Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
876993_0001.png
876993_0002.png
876993_0003.png
876993_0004.png
876993_0005.png
876993_0006.png
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
NOTAT
16-07-2010Sagsnr.2010-105047
Redegørelse om hjemmeplejen i Københavns KommunensSundheds- og OmsorgsforvaltningDen 6. juli 2010 har Københavns Kommune modtaget anmodning omen redegørelse fra Socialministeriet. Baggrunden for anmodningen erTV2 nyhedernes indslag søndag den 4. juli 2010.Redegørelsen skal indeholde 3 dele:1. en redegørelse for sagens forløb, hvor kommunen bl.a. bedessvare på, hvornår kommunen fik kendskab til problemet,2. hvilke initiativer kommunen efterfølgende har taget,3. hvilke fremadrettede tiltag kommunen agter at tage medhenblik på at undgå lignende sager i fremtiden.Nedenfor giver Sundheds- og Omsorgsforvaltningens en redegørelsefor de tre dele. De tre dele inddeler redegørelsen i en overordnetkronologi. I del 1 redegøres for forløb indtil 1. juli, del 2 forløber fremtil 17. august 2010, og endelig forholder del 3 sig til handlinger efterden 17. august 2010.Redegørelsen tager udgangspunkt i 3 klip vist på TV2 den 4. og 5. juli2010. Klippene viser en række episoder ved aftenplejen vedhjemmeplejeenheden på Haandværkerforeningens plejehjem.Episoderne viser, at hjemmeplejens interne styring og kontrol ikke harværet tilstrækkelig, og at medarbejdere som følge heraf har anvendtdele af arbejdstiden med private gøremål og ikke har overholdtretningslinjerne for tidsregistrering.Den 1. juli 2010 blev Sundheds- og Omsorgsforvaltningen præsenteretfor de 3 klip vist på TV2. Forvaltningen har ikke haftforhåndskendskab til den snyd, der blev præsenteret i de 3 klip.Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har ved efterfølgende samtalermed identificerede medarbejdere i de 3 klip fået bekræftet, atovenstående har været reelle problemer i aftenplejen vedhjemmeplejeenheden. Forvaltningen har ikke identificeretomsorgssvigt af borgerne i optagelserne eller i den opfølgendeundersøgelse af borgerne tilknyttet aftenplejen.
Dokumentnr.2010-480618
Sekretariatet - RådhusRådhuset1599 København VTelefon3366 2550E-mail[email protected]www.kk.dk
Del 1: Redegørelse for sagens forløbSundheds- og Omsorgsforvaltningen har inden 1. juli 2010 væretopmærksom på, at der har været manglende ledelseskraft i ledelsen afhjemmeplejeenheden på Haandværkerforeningens plejehjem.
Opmærksomheden på problemer med ledelsen var baseret på dencontrolling af rammer, krav og mål fra kommunen, der er mulighedfor i forhold til et selvejende plejehjem. Forvaltningensopmærksomhed på ledelsesforholdene harikkeværet på baggrund afformodning om snyd, som det blev præsenteret i TV2-indslagene.Her redegøres for ledelsesansvaret for hjemmeplejen, Sundheds- ogOmsorgsforvaltningens styring og endelig de initiativer forvaltningenhar taget inden den 1. juli 2010.

Ledelsesansvar for hjemmeplejen ved Haandværkerforeningens

plejehjem

Haandværkerforeningens plejehjem er en selvejende institution.Københavns Kommune har en driftsoverenskomst medHaandværkerforeningens plejehjem. Det er Haandværkerforeningensplejehjem, der indtil den 9. juli 2010 har haft ansvaret for driften afhjemmeplejen.Ledelsen af plejehjemmet følger af Socialministeriets cirkulære om”institutioner under kommunerne” fra 1986. Her fremgår, at ”denoverordnede ledelse af institutionen varetages af en bestyrelse, deransætter en leder til at varetage den daglige ledelse og drift.”Med hensyn til afgrænsningen af ansvaret i forhold til lederen afplejehjem fremgår det, at ”lederen har ansvar for den forsorgsmæssigeledelse og den daglige drift af institutionen”. Det fremgår afPlejehjemmet Haandværkerforeningens vedtægter, at ”Bestyrelsenpåser, at den selvejende institutions administrative og økonomiskeanliggender varetages under hensyntagen til institutionens formål, ogde regler der til enhver tid gælder for institutionens ledelse og drift.”

