Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
879943_0001.png
879943_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 12. august 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
EB/ J.nr. 2010-4424
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 19. juli 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 597(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF)
Spørgsmål nr. 597:”Vil ministeren oplyse hvor mange boligforeninger, der har indført eller erigang med at indføre regler, der tager sit udgangspunkt i islamiske religiøseog/eller islamiske kulturelle regler og normer?”
Svar:Jeg går ud fra, at der med spørgsmålet sigtes til husordensreglerne. Social-ministeriet har ikke kendskab til, hvordan husordenerne ser ud i de enkelteboligafdelinger i landets boligorganisationer.Jeg kan generelt oplyse, at beslutninger i en almen boligorganisation træffesefter de beboerdemokratiske regler. Det fremgår af almenboligloven, at deter afdelingsmødet i den enkelte afdeling, der fastsætter afdelingens husor-den. En boligorganisation bestående af 10 afdelinger kan således have 10forskellige husordener. At det er afdelingsmødet, der har denne kompeten-ce, giver mulighed for, at husordenen til hver en tid kan afspejle de lokaleforhold.Der er ikke regler for, hvilke forhold en husorden skal regulere, men denindeholder typisk bestemmelser om beboernes brug af det lejede og afdelin-gens fællesfaciliteter som f.eks. bestemmelser om, hvorvidt det er tilladt atholde husdyr og bestemmelser om brugen af afdelingens vaskekælder, par-keringspladser m.v. Herudover kan en husorden indeholde generelle ad-færdsregler – f.eks. regler om, at beboerne ikke må udøve truende adfærdover for afdelingens ansatte og andre beboere. Der vil formentlig også kun-
2
ne fastsættes et forbud mod indtagelse af alkohol på afdelingens fællesarea-ler. Det er i den forbindelse vigtigt at være opmærksom på, at en husorden-sovertrædelse ikke i sig selv giver grundlag for opsigelse af lejeaftalen. Forat udlejeren kan opsige en lejer kræves det nemlig, at der foreligger en opsi-gelsesgrund – det vil for så vidt angår husordensovertrædelser sige, at leje-ren skal have tilsidesat god skik og orden på en af de bestemte måder, derer nævnt i almenlejeloven. Dette er f.eks. tilfældet, når lejerens adfærd kanvære til fare for ejendommen eller udlejeren, dennes ansatte, lejere i ejen-dommen eller andre, der lovligt færdes i ejendommen, eller når lejeren ud-øver uacceptabel støj til væsentlig gene for de pågældende personer i formaf uacceptabelt støjende menneskelig adfærd, stærk musikstøj eller stærkmaskinstøj. For disse to eksemplers vedkommende er det tillige en betingel-se for at blive sagt op, at forholdet er af en sådan karakter, at lejerens flyt-ning er påkrævet.Der skal som udgangspunkt gælde de samme regler for alle afdelingensbeboere, og der må ikke diskrimineres over for bestemte grupper begrundet irace eller etnisk oprindelse m.v. ved at fastsætte særlige regler for sådannegrupper. Der må dog efter min opfattelse kunne fastsættes forskellige reglerfor forskellige dele af afdelingen, hvis der er saglige grunde dertil. Hvis enafdeling f.eks. består af en etageejendom og flere fritliggende huse, behøverder efter min opfattelse ikke nødvendigvis gælde de samme regler for allebeboerne.
Benedikte Kiær/ Mikael Lynnerup Kristensen