Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
877548_0001.png
877548_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 26. juli 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
MIE/ J.nr. 2010-4039
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 6. juli 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 588(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF)
Spørgsmål nr. 588:”Kan ministeren oplyse, hvordan den enkelte ældre og pårørende konkretved/eller kan få viden om, hvor lang tid hjemmeplejen skal være hos denældre og yde hjælp, således at den ældre eller de pårørende kan klage, hvisdet er nødvendigt?”
Svar:Når en borger får behov for hjælp, visiteres borgeren ikke til hjælp af en be-stemt varighed, men til konkrete ydelser, fx hjælp til støvsugning eller hjælptil at komme i bad. Borgeren oplyses i forbindelse med afgørelsen om, hvilkeydelser borgeren er visiteret til.De kvalitetsstandarder, som kommunalbestyrelsen årligt skal udarbejde ogoffentliggøre for ydelserne personlig og praktisk hjælp, skal beskrive indhol-det, omfanget og udførelsen af den hjælp, som borgeren kan forvente atmodtage. Kvalitetsstandarderne skal sikre, at borgeren kender sine rettighe-der, og skal skabe gennemsigtighed om det politisk fastsatte serviceniveau.Det er den enkelte kommunalbestyrelses ansvar, at der er afsat tilstrækkeli-ge ressourcer i form af tid og kvalificeret personale til at udføre hjælpen ioverensstemmelse med kvalitetsstandarderne. I den forbindelse arbejderkommunerne med nogle forventede tidsrammer for ydelserne som en del afden daglige tilrettelæggelse af hjælpen og den overordnede styring af områ-det.
2
Mener en borger ikke at modtage den hjælp, som borgeren er visiteret oghar ret til, kan borgeren klage. Klagen rettes direkte til kommunalbestyrelsen.Kommunalbestyrelsen har pligt til at følge op på, om kommunens leverandø-rer leverer hjælpen i overensstemmelse med de kvalitetskrav, som kommu-nalbestyrelsen har stillet til sine såvel kommunale som private leverandører.
Benedikte Kiær/ Mie Henriette Eriksen