Sundheds- og Omsorgsforvaltningens styring af hjemmeplejen

Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har opdelt København i 5lokalområder og etableret et lokalområdekontor i hvert lokalområde,som har det overordnede ansvar for bl.a., hjemmepleje.Haandværkerforeningens Plejehjem er placeret i lokalområdetBispebjerg/Nørrebro.Det daglige ledelsestilsyn i forhold til medarbejderne er, jf.driftsoverenskomsten med Haandværkerhavens Plejehjem, placeret iledelsen for plejehjemmet. Forvaltningen understøtter ledelsesopgavengennem controlling af (eksempler i parentes):Brugere (brugertilfredshed)Faglighed (eksterne tilsyn). Sundheds- og Omsorgsforvaltningengennemfører et årligt uanmeldt tilsyn med allehjemmeplejeenheder, uagtet at det ikke er lovkrav.Side 2 af 6
Økonomi (budgetoverholdelse)Medarbejdere (medarbejdertrivsel eller arbejdsmiljø).Med udgangspunkt i ledelsesrapportering er der løbende dialogmellem Haandværkerforeningens ledelse og områdekontoret. Når enhjemmeplejeenhed ikke lever op til målene, udarbejdes konkretehandlingsplaner, der skal sikre at hjemmeplejeenheden kan leve op tilmålsætningen. Lokalområdekontoret følger også op på dissehandlingsplaner i forhold til Haandværkerforeningens ledelse.

Forløb for opmærksomhed på problemer på

Haandværkerforeningens hjemmepleje

På baggrund af resultaterne af den løbende controlling iværksattelokalområdekontoret i oktober 2009 en mere intensiv opfølgning afHaandværkerforeningens hjemmeplejeenheden på opfyldelse afmålsætninger og specifikke handlingsplaner fraHaandværkerforeningens plejehjem. På baggrund af løbende dialogmellem forstanderen på Haandværkerforeningens plejehjem oglokalområdekontoret blev forstanderen for Haandværkerforeningensplejehjem af lokalområdet i oktober 2009 anmodet om at tage dendirekte ledelse af Haandværkerforeningens hjemmeplejen.Lokalområdekontoret kunne i foråret 2010 konstatere, at på trods af atforstander var indsat som leder og udarbejdelse af handlingsplaner,var der ikke den fornødne fremdrift i hjemmeplejeenhedensmålopfyldelse. I foråret 2010 foregik endvidere overvejelser omreorganisering i lokalområdet, bl.a. med henblik på tilpasning iforhold til den demografiske udvikling.I den forbindelse blev det også besluttet at hjemmeplejeenheden vedHaandværkerforeningens Plejehjem skulle sammenlægges medHjemmeplejen Bispebjerg. I april 2010 tog Sundheds- ogOmsorgsforvaltningen beslutning om, at Hjemmeplejen vedHaandværkerforeningens plejehjem skulle sammenlægges med 1.september 2010.Beslutningen om sammenlægningen var en uundgåelig konsekvens afden manglende positive fremgang i forhold til de konkretehandlingsplaner, en stadigt stigende information om manglendedatavaliditet og manglende positiv fremgang ift. konkretehandlingsplaner.

Handlinger foretaget af Sundheds- og Omsorgsforvaltningen

Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har inden 1. juli 2010 tagetfølgende initiativer i forhold til hjemmeplejeenheden vedHaandværkerforeningens plejehjem:
Side 3 af 6
I starten af 2009 påbegyndt implementering et nytstyringsværktøj for hjemmeplejen vedHaandværkerforeningens plejehjem.Afholdt regelmæssige driftsmøder med hjemmeplejen vedHaandværkerforeningens plejehjemEfteråret 2009 er afsluttet undervisning af hjemmeplejeledere ibl.a. kommunens kvalitetsstandarderFra efteråret 2009 er udarbejdet handleplaner forhjemmeplejen ved Haandværkerforeningens plejehjemTaget initiativ til at hjemmeplejen vedHaandværkerforeningens plejehjem pr. 1. september 2010 villeblive sammenlagt med Hjemmeplejen Bispebjerg.
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har bl.a. taget følgende generelleinitiativer i forhold til alle hjemmeplejeenheder:Revisionsfirmaet BDO, der gennemfører de lovpligtige tilsyn,gennemfører herudover stikprøver blandt borgere vedgennemførelse af tilsyn.Gennemført brugertilfredshedsmålinger i hjemmeplejen vedeksternt firma hvert andet år.Udarbejdet nyt koncept for brugertilfredshedundersøgelser,hvor brugerundersøgelser fremover skal gennemføres årligt.Tidligere er undersøgelser gennemført hvert andet år.Konceptet blev besluttet af Københavns Kommunes Sundheds-og Omsorgsudvalg den 20. maj 2010.I foråret 2010 er taget initiativ til nyt paradigme fortidsregistrering, hvilket forventes færdigudviklet eftersommeren 2010.
Del 2: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens initiativerNedenfor følger en oversigt over de initiativer, Sundheds- ogOmsorgsforvaltningen har iværksat på den baggrund. Initiativerne erdels borgerrettede og dels rettet mod den administrative organisering,ledelse og medarbejdere.

