af FN’shandicapkonventions artikel 4.
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann