Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 26. november 2009
LRH/ J.nr. 2009-8144
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 3. november2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 60 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraLone Dybkjær (RV)
Spørgsmål nr. 60:”I forlængelse af ministerens besvarelse af spørgsmål nr. S 169, hvoraf detblandt andet fremgår, at ”hvis en kommune ikke overholder sine forpligtelserefter lovgivningen, har det kommunale tilsyn derimod efter reglerne i denkommunale styrelseslov visse sanktionsmuligheder over for kommunen”,bedes ministerens oplyse, om det er Det sociale Nævn, der i givet fald harpligt til at oversende en sag til Det Kommunale Tilsyn, eller om Det Kommu-nale Tilsyns behandling af en sådan problemstilling beror på, at den enkelteborger har kendskab til, at kommunens eventuelle lovovertrædelse ikke er etenkeltstående tilfælde?”Svar:Jeg kan generelt oplyse, at tilsynet med kommunerne varetages af statsfor-valtningen i den region, hvori kommunen er beliggende. Statsforvaltningenfører tilsyn med, at kommunen overholder den lovgivning, der særligt gælderfor offentlige myndigheder. Statsforvaltningens tilsyn viger, hvis der er ensærlig klage- eller tilsynsmyndighed, der kan tage eller har taget stilling tilden pågældende sag. Det gælder uanset, hvilke reaktionsmuligheder denpågældende klage- eller tilsynsmyndighed har i den pågældende sag. Stats-forvaltningen har efter kommunestyrelsesloven følgende reaktionsmulighe-der: Afgivelse af vejledende udtalelse, annullation og suspension af kommu-nalbestyrelsens beslutninger, anlæggelse af erstatningssag, erstatningsretligbod, tvangsbøder samt anlæggelse af anerkendelsessøgsmål.Som oplyst i besvarelsen af spørgsmål nr. S 169 påser Det sociale Nævn,om kommunen overholder retssikkerhedsbekendtgørelsens frist på fire ugerfor at genvurdere en afgørelse og inden for samme frist at sende genvurde-
2
ringen med en begrundelse til Det Sociale Nævn, hvis kommunen ikke kangive klageren medhold (remonstrationsfristen). Statsforvaltningen, det kom-munale tilsyn, kan på denne baggrund ikke som led i tilsynet tage stilling tilen kommunes overholdelse af remonstrationsfristen i den enkelte sag.Statsforvaltningen vil dog kunne tage stilling til, om en kommunes generellebeslutninger og praksis er i overensstemmelse med lovgivningen. Såfremten kommunes generelle tilrettelæggelse af et sagsområde ikke er i overens-stemmelse med lovgivningen, vil statsforvaltningen således kunne påsedette.Det følger af retssikkerhedsloven, at de sociale nævns afgørelse kan gå udpå afvisning, stadfæstelse, hjemvisning, ophævelse eller ændring af denafgørelse, der er klaget over. Opregningen er udtømmende. Hvis der påbaggrund af et nævns behandling af klagesager tegner sig et billede af, aten kommune generelt ikke overholder remonstrationsfristen i retssikker-hedsbekendtgørelsen, vil det være sagligt, hvis nævnet henleder det kom-munale tilsyns opmærksomhed herpå. Nævnet har imidlertid ikke pligt hertil.Statsforvaltningen beslutter selv, om der er tilstrækkeligt grundlag for at rejseen tilsynssag. En henvendelse fra en borger er hverken en nødvendig elleren tilstrækkelig forudsætning herfor. Sagsrejsning kan således f.eks. ogsåske på baggrund af henvendelser fra andre myndigheder eller på baggrundaf omtale i pressen.Statsforvaltningens tilsyn er pligtmæssigt i den forstand, at statsforvaltningenhar pligt til at undersøge en sag nærmere, hvis der foreligger oplysninger,som giver grund til at antage, at der er en vis sandsynlighed for en ulovlig-hed, som ikke er bagatelagtig. Statsforvaltningen vurderer, hvilken reaktionder vil være nødvendig i den konkrete situation.Kopi af besvarelsen er sendt til Statsforvaltningen Hovedstaden.
Karen Ellemann/ Mette Kryger Gram