Identifikation af omsorgssvigt

For at sikre at ingen borgere har været udsat for omsorgssvigt, harSundheds- og Omsorgsforvaltningen fra den 2. juli 2010 og dagenefrem besøgt eller ringet til samtlige 158 borgere, der modtogaftenhjemmepleje fra hjemmeplejen ved Haandværkerforeningensplejehjem. Forvaltningen har i den forbindelse ikke identificerettilfælde af omsorgssvigt. Forvaltningen har i forbindelse medkontakten til borgerne foretaget revisitation i tilfælde, hvor der harværet behov for justering af ydelser/hjælp.
Side 4 af 6

Identifikation af bestyrelsens rolle

Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har den 2. juli 2010 anmodet omen redegørelse fra Haandværkerforeningens plejehjems bestyrelse ogefterfølgende en handleplan. I redegørelsen erkender bestyrelsen, atplejehjemsledelsens tilsyn med hjemmeplejen har været mangelfuld.Bestyrelsen tilkendegav samtidig, at Haandværkerforeningensplejehjems ledelse ikke vil kunne leve op til forvaltningens krav, målog rammer for hjemmeplejen inden den 1. september 2010. Sundheds-og Omsorgsforvaltningen har på den baggrund besluttet at fremskyndeoverførelsen af hjemmeplejen til den kommunale hjemmeplejeenhedved Bispebjerg i Københavns Kommune med virkning fra den 9. juli2010.

Initiativer overfor medarbejdere

Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har gennemført samtaler medalle medarbejderne ansat i aftenhjemmeplejen. På baggrund af dissesamtaler har Sundheds- og Omsorgsforvaltningen fritaget noglemedarbejdere fra tjeneste, så længe undersøgelsen pågår.Det kan oplyses at alle tilfælde, hvor der kan dokumenteres misbrug afkommunens biler til private formål, vil blive indberettet til Skat.Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har indskærpet overholdelse afretningslinjerne i forhold til levering af ydelser, anvendelse afarbejdstid og tidsregistrering i Sundheds- og Omsorgsforvaltningenshjemmeplejeenheder.Det er blevet indskærpet, at afvigelser i tid, der giver ledig tid i løbetaf dagen skal rapporteres til nærmeste ledelse. Samtidig er detpræciseret, at ledig tid skal anvendes ved hjemmeplejeenhedens base.Desuden er der indført skærpet ledelseskontrol med brug af PDA.Konkret er det sket ved, at hjemmeplejeledere har holdt møder ogsamtaler med gruppeledere og medarbejdere, hvor dette er indskærpet.

Undersøgelse og dokumentation

Der gennemføres omfattende ekstraordinære stikprøveundersøgelser ialle hjemmeplejeenheder fra uge 27-31. Formålet er, at undersøge omborgeren har modtaget de visiterede ydelser samt borgerens generelleoplevelse af modtagelsen af ydelsen. Konkret tages kontakt til 20tilfældigt udvalgte borgere pr. hjemmeplejegruppe. Samlet setforventer forvaltningen i uge 27-31 at være i kontakt med ca. 5000borgere.Der er iværksat en gennemgang af kørelister med henblik på at sikrevaliditet af kørelisterne.Resultaterne af både stikprøveundersøgelser og gennemgang afkørelister vil kunne anvendes umiddelbart af ledelsen afSide 5 af 6
hjemmeplejeenhederne til at gennemføre de ledelsesmæssigebeslutninger, som resultaterne måtte give anledning til. Derudover vilblive udarbejdet en samlet redegørelse til brug for den politiske ogadministrative ledelse.
Del 3: Fremadrettede tiltagOverborgmesteren, Sundheds- og Omsorgsborgmesteren ogSocialborgmesteren vil i august 2010 bede Økonomiudvalgetiværksætte en undersøgelse af hjemmeplejen i både KøbenhavnsKommunes Socialforvaltning og Sundheds- og Omsorgsforvaltning.Undersøgelsen vil være en tilbundsgående undersøgelse af hele denkommunale hjemmepleje. Undersøgelsen skal afdække, omkommunens ældre og handicappede får leveret dehjemmeplejeydelser, som de er visiteret til.Københavns Kommunes Økonomiudvalg vil den 17. august 2010behandle en samlet redegørelse og et oplæg til den undersøgelse.Som beskrevet har Sundheds- og Omsorgsforvaltningen alleredeigangsat en omfattende stikprøveundersøgelse. Resultaterne fra dennestikprøveundersøgelse og effekterne af øvrige igangsatte tiltag vilvære en del af den samlede redegørelse.De fremadrettede tiltag, som Sundheds- og Omsorgsforvaltningenigangsætter, vil derfor være endeligt afklaret august 2010. Sundheds-og Omsorgsforvaltningen vil sende den endelige redegørelse tilministeriet, når denne foreligger.
Side 6 af 6