Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
878558_0001.png
878558_0002.png
878558_0003.png
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Socialudvalget har i brev af 6. juli 2010 stillet følgende spørgsmål nr. 585 (alm.del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne MarieGeisler Andersen (RV).
3. august 2010J.nr. 2010-0012125
Spørgsmål nr. 585:
”Ministeren bedes redegøre for antal ansøgere samt antal bevillinger inden for deseneste fem år, hvad angår kommunalt tilskud til egenbetaling af psykologhjælpmed sygesikringstilskud, samt, i det omfang det er muligt, en redegørelse af disseansøgeres og modtageres indkomstforhold.”
Endeligt svar:
Kommunen kan yde almindeligt helbredstillæg efter § 14 a i Lov om social pensionog § 18 i Lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspen-sion mv. eller hjælp efter § 82 i Lov om aktiv socialpolitik til egenbetaling af psy-kologhjælp med sygesikringstilskud.Almindeligt helbredstillæg ydes til folkepensionister og førtidspensionister på dengamle ordning til dækning af pensionistens egne udgifter til ydelser, som regions-rådet yder tilskud til efter sundhedsloven, dvs. visse typer medicin samt forskelligebehandlinger og undersøgelser ved tandlæge, fysioterapeut, psykolog, fodterapeutog kiropraktor.Hjælp efter § 82 i Lov om aktiv socialpolitik kan ydes til betaling af udgifter til sy-gebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efteranden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgif-terne. Hjælpen retter sig mod kontanthjælpsmodtagere, uddannelsessøgende, før-tidspensionister på den nye ordning og personer med lav indkomst.Der foretages ikke nogen central registrering af, hvor mange ansøgninger kommu-nerne modtager vedrørende almindeligt helbredstillæg efter § 14 a i Lov om social-pension og § 18 i Lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindeligførtidspension mv. eller hjælp efter § 82 i Lov om aktiv socialpolitik til dækning afegenbetaling af psykologhjælp. Der foreligger derfor heller ikke nogen registreringaf, hvor stor en andel af ansøgningerne der imødekommes.Nedenstående tabel 1 viser det samlede udgiftsniveau for personlige tillæg (konto-en rummer udgifter til personlige tillæg og helbredstillæg) til pensionister efterhenholdsvis § 14, stk. 1 og § 14 a i lov om social
pension og henholdsvis efter § 17, stk. 2 og § 18 i lov om højeste, mellemste, for-højet almindelig og almindelig førtidspension mv.Tabel 1Udviklingen i udgifterne til personlige tillæg (herunder helbredstillæg) til pensionister fra2005-2009, mio. kr.

År

Personlige tillæg til pensionister (mio. kr., 2010-pl)Kilde: FL2010

2005

1.062

2006

1.037

2007

1.002

2008

1.000

2009

983
Med hensyn til modtagernes indkomstforhold kan det oplyses, at for at få helbreds-tillæg må den likvide formue ikke overstige formuegrænsen på 74.100 kr. (2010-pl). Den likvide formue opgøres samlet for pensionisten og dennes eventuelle ægte-fælle eller samlever. Helbredstillægget indtægtsreguleres, hvis man har betydeligeindtægter ved siden af pensionen. Helbredstillæg ydes således målrettet til de pen-sionister, der har helbredsrelaterede udgifter, men begrænsede indtægter og be-grænset likvid formue ved siden af pensionen.Nedenstående tabel 2 viser det samlede antal modtagere samt udgiftsniveauet forhjælp efter § 82 i Lov om aktiv socialpolitik fra 2005-2009.Tabel 2Udviklingen i antal modtagere samt udgifter for § 82 i Lov om aktiv socialpolitik fra 2005-2009, mio. kr.

År

Antal modtagere i løbet af året (i 1.000)Samlede offentlige udgifter (mio. kr., 2010-pl)Kilde: Danmarks Statistik og FL2010

2005

34,8222,6

2006

31,5194,9

2007

21,8142,4

2008

20,0121,7

2009

21,3130,6
I forhold til hjælp efter § 82 i Lov om aktiv socialpolitik kan det oplyses, at hjæl-pen ydes på baggrund af en konkret individuel vurdering af borgerens samledeøkonomiske forhold. Det er i den forbindelse et krav, at ansøgeren selv eller denneseventuelle ægtefælle eller samlever ikke har økonomisk mulighed for at betale ud-giften eller dele heraf.Som det fremgår af tabellen, er både antallet af modtagere samt udgiftsniveauet forhjælp efter § 82 faldende i perioden fra 2005 til 2008. Det kan i den forbindelsenævnes, at beskæftigelsesfrekvensen blandt kontanthjælpsmodtagere i perioden2003-2008 er steget samtidig med, at antallet af kontanthjælpsmodtagere er faldet.Kontanthjælpsmodtagere er en af de målgrupper, der har mulighed for at søge omhjælp efter § 82 i Lov om aktiv socialpolitik.
2
Derudover skal det nævnes, at Danmarks Statistik fra 2007 anvender en ny metodetil at opgøre antallet af personer. Antallet af personer i 2007, 2008 og 2009 er der-for ikke direkte sammenlignelige med tidligere år.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3